Mai mult de jumătate din români cred că au fost expuși la dezinformare în ultimele luni

Un sondaj publicat recent de INSCOP Research, “Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor false”, indică percepția publicului din România asupra gradului de fake news din țară.

Concret, studiul arată că 55% dintre respondenți cred că au fost expuși la dezinformare în ultimele luni, în timp ce 42,5% afirmă că au fost expuși în mică măsură sau foarte mică măsură/deloc.

Cei mai mulți care consideră că au fost expuși în mare și foarte mare măsură la fake news se află în rândul persoanelor de sub 44 ani, cu un nivel de educație mai ridicat și cu un venit peste medie. La polul opus se află persoanele de peste 45 de ani, cu studii inferioare, un venit redus și care nu folosesc social media mai deloc.

Rusia, una dintre sursele dezinformării din România

Un alt aspect pe care îl atinge sondajul se referă la sursa dezinformării. Mai mult de jumătate dintre participanții la studiu (58,3%) consideră că unele state susțin acțiuni de propagandă și dezinformare în România în foarte mare și mare măsură, iar 32,2% că acest lucru se întâmplă în mică măsură sau foarte mică măsură, iar 4,8% deloc.

În plus, unu din patru români afirmă că sursa fake news-urilor ar fi Rusia, urmată de Uniunea Europeană cu 18,5%, China (14,8%), Ungaria (9,2%), SUA (9,2%) și Germania (3,3%).

Încrederea în presă, în declin 

Nici mass-media nu se bucură de mai multă încredere din partea publicului, 60,7% dintre respondenți afirmănd că tind să nu creadă informațiile difuzate la televizor. Un pic mai bine stă radioul, unde doar 44,9% din ascultători sunt mai degrabă sceptici față de veridicitatea afirmațiilor.

Încrederea în presa online este și mai scăzută decât cea a posturilor TV: doar 21,8% dintre cei intervievați au încredere în informațiile de pe site-uri, iar 67,6% au mai degrabă neîncredere. 10,7% dintrei participanți nu au răspuns la întrebare.

Studiul mai arată că 74,1% nu se încred în informațiile aflate de pe rețelele de socialziare, dar dintre cei care cred, cei mai mulți se află în următoarele categorii: cei cu vârsta între 45 și 59 de ani, locuitori din urbanul mic.

Neîncrezători în informațiile primite pe rețele sociale sunt mai ales tinerii, cei cu educație superioară și cu un venit mai ridicat, locuitori din București și din urbanul mare, utilizatorii de rețele sociale.

Sondajul a fost realizat în perioada 1 – 12 martie 2021 de INSCOP Research în parteneriat cu Verifield la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group (www.strategicthinking.ro) în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de The German Marshal Fund of the United States și finanțat de Black Sea Trust for Regional Cooperation prin True Story Project (www.truestoryproject.ro).

Puteți citi studiul integral AICI