Visegrad24, contul de Twitter citat de mulți, dar în care puțini ar trebui să se încreadă

Popularul cont de Twitter Visegrad24 prezintă știri despre războiul din Ucraina și este des citat de jurnaliști și de cei care urmăresc evenimentele conflictului din țara vecină. Credibilitatea acestui cont, însă, este îndoielnică. De la posibile legături cu guvernul polonez, până la conexiuni cu grupuri de dreapta conservatoare, Visegrad24 are multe semne de întrebare în jurul său.

De la începutul războiului din Ucraina, contul (creat în ianuarie 2020) a devenit tot mai urmărit de jurnaliști, comunitatea OSINT, dar și personalități publice. La momentul redactării acestui articol, Visegrad24 are peste 315 mii de urmăritori pe Twitter, de departe cel mai popular cont de social media deținut de acest agregator de știri.

Descrierea de pe Twitter vorbește despre „agregarea și selectarea de știri, politică, actualități, istorie și cultură din Europa Centrală și de Est”, concentrându-se pe țările care fac parte din grupul de la Vișegrad (Cehia, Polonia, Slovacia și Ungaria), de unde și numele.

Visegrad24, citat des în media din România

Citarea acestei surse în știrile din România este mai des întâlnită decât te-ai aștepta. Fie că vorbim de războiul din Ucraina sau de cunoscutul videoclip în care premierul Finlandei, Sanna Marin, bea și dansează la o petrecere, Visegrad24 are o prezență constantă în spațiul nostru mediatic.

Enumerarea publicațiilor care se folosesc de acest agregator pentru a prezenta anumite știri ar fi redundantă. La un moment dat, toate marile instituții media au citat Visegrad24, prezetând postările de Twitter ale contului ca fiind o sursă credibilă.

Nu doar publicațiile de știri fac asta, ci și personalități publice din media românească au preluat, de la începutul invaziei rusești, conținutul publicat de Visegrad24, în unele cazuri dovedindu-se că imaginile prezentate ca fiind de actualiate erau, de fapt, poze din 2014 din timpul luptelor din Donbas.

Jakub Jaraczewski, coordonatorul echipei de cercetare din cadrul Democracy Reporting International (un ONG care militează și lucrează pentru consolidarea democrației în mai multe țări din întreaga lume) spune că Visegrad24 este un simplu un canal care prezintă o perspectivă politică părtinitoare, neavând vreo legătură cu presa.

Visegrad24 susține Ucraina, dar în același timp încearcă să amplifice diviziunile dintre Polonia și alte țări europene, în primul rând Germania. Este greu să o numim presă; este mai degrabă o operațiune de agitație care urmărește să promoveze o anumită perspectivă politică”, a spus acesta.

Confirmation bias

Poziția pro-ucraineană a Visegrad24 poate dezarma posibilele suspiciuni pe care oamenii le-ar avea cu privire la credibilitatea informațiilor publicate. E important de reținut că nu toate știrile pe care acest agregator le prezintă sunt false, ci doar unele. De obicei, informațiile care se dovedesc a fi neadvărate sunt selectate prin filtrul prejudecăților –în cazul de față– poziția pro-ucraineană. Această combinație de confirmation bias și cherry picking permit ca Visegrad24 să-și înșele urmăritorii, păstrându-și aparența de sursă credibilă.

Acest lucru nu este trecut cu vederea de experți, cu toate astea citările din presă nu par a fi afectate. Motivul cel mai probabil este că și cei care citesc postările acestui cont sunt victmele aceluiași bias, după cum indică și Jaraczewski, spunând că agregatorul „beneficiază de confirmation bias-ul persoanelor care distribuie conținut pro-ucrainean și antirusesc”.

Credibil sau incredibil?

Legăturile discutabile pe care acest agregator de știri le are au fost prezentate pe larg într-o anchetă a publicației de investigație din Polonia OKO Press. Jurnaliștii polonezi au stabilit o legătură destul de puternică între guvernul de la Varșovia (în special din partea Ministerului Afacerilor Externe) și Visegrad24.

În momentul în care pagina de Facebook a agregatorul a fost suspendată de Meta, un oficial din cadrul MAE polonez a venit în apărarea acestuia, anunțând că, deși contul nu este afiliat grupului de la Vișegrad, activitatea sa este „apreciată pentru că promovează interesele grupului”.

Mai mult decât atât, posibilii oamenii din spatele acestui cont sunt doi jurnaliști polonezi (Adam Starzynski și Stefan Tompson), amândoi cu legături fie în televiziunea de stat din Polonia, fie în grupuri conservatoare de dreaptă. Notabile sunt conexiunea lui Tompson cu un grup polonez de susținători ai lui Donald Trump și viziunile extremiste ale lui Starzynski publicate prin intermediul unui cont (închis acum) care, printre altele, îl susținea pe fostul președinte brazilian Jair Bolsonaro și euroscepticul Matteo Salvini.

Bineînțeles, MAE polonez a respins că ar avea vreo legătură cu Visegrad24, însă jurnaliștii de la OKO Press au prezentat argumente solide care indică o anumită familiaritate. Contul de Twitter al agregatorului a fost des etichetat în postările purtătorului de cuvânt al MAE și chiar ale contului oficial al prim-minstrului Mateusz Morawiecki. Conexiunile corpului diplomatic și al altor oficiali guvernamentali pot fi citite pe larg în investigația OKO Press.

Rzeczpospolita, un cotidian polonez, a dezvăluit faptul că Tompson este omul din spatele acestui agregator anonim de știri, iar viziunile sale politice sunt exact așa cum te aștepți: anti-UE, anti-imigranți și foarte naționalist, printre altele.

Important de notat este că legătura cu guvernul din Polonia este stabilită prin această influență ale unor grupuri conservatoare de dreapta, care nu sunt deloc supărate de poziția anti-UE a oficialilor de la Varșovia. Acest climat politic a accelerat degradarea libertății presei, conform raportului RSF, guvernul multiplicându-și „tentativele de a schimba linia editorială a presei private și de a controla informațiile pe teme sensibile”.

Anul acesta a marcat al șaptelea an consecutiv când Polonia pică în clasamentul Press Freedom Index, ajungând pe locul 66 din cele 180 de țări analizate. Cea mai bună poziție atinsă de Polonia a fost în 2015 când s-a aflat pe locul 18. Actuala coaliție de guvernare condusă de partidul PiS este la conducere de la finalul lui 2015, după ce a câștigat alegerile parlamentare cu o majoritate solidă.

Anonimitate totală

Dacă aceste legături îndoielnice nu sunt suficiente, atunci poate anonimitatea din spatele acestui cont ar trebui să ridice semne uriașe de întrebare. Majoritatea știrilor postate de Visegrad24 pe Twitter nu au sursă indicată, asta fără a mai pune la socoteală faptul că site-ul din descrierea contului, visegrad24.org, este o simplă pagină cu un buton de donație.

Nicio mențiune despre echipa editorială, despre date de contact, despre autori –doar anonimitate totală și link-uri către diferite conturi de social media. Îți reamintesc că prezența sau lipsa acestor informații esențiale este primul pas în a măsura credibilitatea unei surse de știri, conform codului deontologic.

Cu alte cuvinte, cine mai exact este în spatele mesajelor anti-imigranți (mascat prin atacul la adresa Kremlinului), pro-Trump, foarte pro-Trump și critice la adresa guvernelor din Germania și Franța?

Bineînțeles, Ungaria nu suferă de aceeași privire examinatoare din partea Visegrad24. Din contră, se bucură de o tăcere absolută când vine vorba de poziția lui Viktor Orbán, care se opune oricărei mișcări ale Uniunii Europene de a sancționa Rusia.

Deși toate aceste semne de întrebare plutesc în jurul său, Visegrad24 este considerat o sursă credibilă, iar tweet-urile agregatorului pot fi găsite în interiorul articolelor din presa centrală. Poate e momentul să ne oprim din a acorda încredere unui cont care rareori prezintă surse, care are legături discutabile în sfera conservatoare de dreapa și în cadrul guvernului polonez. De când considerăm ca fiind transparent faptul că site-ul oficial al unei presupuse surse de știri dispune doar de link-uri către donații și alte conturi de social media?

Am contact Visegrad24 pe Facebook pentru a comenta cu privire la aceste aspecte, dar până la momentul publicării acestui articol nu am primit niciun răspuns.

4 Comentarii

  1. Exista vreun site sau canal de stiri care sa nu aiba „confirmation bias”? Promoveaza CNN diviziunea intre natiuni occidentale, cum afirma articolul despre Visegrad24, pentru ca critica, de exemplu, pozitia Ungariei? De ce atunci ii criticati pe cei de la Visegrad24 pentru ca ii reproseaza Germaniei pozitia favorabila lui Putin care a avut Berlinul pana mai ieri? De ce considerati ca a avea tendinte conservatoare si de dreapta descalifica site-ul? Nu au si ei un bias, anticonservator de dreapta, cei pe care ii citati in articolul? Vreti o presa in care nu se citeze decat publicatii si conturi de twitter cu o unica ideologie politica? Asta e ideea voastra a diversitatii? Si incodata, de ce considerati atat de grav criticile fata de Franta si Germania? Sunt state sacre, care nu trebuie criticate?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *