Cum a inventat Rusia noul “război fulger” pe rețelele de socializare

Tancul a fost o invenţie britanică, construită pentru a penetra şanţurile germane în timpul primului război mondial. Dar germanii au reuşit în perioada interbelică să folosească tancul, în coordonare cu avioanele şi infanteria, pentru operaţiunile ofensive.
Astfel s-a născut blitzkrieg („războiul fulger”) care a permis germanilor să cucerească o mare parte a Europei în anii 1939-1940. Britanicii şi francezii, care aveau tancuri mai multe şi mai bune, au fost neputincioşi să reziste atacului.
Ceva similar pare să se fi întâmplat cu reţelele sociale.  Cele mai importante platforme social-media Facebook, YouTube, Instagram, Twitter, Reddit, Google – sunt invenţii americane. Cu toate acestea, ruşii le-au transformat în arme pentru a purta un război politic, scria Foreign Policy.
Alegerile prezidenţiale americane din 2016 au fost la fel de şocante ca şi căderea Franţei în mai 1940. Francezii credeau că sunt în siguranţă în spatele Liniei Maginot până când panzerele germane au străpuns-o. La fel , în campania electorală, Hillary Clinton se gândea că va ieşi învingătoare în faţa neexperimentatului său adversary, miliardarul republican Donald trump.
Dar surpriză! Ruşii au furat e-mailuri ale Partidului Democrat şi, acţionând prin decupaje precum WikiLeaks, au declanşat cea mai distrugătoare furtună politică. Apoi, social media a făcut restul. Şi pe 8 noiembrie 2016, s-a întâmplat ceea ce era de neimaginat : Donald Trump a fost ales preşedinte al Statelor Unite.
De atunci s-a cercetat mult despre modul în care serviciile secrete ruse s-au folosit de serviciile social media pentru a manipula pentru a-l ajuta la Trump şi a o submina pe Clinton.
Raportul prezentat de Senatul SUA oferă cele mai recente dovezi că agenţii ruşi au căutat să-l ajute pe Trump să câştige Casa Albă. Ruşii şi-au canalizat eforturile pentru activarea conservatorilor în chestiuni precum drepturile la arme şi imigraţia, reducând în acelaşi timp influenţa politică a alegătorilor africani de stânga, subminând credinţa lor în alegeri şi răspândind informaţii înşelătoare despre cum să voteze. Multe alte grupuri – latino, musulmani, creştini, bărbaţi şi femei, homosexuali, liberali,  veterani – au beneficiat şi ei de atenţia trrolilor ruşi.
Raportul a oferit, de asemenea, unele dintre primele analize detaliate ale rolului jucat de YouTube, o subsidiară a Google, şi Instagram, deţinută de Facebook.
Cum au fost păcăliţi afroamericanii să nu voteze la alegerile din 2016
Un alt raport comandat de Senat a fost elaborat de societatea New Knowledge şi Universitatea Columbia în special.
IRA a creat astfel numeroase conturi sub false profiluri americane destinate comunităţii afroamericane. Unul dintre acestea, numit ‘Blacktivist’, trimitea mesaje negative despre candidata democrată Hillary Clinton, acuzată că este oportunistă, dornică numai să câştige voturi.
„Această campanie a vizat să convingă că modul cel mai bun de a ameliora cauza comunităţii afroamericane era boicotarea alegerilor şi concentrarea pe alte subiecte”, au scris autorii raportului.
În paralel, o parte a celor 3.841 de conturi de Facebook, Instagram, Twitter sau Youtube studiate a căutat să îi determine pe alegătorii albi apropiaţi republicanilor să participe la vot.
Iniţial, mesajele au susţinut tezele republicane – apărarea dreptului de a purta armă sau lupta împotriva imigraţiei – fără să citeze favoriţi. După ce candidatura lui Donald Trump a căpătat consistenţă, mesajele IRA i-au fost clar favorabile, potrivit acestui studiu.
5% dintre afroamericani nu au mai votat faţă de alegerile din 2012
Potrivit unui studiu al Pew Research Center, rata participării alegătorilor albi a crescut în 2016, în timp ce a minorităţii afroamericane, la 59,6%, s-a redus cu cinci puncte în raport cu 2012.
Mai mulţi angajaţi ai IRA, finanţată de oligarhul Evgheni Prigojin, au fost inculpaţi de justiţia americană pentru ingerinţă în alegerile din 2016.
Campania de propagandă a evoluat ulterior pentru a-şi găsi o nouă ţintă după victoria lui Donald Trump: procurorul special Robert Mueller, însărcinat să ancheteze asupra bănuielilor de înţelegere secretă între echipa de campanie a omului de afaceri republican şi Rusia, a informat luni seară cotidianul Washington Post.
Conturi alimentate de ruşi pe reţelele sociale au difuzat astfel mesaje în care se afirma că Robert Mueller este corupt, o postare pe Instagram mergând până la a pretinde că el a lucrat în trecut cu „grupuri islamiste radicale”.
Răspuns întârziat şi necoordonat al reţelelor sociale
Autorii raportului au subliniat,  în baza datelor furnizate de companiile de tehnologie, „răspunsul întârziat şi necoordonat“ al acestora la campania de dezinformare şi, odată descoperită, eşecul acestora de a colabora cu anchetatorii. Autorii au cerut ca pe viitor acestea să furnizeze date în mod „semnificativ şi constructive“.
Facebook, de exemplu, a furnizat Senatului copii ale postărilor de pe 81 de pagini Facebook şi informaţii despre 76 de conturi folosite pentru a cumpăra anunţuri, dar nu a împărtăşit postările din alte conturi de utilizator IRA, se spune în raport.
Google a trimis informaţii într-o manieră deosebit de dificilă pentru cercetători, oferind conţinut despre videoclipuri YouTube, dar nu şi date conexe care ar fi permis o analiză completă. Informaţiile de pe YouTube au fost foarte greu de studiat pentru cercetători. Facebook, Google şi Twitter au dezvăluit pentru prima dată anul trecut că au identificat interferenţele ruseşti pe site-urile lor.
Eforturile de manipulare a americanilor au crescut puternic în 2014 şi în fiecare an după ce echipele de trroli şi-au extins activitatea pe mai multe platforme şi conturi pentru a viza o arie mai largă de alegători americani . Ruşii au început cu conturi pe Twitter, apoi au adăugat YouTube şi Instagram înainte de a recurge şi la Facebook. 
Facebook a fost deosebit de eficient în direcţia conservatorilor şi a afro-americanilor, se arată în  raport. Împreună, cele mai populare 20 de pagini de pe Facebook au generat 39 de milioane de like-uri, 31 de milioane de share-uri, 5,4 milioane de reacţii şi 3,4 milioane de comentarii. Oficialii companiei au declarat pentru Congres că  „Fabrica de troli“ de la Sankt-Petersburg a ajuns la 126 de milioane de oameni pe Facebook şi peste 20 de milioane pe Instagram.
Acesta va fi unul dintre cele două rapoarte pe care comisia le va face publice în această săptămână. Rusia a negat că s-a amestecat în alegerile prezidenţiale din SUA, contrar concluziilor agenţiilor americane de informaţii.
Anterior în cursul anului, procurorul special american Robert Mueller a inculpat 13 cetăţeni ruşi şi trei entităţi pentru conspiraţie în vederea influenţării cursei prezidenţiale americane recurgând la identităţi false pe internet pentru a transmite mesaje care incită la divizare şi călătorind prin SUA pentru a aduna informaţii şi a organiza întruniri politice.
Singurul lucru pe care Occidentul îl poate face pentru apărare este să forţeze companiile de social-media sociale să devină mult mai transparente cu privire la cine transmite asemenea mesaje. Având în vedere influenţa vastă şi în creştere a acestor corporaţii – numai Facebook ajunge la peste 2 miliarde din cei 7 miliarde de oameni din lume – lipsa lor de responsabilitate nu mai poate fi tolerată, notează FP.  America a pierdut deja o bătălie majoră în războiul informaţiilor. Nu putem supravieţui ca o superputere democratică liberală dacă pierdem întregul război“, concluzionează publicaţia americană.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *