200 de ziare cer în instanță despăgubiri din partea Google și Facebook
Peste 200 de ziare din SUA dau în judecată Google și Facebook, acuzând că giganții tech manipulează piața de publicitate în devafoarea publicațiilor lor. Cele 200 de ziare sunt adunate sub umbrela a 30 de companii care au acționat în instanță practicile companiilor tech.
Sumele cerute de publicații sunt însemnate, urmărind să „recupereze daunele suferite în trecut„, citează Axios. Ziarele cer, practic, să li se returneze sumele pe care le-au pierdut din cauza sistemului de ad-revenue. Conform legilor americane, daca ziarele au câștig de cauză, pot beneficia de o clauză numită „treble damages”, care oferă despăgubiri de trei ori mai mari decât daunele dovedite.
Într-un interviu pentru Wall Street Journal, reprezentantul uneia dintre companiile care a depus plângerea a declarat că „am simțit că situația politică și juridică a evoluat în favoarea noastră și suntem pregătiți să mergem mai departe„.
Situația veniturilor presei din publicitate nu arată bine deloc. Conform Institutului de Cercetare Pew, veniturile din publicitate pentru industria presei scrise au scăzut cu 62% în ultimul deceniu. Dacă în 2008 veniturile se ridicau la peste 37 de miliarde de dolari, în 2018, acestea se ridicau la puțin peste 14 miliarde.
Asta în timp ce, în 2020, Google a generat peste 180 de miliarde de dolari, 80% din venit provenind din contractele de publicitate, conform CNBC.
Valul de nemulțumire al jurnaliștilor nu e doar în SUA, însă. Publicații din Franța și Australia au purtat luptele lor cu giganții tech pentru a-și apăra drepturile.
Întrebați despre punctul lor de vedere asupra plângerii celor 200 de publicații, Facebook nu a comentat până în acest moment. Google, pe de altă parte, a declarat că afirmațiile ziarelor sunt nejustificate:
„Spațiul publicitar online este aglomerat și competitiv, comisioanele noastre pentru tehnologia publicitară sunt mai mici decât media industriei, iar editorii păstrează marea majoritate a veniturilor obținute atunci când folosesc produsele noastre. Suntem unul dintre cei mai importanți susținători financiari ai jurnalismului din lume și am oferit miliarde de dolari pentru a sprijini jurnalismul de calitate în era digitală„, citează Axios.
Articole asemănătoare
Cum a reacționat presa la ”farsa” făcută de Selly mass-mediei
Pe Twitter, zeci de conturi de spam au încercat să ascundă știrile despre protestele din China
Doar 12 persoane se află în spatele principalei surse de dezinformare privind COVID-19
Ellen DeGeneres vrea să pună punct show-ului ei: „Pur și simplu nu mai e o provocare”
Ce se va întâmpla după căderea Guvernului Orban: propuneri de premier și alegeri anticipate