Cât investesc partidele în publicitatea electorală de pe Facebook
În încercarea de a-și mai spăla imaginea, Facebook a dezvoltat o „bibliotecă” a publicității electorale cumpărate de formațiunile politice. Prin acest serviciu pot fi reperate campaniile încadrate la categoria „referitoare la politică sau probleme importante”, precum și cine le finanțează, publicul țintă pe mai multe criterii și bugetul.
La noi în țară, așa cum se poate observa din consultarea Facebook Ad Library, nu toate partidele investesc bani în publicitatea de pe rețeaua de socializare. Totuși, pot fi remarcate trei partide mai mari, cu PSD în vârf de listă, și două mai mici, ceva mai reținute.
PSD
Pe primul loc la cheltuială se numără Partidul Social Democrat, care are active 11 campanii în acest momemt. Cu toate astea, de la lansarea campaniei pe 24 aprilie, a avut 47 de reclame finanțate.
Tema de ansamblu a campaniei pe rețeaua de socializare se bazează pe promovarea reușitelor partidului. Se remarcă printre campaniile active două: una despre principalul partid de opoziție și alta despre numărul 1 pe lista PSD, Rovana Plumb.
Pentru reclama anti-PNL, social-democrații au plătit între 1000 și 5000 de lei, un buget preferat de către formațiunea politică. Există totuși și câteva reclame cu un buget mai mare (între 5000 și 10.000 de lei), însă se concentrează pe reușitele PSD de când a preluat guvernarea.
PNL
Numărul ridicat de reclame plătite de Partidul Național Liberal arată că principalul partid de opoziție se concentrează nu numai pe mitingurile din diferite orașe, ci și pe activitatea din online. Formațiunea politică a lui Ludovic Orban are în acest moment 19 campanii, iar de pe 24 aprilie a avut în total 35.
PNL se concentrează în mai multe direcții: investește în promovarea a trei candidați (Rareș Bogdan, Siegfried Mureșan – care este și liderul de campanie al partidului – și Adina Vălean), a realizărilor pe plan local a primarilor național-liberali, promovează formațiunea politică în general, dar și referendumul inițiat de președintele Klaus Iohannis.
Aceste două teme din urmă primesc și bugete mai mari decât promovarea candidaților (între 1.000 și 5.000 de lei, față de 500 și 1.000 de lei).
USR-PLUS (Alianța 2020)
Întrucât cele două partide candidează împreună pentru aceste alegeri, au o campanie pe Facebook asemănătoare. Marea majoritate a reclamelor de pe pagina oficială a USR se regăsesc și pe cea a Alianței.
Remarcăm totuși faptul că deși aceleași postări se regăsesc și pe pagina de Facebook a formațiunii conduse de Dacian Cioloș, acestea nu se indexează pe Facebook Ad Library.
Temele abordate de Alianța 2020 sunt cele cu care ne-am obișnuit deja. Campania în social media de pe 24 aprilie până în prezent se concentrează pe atacarea coaliției guvernamentale, dar și pe promovarea sloganului ”fără penali”. În egală măsură, există și reclame în care sunt promovați câțiva dintre candidații la europarlamentare.
Strict pagina coaliției USR-PLUS a avut încă de pe 24 aprilie active opt. Ceva mai activ a fost formațiunea lui Dan Barna, care a investit mult atât în pagina centrală, cât și pe cea a filialelor.
Se poate remarca faptul că majoritatea reclamelor lansate atât de pagina USR, a filialelor USR, cât și a Alianței sunt plătite de către Uniunea Salvați România.
UDMR (RMDSZ)
Pagina principală a formațiunii politice are în prezent opt reclame active, fiecare cu un buget mediu de 100 de lei. De pe 24 aprilie, de când s-a lansat campania electorală, a avut 11.
La acestea se adaugă și reclamele individuale ale unuia dintre candidați, plus ale liderului partidului.
ALDE
Partenerul de guvernământ al PSD are active în acest moment doar patru campanii, la care se mai adaugă alte opt de pe 24 aprilie.
Remarcăm faptul că ALDE are cele mai multe reclame cu caracter european și nu atacă în nicio campanie vreun partid. Temele principale ale partidului lui Călin Popescu Tăriceanu se referă la spațiul Schengen, sănătate, energie și așa mai departe.
ALDE are reclame cu bugete variate, de la 100 la 1000 de lei.
Articole asemănătoare
Duioșie de Videle: nou episod al propagandei PSD
O nouă dezinformare putinistă marca ro.sputnik.md: de ce și-a amânat Netanyahu vizita în România! EXCLUSIV
CME și CNA, întâlnire de curtoazie. Tranzacția companiei-mamă a Pro TV, subiectul discuției
Concluziile ultimului raport Freedom House: democrația se află în declin în lume
USR atrage încă un jurnalist: Elena Lasconi a părăsit PRO TV și va candida pentru funcția de primar