Pe ce platformă socială e cel mai greu să deosebești adevărul de dezinformare

Intrăm în 2025, ne așteaptă încă o rundă de alegeri în țară și alte câteva în Europa, iar situația dezinformării de pe platformele de social media este mai importantă ca niciodată. Anul acesta sigur va avea rezerva sa de surprize și e bine să vedem unde simt utilizatorii că dezinformarea este mai acută.

Statista a colectate datele unui raport Reuters Digital News cu privire la ușurința cu care oamenii pot să discearnă adevărul de dezinformare atunci când vizitează diverse rețele sociale sau platforme online.

Important de notat că datele de mai jos reflectă opiniile respondenților, nu analize independente a calității informațiilor de pe aceste rețele.

sursa: Statista

Platforma unde este cel mai greu în a face diferența între adevăr și minciună, conform oamenilor, este TikTok, cu un procent de 27%. Locul secund este ocupat de X, iar apoi urmează Meta cu Facebook și Instagram, respectiv.

Probabil că în acest moment procentele variază, dar clasamentul cred că ar fi același. Decizia Meta de a renunța complet la programul de fact-checking a readus în discuție eșecul politicilor și eforturilor marilor companii de a combate dezinformarea de pe platformele lor, mai ales în timpul alegerilor.

Situația alegerilor noastre este un exemplu în acest sens, TikTok fiind acum anchetată oficial de către Comisia Europeană pentru rolul pe care l-a jucat în primul tur prezidențial de pe 24 noiembrie, când Călin Georgescu a ieșit câștigător.

Acum că majoritatea companiilor din lista de mai sus au renunțat sau nu fac suficient pentru a lupta cu dezinformarea, discursul care incită la ură și violență sau dezcriminator, 2025 pare să fie anul în care utilizatorii vor fi lăsați să se descurce absolut singuri când intră pe platformele de social media.

Degradarea mediului informațional a fost constantă încă din anii pandemiei, însă acum marii șefi Big Tech renunță oficial să mai modereze activ toxicitatea. Funcțiile AI sunt singurele aspecte care pare să-i intereseze, probabil că vor umple rețelele sociale de astfel de artificii pentru a distrage atenția de la haosul de pe platformă.

Nici măcar nu trebuie să așteptăm să vedem dacă acest lucru va ajunge să se întâmple, tot ce trebuie să facem e să ne uităm pe X, unde Elon Musk a pus în aplicare acest plan cu mult înainte ca restul marilor rețele să fie convinse de o nouă administrație Trump.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *