Victorie pentru presă: Google va plăti publicațiile franceze pentru conținutul indexat

După mulți ani în care autoritățile franceze se chinuie să obțină mai multe drepturi pentru publisheri în fața marilor companii tehnologice, Google a cedat.

Alphabet Inc., compania-mamă a Google, a semnat un acord cu o asociație de presă din Franța. Gigantul tehnologic se angajează să plătească pentru conținutul utilizat, conform Gizmodo.

Cine va beneficia 

Însă procesul a fost unul anevoios și lung: a fost nevoie de mai multe luni de negocieri cu autoritatea de concurență pentru a ajunge la o decizie, iar realitatea nu se arată nici acum pe atât de optimistă pe cât ar fi trebuit să fie. Într-un post de pe blog, Google afirmă că va „negocia acorduri de licență individuale” cu câteva site-uri, care au obținut o certificare IPG de la guvernul francez pentru publicarea „informațiilor politice și generale”.

Termenul folosit este vag, dat fiind faptul că este tradus din franceză – limba în care a fost scris articolul de pe blogul companiei -, însă pare că Google se ferește intenționat să fie specific. Contactat de Gizmodo, un purtător de cuvânt a afirmat că poziția unui site ca sursă pentru acest tip de informații provine din „investițiile umane, materiale și financiare realizate de editori și agențiile de presă”, împreună cu contribuția pe care acești jucători o aduc „la informațiile politice și generale și importanța utilizării a publicațiilor de presă”.

În accepțiunea Comitetului mixt pentru publicații și agenții de știri (CPPAP), o publicație din sfera știrilor politice și generale este una „al cărui scop principal este de a furniza, în mod permanent și continuu, informații, analize și comentarii cu privire la știrile politice și generale locale, naționale sau internaționale care ar putea arunca lumina asupra judecății cetățenilor”. 

Alte condiții luate în calcul de CPPAP sunt:

  • să primeze interesul public;
  • să fie angajat cel puțin un jurnalist profesionist;
  • să nu aibă conținut „violent și pornografic”;

Însă Gizmodo remarcă câteva lacune în înțelegerea Franței cu Google, pe care nici compania americană și nici CPPAP nu au putut să le clarifice, până în prezent: Cum va distinge Google jurnalismul politic și clickbait-ul politic atunci când va trebui să scoată bani din buzunar? Cum influențează newsletterurile această decizie? Cum rămâne cu editorialele?

De ce Google ar fi preferat ca această informație să rămână necunoscută

Dacă ar fi să privim această acțiune numai uitându-ne la Google, este evident că a încercat – pentru mult timp – să nu trebuiască să plătească publicațiile al cărui conținut este indexat pe motorul de căutare Google sau pe Google News. Inclusiv acum, în ciuda faptului că informația era una relevantă pentru publisherii din toată lumea, compania americană a postat pe blogul său dar un articol în franceză.

Franța nu e singura țară care a început să preseze atât Google, cât și Facebook, în privința protejării presei – iar de fiecare dată, compania a scăpat fără să fie nevoită să plătească:

  • În 2012, atunci când autoritățile spaniole au adoptat un set similar de măsuri anticoncurențiale privind drepturile de autor, Google a ales să închidă Google News pentru întreaga țară în loc să se conformeze;
  • Un an mai târziu, și Germania a încercat să introducă o metodă similară, care să oblige giganții tehnologici să plătească publicațiile ale căror știri sunt folosite. Publisherii, la rândul lor, și-au dat seama că metoda aplicată de Google în Spania ar fi în defavoarea lor, așa că au preferat să se conformeze, să își ofere conținutul gratuit, în loc să boicoteze Google. Chiar și câțiva ani mai târziu, când compania a fost adusă în fața instanței de judecată, judecătorii i-au dat câștig de cauză;
  • Plus situația din Australia, care încearcă aplicarea unui mandat pentru protejarea drepturilor de autor, și unde Google și Facebook fac un puternic lobby împotriva reglementării.

E de înțeles de ce cele două companii nu vor să-și împartă banii cu presa online: numai în Australia, de exemplu, câștigurile din reclame ale Google și Facebook s-ar ridica anual la aproximativ 4 miliarde de dolari.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *