Propaganda rusă, amplificată de creatori de conținut controlați de Kremlin

Kremlin se folosește de o mică rețea de influenceri și simpatizanți care pozează în jurnaliști pentru a-și împrăștia propaganda. Marele atuu este reprezentat de faptul că aceste persoane nu sunt supuse interdicțiilor impuse de platforme digitale asupra canalelor oficiale ale Moscovei.

Deși nu e o noutate că Rusia se folosește de jurnaliști falși pentru a-și legitima minciunile, raportul Institute for Strategic Dialogue arată că de la începutul invaziei din Ucraina, conturile unor simpatizanți pro-ruși au crescut considerabil. Majoritatea dintre acestea activau de mult timp și urmăreau mișcările armatei ruse, fie în Siria, fie în Donbas. După ce marile platforme de social media au decis să blocheze sau să aplice etichete de avertizare pentru conturile asociate direct cu Kremlinul, aceste mici conturi au explodat, ajungând să fie vizitate de sute de mii de oameni.

Cine sunt așa-zișii jurnaliști ai Moscovei

Conform NBC News, ISD a identificat 12 astfel de conturi, însă cei mai prolifici dintre ei sunt Alina Lipp, Eva Bartlett și Patrick Lancaster. Fiecare dintre ei se descrie ca fiind jurnalist, asta în timp ce fac jocurile propagandistice ale Moscovei.

Alina Lipp este din Germania și, conform descrierii sale de pe Instagram, oferă „informații din Rusia, Donbass, Crimeea”. Printre altele, Lipp a spus că bombardarea maternității din Mariupol a fost o înscenare a armatei ucrainene și că oricine susține Ucraina în aceste momente e un susținător al nazismului. Pe Lipp o contrazice Propagandista este mai activă pe Telegram unde a reușit să strângă aproape 147.000 de urmăritori. Pe lângă acest canal, ea mai are unul pe o platformă similară cu YouTube, PeerTube, unde momentan are 27 de abonați. La începutul lunii februarie, NBC News notează că Lipp avea doar 2.000 de urmăritori, însă popularitatea i-a crescut o dată cu invazia din Ucraina.

Eva Bartlett este o altă presupusă jurnalistă, doar că ea are ceva mai multă vechime în spate. Bartlett e o trompetă a Kremlinului încă din 2015, atunci când Rusia a intervenit în conflictul din Siria. După mai multe editoriale în Russia Today și după ce acuza Căștile Albe din Siria că atacau civili, invazia a propulsat-o pe Bartlett în sânul armatei ruse și în Mariupol de unde a făcut o serie de materiale de propagandă pe care, bineînțeles, le-a prezentate ca reportaje. De la acuzații de nazism, pâna la cele care vorbesc de țintirea voluntară a civililor de către ucraineni, Bartlett a bifat fiecare punct pe care Kremlinul l-a avut de spus despre soldații din Mariupol. La momentul redactării acestui articol, canalul de YouTube care îi aparține are aproape 34.000 de abonați.

Patrick Lancaster este, de departe, cel mai popular dintre propagandiștii Kremlinului. Contul său de YouTube are 508.000 de abonații, o creștere spectaculoasă de la cei 57.000 pe care îi număra înainte de invazie. La fel ca Bartlett și Lancaster este un susținător al Kremlinului cu experiență; face videoclipuri din 2014 despre Crimeea și conflictul din estul Ucrainei. Lancaster nu e străin de a face jocurile Kremlinului, indiferent de cât de grotesc este acel lucru, fiind în atenția comunității OSINT încă de dinaintea invaziei.

În 2017 planta rămășițe umane astfel încât să servească intereselor Kremlinului, iar cu două zile înainte de invazia Ucrainei, publica imagini cu ceea ce se voia a fi dovezi că armata ucraineană trage asupra civililor. Lancaster s-a folosit, din nou, de rămășite umane (pe care le-a luat de o morgă) pentru a servi propagandei Moscovei care încerca să formuleze pretexte pentru ce avea să se întâmple pe 24 februarie.

Cum ajung populari acești indivizi?

Răspunsul este foarte simplu; sunt persoane fizice, independente care nu ajung la același număr de oameni la care ajunge RT sau Sputnik. Ăsta e raționamentul platformelor de social media care nu iau măsuri împotriva acestora, deși este evident că folosesc aceleași mijloace și același mesaj.

Unele dintre dezinformările pe care le vedem răspândindu-se rapid nu sunt verificate pentru că ajung la un public considerat mai mic sau mai puțin important decât cel atins de RT și Sputnik, dar punctele de discuție sunt aceleași și dovezile prezentate sunt aceleași. Aceștia sunt oameni independenți care pot vorbi liber în limitele politicilor platformelor. Și, uneori, acest lucru se răsfrânge în instigare la violență, negarea crimelor de război și răspândirea unor dezinformări foarte flagrante despre contextul în care se întâmplă și despre modul în care oamenii sunt victimizați”, a declarat directorul de analiză digitală al ISD pentru NBC News.

E foarte bine că platformele au retezat majoritatea canalelor oficiale de propagandă ale Kremlinului, însă, acum, e nevoie de o analiză și o aplicare mult mai precisă și nuanțată a politicilor aplicate împotriva minciunilor Moscovei.

1 Comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *