Un raport american conchide: Rusia dezbină Occidentul prin campaniile sale de dezinformare

Rusia continuă să folosească dezinformarea prin canalele de social media pentru a provoca discordie și certuri în țările occidentale, apelând în acest sens la o armată de troli pe Internet. Potrivit unei analize publicate de The Cipher Brief, o pagină apropiată serviciilor americane de intelligence, campaniile desfășurate de trolii ruși vizează aproape toate subiectele ce preocupă societățile occidentale, între care rasa, religia, guvernarea, imigrația, terorismul islamic, Brexit etc.

Vorbind despre eforturile Rusiei de a crea neînțelegeri în tarile occidentale prin folosirea unor tactici false care provoacă îngrijorări în rândul populației, The Cipher Brief dă ca exemplu Brexit, despre care afirma ca a fost transformat într-un „coșmar politico-economic.” La 10 decembrie, premierul britanic Theresa May a decis să amâne sine die, pe o perioadă neprecizată, votul prevăzut în Camera Comunelor asupra acordului încheiat cu Uniunea Europeană pentru retragerea ţării sale din blocul comunitar, de teamă că deputaţii vor respinge acest acord. În cazul în care Acordul Brexit nu va fi votat de Camera Comunelor de la Londra, va trebui să ne așteptăm la un „Brexit dur,” susțin analiștii. În cele patru luni care au mai rămas la dispoziție Marii Britanii pentru a-și aranja plecarea din UE, o nouă negociere nu ar mai fi posibilă. Timpul ar fi prea scurt, astfel că la 29 martie 2019, Marea Britanie ar urma să părăsească Uniunea Europeană fără niciun acord și fără nicio reglementare.

Deși atât Marea Britanie, cât și UE se confrunta cu opțiuni dificile în ceea ce privește Brexit, problema în sine a fost denaturata și prezentata intenționat greșit în rândul opiniei publice, în mare parte prin operațiuni de dezinformarea prin media sociala. Nu este deloc surprinzător că cercetătorii au descoperit că Rusia a fost puternic implicată în campaniile de dezinformare și de alimentare a discordiei din jurul Brexit. Astfel de campanii, afirma The Cipher Brief, se numără printre armele cele mai utilizate din arsenalul geopolitic al Moscovei. Rusia apelează din ce în ce mai mult la aceste arme împotriva țintelor pe care le vizează, și anume democrațiile occidentale.

Conform analiștilor americani, condițiile pe care Rusia le exploatează în strategia să de influențare a canalelor de media socială există deja în rândul categoriilor demografice vizate de acțiunile sale. Între acestea se numără furia, teamă, rasismul, xenofobia, tribalismul politic, resentimentele și ignoranța. Trolii ruși urmăresc să transforme aceste trăsături existențe în emoții puternice, aproape întotdeauna negative, care influențează perspectiva pe care individul vizat o are în legătură cu o serie de probleme sociale, economice și politice. În timp, impactul unei asemenea strategii are un efect cumulativ.

Odată ce un segment al unei populații crede o afirmație ce este categoric falsă sau, mai important, pune la îndoială un lucru care este categoric adevărat, este ușor pentru ei ca, urmând un plan similar, sa repete acest proces în legătură cu un număr de alte subiecte. Pe măsură ce cei vizați de propaganda devin tot mai angajați și mai implicați în legătura cu un subiect sensibil, ei tind să facă asta cu tot mai multă siguranță și furie, făcând aproape imposibila recurgerea la fapte, date sau dovezi empirice pentru a-i convinge de lucrul contrar. În opinia lor, orice efort pentru a-i convinge că sunt manipulați este doar o „dovadă” a conspirației care încearcă să îi împiedice să fie informați „cu adevărat.” Rezultatul final este continuarea diviziunii politice și dispute extrem de partizane.

The Cipher Brief consideră că eforturile Rusiei de a propagă dezinformare în Occident au avut cel mai mare succes în Statele Unite. Foști oficiali guvernamentali și personalități din media de peste ocean afirmă că președintele Donald Trump răspândește în mod regulat falsuri, adoptând, de asemenea, o atitudine care pune sub semnul îndoielii informații ce au fost deja confirmate. Efectul imediat al acestei abordări, cred analiștii, este acela de a-i încuraja pe cei care încearcă să ascundă adevărul cu privire la o serie de incidente internaționale majore, printre care doborârea aparatului de pasageri MH-17, otrăvirea fostului agent KGB Sergei Skripal în Marea Britanie, invadarea estului Ucrainei și anexarea regiunii Crimeea de către Rusia și existența unei campanii concertate a Moscovei de influențare a alegerilor prezidențiale americane din 2016, printr-o campanie extinsă de dezinformare.

În opinia analiștilor, tarile occidentale sunt în prezent blocate într-o stare de diviziune auto-indusă, din care le va fi dificil să se elibereze fără o conducere politica consecventă și cu o strategie concreta menita sa combată dezinformarea. Este, de exemplu, cazul Marii Britanii, care se confruntă cu perspectiva tot mai realista de a părăsi UE fără un tratat comprehensiv, în parte deoarece așteptările multora dintre britanicii care au votat să părăsească uniunea au fost și sunt încă nerealiste.

Ideea că politicienii pot „obține o înțelegere mai bună” din partea UE este o iluzie impusă de mesajele transmise și amplificate de trolii ruși, care afirma ca compromisul și cooperarea sunt echivalente cu abandonul, iar unitatea și relațiile mutuale sunt conspirații. Strategia Rusiei este ca publicul occidental să creadă că nimic nu este „cunoscut,” injectând apatie în dorința normala de a căuta adevărul. Deoarece sunt consumatori mari de conținut online creat cu intenția de a provoca îndoieli și neînțelegeri, occidentalii nu au făcut altceva decât sa intre în jocul adversarilor lor, asa cum e cazul Rusiei lui Vladimir Putin.

Totodată, analiza realizată de către experții americani de la The Cipher Brief este confirmata în mare parte de un raport scris la solicitarea unui comitet al Senatului de la Washington și care afirma ca Rusia ar fi folosit fiecare platformă socială majoră (YouTube, Tumblr, Instagram și PayPal, precum și Facebook și Twitter) pentru a răspândi propaganda și a influența alegerile din 2016 din SUA.

1 Comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *