Reacția Big Tech cu privire la invazia rusă din Ucraina
După invazia Rusiei asupra Ucrainei, lumea s-a folosit de social media pentru a sta la curent cu evenimentele de acolo. Fie că vorbim de declarații, fie că vorbim de imagini sau videoclipuri din orașele asediate de trupele rusești, rețele de socializare au fost locul de unde informația s-a rostogolit către publicul larg.
Lupta din mediul online a început încă de vineri când Kremlinul a făcut primul pas. De atunci marile companii tech au reacționat sau au încercat să se coordoneze cu sancțiunile impuse de întreaga lume.
Platforma deținută de Meta a fost prima care s-a văzut sancționată de regimul de la Moscova. Kremlinul a anunțat vineri, 25 februarie, că va limita accesul la Facebook pentru că platforma a cenzurat publicațiile de știri controlate de stat (agenția de știri RIA și postul de televiziune al Ministerului Apărării Zvezda TV, printre altele).
Imediat după asta Meta a reacționat și a interzis ca publicațiile de stat să mai ruleze ad-uri și să-și mai monetizeze conținutul pe Facebook. Lovitura este una destul de dură având în vedere activitatea propagandei ruse pe rețelele de socializare.
În cea mai recentă decizie luată de Meta, Facebook a restricționat -în Ucraina- conturile media deținute de statul rusesc. Anunțul a fost făcut în urma consultărilor cu oficialii ucrainieni care au prezentat o listă de recomandări companiei.
A doua platformă sancționată de Kremlin a fost Twitter. Accesul pe această platformă a fost restricționat prin îngreunarea deliberată a încărcării site-ului și prin împiedicarea utilizatorilor de a publica tweet-uri, conform Reuters. Motivul restricției nu a fost oferit de autoritățile rusești, dar decizia face parte dintr-un efort susținut al regimului de la Moscova de a încerca să limiteze informațiile care vin din Ucraina.
De asemenea Twitter a luat decizia de a întrerupe afișarea ad-urilor în Rusia și Ucraina pentru asigura vizibilitatea informațiilor de siguranță publică.
Google a interzis -începând cu data de 26 februarie- postului media rusesc de stat Russia Today (RT) și altor canale să primească bani pentru reclame pe care le rulează prin sistemul de ad-uri Google Tools. Restricția se referă și la reclamele din videoclipurile de pe YouTube, dar și la cele din aplicațiile din Google Play.
Decizia a venit în urma sancțiunilor impuse de UE editorului șef al RT și a spus că pe YouTube, RT n-o să mai poată fi accesat din Ucraina.
Ieri, Google a luat decizia de scoate aplicația celor de la RT din Google Play din Ucraina, astfel încât să nu mai poată fi descărcată. Interdicția a venit în aceeași zi în care UE a decis să interzică RT și Sputnik să mai activeze pe teritoriul blocului comunitar.
Dacă cumva crezi că restricțiile companiilor Big Tech sunt prea ușoare, îți amintesc că experții digitali consultați de Reuters au estimat că Rusia a primit undeva între 7 și 32 de milioane de dolari din veniturile provenit din reclamele rulate pe YouTube. Suma a fost generată de conținutul postat de 26 de canale de YouTube care sunt controlate de statul rusesc. Estimarea datează din decembrie 2018, însă nu este exagerat să te gândești că venituri similare au fost înregistrate în ultimii trei ani.
Articole asemănătoare
Autoritățile europene au ajuns la un acord cu privire la pachetul de legi ce va reglementa piața digitală
Angajatorii europeni, acuzați de încălcarea GDPR. Companiile ar încerca să blocheze comunicarea dintre sindicate și angajați
Noua televiziune a lui Adrian Sârbu, Aleph News, se lansează la începutul lunii septembrie
Publicația Novaya Gazeta, somată de Rusia să șteargă articolele în care Navalnîi este menționat
O scurtă istorie a hashtagului: de la etichetarea conținutului, la activism online