Cum e site-ul, așa și partidul. O analiză a paginilor web a formațiunilor politice românești

Atenția acordată paginilor web poate fi definitorie pentru un partid, mai ales când segmentul de alegători căruia i se adresează este predominant utilizator al internetului. Este important ca mesajul și structura formațiunii să fie comunicată clar și aspectul general să nu fie îngreunat. După cum veți putea citi mai jos, din analizarea acestora putem trage niște concluzii privind și linia pe care actorii de pe scena politică au ales să o urmeze.

Site-ul Partidului Social Democrat este, la prima vedere, ca oricare altul. În prezent, platforma se deschide cu un spot în care apar persoane diverse care zâmbesc sau chicotesc și mesajul ”Îndrăznește să crezi în România!”. Nimic ieșit din comun. Dăm scroll mai jos și observăm mai multe ”știri”, evident cu membrii ai partidului sau despre cele mai importante subiecte din discursul social-democraților: prezentarea făcută de Liviu Dragnea în fața camerelor privind legea off-shore, mesajul de susținere al Organizației de Femei pentru Viorica Dăncilă în scandalul dintre ea și liderul PNL, Ludovic Orban, și multe alte materiale despre președintele PSD și premierul.

Secțiunea ”Despre” este, și ea, destul de generalistă. Viziunea formațiunii – aici notăm, printre altele, egalitatea dintre șanse, valorile democrației, învățământ de stat, etc. -, istoricul partidului și alte informații, ca statutul, organizațiile județene și structura.

Cu toate astea, Liviu Dragnea este figură predominantă și prin imaginile folosite în designul site-ului. Fotografii în care liderul social-democrat este înconjurat de microfoane, camere și jurnaliști fac parte din aspectul categoriilor paginilor web (”Despre”, ”Viziune”, ”Oameni”, ”Media”, ”Contact”)

La capătul opus al scenei politice se află Partidul Național Liberal. Abordarea este, într-un fel, similară, deși formațiunea lui Ludovic Orban preferă să pună cele mai recente știri despre PNL în capul site-ului, urmate de o invitație de aderare, însoțită de mesajul: ”Alătură-te celui mai tânăr partid istoric, pentru ca împreună să schimbăm România!”. 

Spre deosebire de PSD, care au știri recente, PNL adaugă conținut mediatic ceva mai rar. Conținutul este, de asemenea, similar, tipic unei formațiuni politice: statut, organizații, etc. Spre deosebire de omologul său, fotografii cu Orban apar rar și nu fac parte din designul site-ului.

Situația stă puțin diferit atunci când vine vorba la pagina web a Uniunii Salvați România. Primul lucru ce se poate observa atunci când un utilizator al internetului accesează usr.ro este proiectul demarat în lupta politică cu actuala coaliție de guvernare, ”Fără penali în funcții publice”. Interfața seamană mult cu cea a PSD-ului. Imediat după invitația de a susține proiectul amintit anterior se află știri ori comunicate legate de activitatea formațiunii.

Un aspect notabil este că, spre deosebire de PSD și PNL, imaginile reprezentative ale acestor articole sunt, în general, cu sigla partidului, și nu cu poza liderului sau comunicatorului. Se pare că USR are o politică de unitate atunci când vine vorba de afirmații, evitând să bage în față un singur personaj.

Mesajele exprimate sunt, așa cum s-ar aștepta orice, în conformitate cu acțiunile întreprinse de Uniune pe scena politică. Discursul este predominant anti-corupție, anti-modificărilor legislative și, desigur, anti-PSD-ALDE.

Cât despre Partidul Mișcarea Populară, viziunea generală asupra paginii web este una obositoare. Informații peste informații curg, încununate de o imagine cu cei mai importanți membrii, în frunte cu Traian Băsescu.

Printre primele informații livrate vizitatorului online se află campania inițiată de PMP pentru alegeri locale în două tururi, apoi alte link-uri către contul de YouTube, unde găsim declarații de presă, lansarea campaniei amintite anterior și cele mai importante declarații făcute de persoanele aflate la conducerea partidului.

Burtiera este unul dintre aspectele care ies cu ușurință în evidență. Deși textul acesteia este greu de urmărit din cauza vitezei cu care ea se derulează, un singur click duce vizitatorul pe o pagină în care este expusă Constituția României.

Pentru a atrage simpatizanți, PMP folosește o metodă ceva mai inovatoare decât concurenții săi: un mesaj de tip pop-up, prin care Eugen Tomac, noul președinte al Partidului, invită oamenii să devină membrii.