Instagram, principala armă folosită de Rusia în încercarea de a influența alegerile din SUA

Instagram a avut un rol mult mai mare în tentativa Rusiei de a manipula alegerile SUA din 2016, arată un raport comandat de Senatul american. În SUA este investigată operațiunea de propagandă cibernetică prin care Rusia a vrut să influențeze alegerile, iar surpriza din raport este că pe Instagram au fost mult mai multe interacțiuni decât pe Facebook.

Campania de dezinformare condusă de agenția rusă Internet Research Agency (IRA) a generat 187 de milioane de interacțiuni pe Instagram, 77 de milioane pe Facebook și 73 de milioane pe Twitter, arată raportul care insistă pe faptul că până acum rolul Instagram nu a fost evidențiat de Facebook. Au fost analizate seturi de postări din perioada 2015 – 2018 și datele au fost analizate de New Knowledge, Columbia University și de Canfield Research.

Raportul spune că rolul Instagram a fost minimalizat de șefii Facebook care nu l-au menționat nici în audierile din Congres. Dar de ce a fost considerat Instagram atât de influent de către propaganda rusă și de ce a fost folosit atât de mult? Pentru că, fiind o rețea vizuală, meme-urile politice pot deveni virale și pot să-i facă pe oameni să se răzgândească în ceea ce privește opțiunea de vot.

Instagram are o imagine mai bună decât Facebook, mai ales că postările de acolo stârnesc mult mai puține controverse și mai puțină ură. Însă meme-urile postate de Internet Research Agency au stârnit polemici și pe Instagram, fiind vorba de postări critice la adresa lui Hillary Clinton și pozitive la adresa lui Donald Trump.

Aproximativ 40% dintre conturile de Instagram create de agenția rusă de dezinformare au ajuns să aibă peste 10.000 de followeri, cel mai mare având 303.000. Un alt cont popular promova idei feministe, dar inocula ideea că Hillary Clinton este feministă ”rea”.