Pandemia a afectat industria media din România, dar nu dramatic. TV-ul și-a revenit cel mai bine

Pandemia de coronavirus a afectat, fără discuție, aproape toate industriile, iar cea media nu face excepție. Totuși, pierderile reale suferite au fost mai mici decât erau preconizate la începutul crizei sanitare.

În România, conform estimărilor făcute de Media Fact Book, cele mai afectate au fost piețele de radio și outdoor. La polul opus se află televiziunea, care a avut parte de o creștere impresionantă, ca mai apoi să revină la nivelul din anul precedent, informează Paginademedia.

Cu ochii pe TV

Scăderea investițiilor în publicitatea TV din lunile aprilie și mai (35%) a fost urmată de o revenire în forță în perioada imediat următoare, astfel că piața TV a închis anul la un nivel asemănător celui din 2019, 308 milioane de euro.

În ceea ce privește ratingurile, acestea au înregistrat creșteri semnificative în timpul lunilor de lockdown (16% față de aceeași perioadă a anului precedent), dar și în sezonul rece. În lunile octombrie și noiembrie, pe fondul restricțiilor de circulație impuse la nivelul țării, audiențele dinafara perioadei de prime-time au crescut cu 10%, respectiv 12%.

Anul 2021 ar putea să aducă o creștere de 2% a bugetelor, conform estimărilor citate de Paginademedia.

Digitalul, pe o pantă ascendentă

O altă piață care a crescut odată cu pandemia, pe fondul restricțiilor impuse de autorități, a fost digitalul, care se află de ceva vreme în continuă ascensiune.

În 2020, tot mai mulți români s-au bazat pe cumpărăturile online pentru a-și asigura atât necesarul zilnic, cât și obiectele de îmbrăcăminte, electronicele și așa mai departe. Serviciile care oferă livrări la domiciliu au devenit din ce în ce mai populare în rândul românilor.

Și serviciul de streaming Netflix a înregistrat un trafic mai mare decât în mod normal, reușind să depășească chiar și serviciile de filme și seriale gratuite. Netflix s-a păstrat în vârful clasamentului chiar și în timpul lunilor de vară, când măsurile s-au relaxat.

Cele mai afectate: out-of-home și radioul

După cum spuneam, cele mai afectate  au fost piața de OOH și cea de radio. Aceasta din urmă ar urma să înregistreze o scădere de 20%, ajungând la valoarea de 22,5 milioane de euro. Valori similare a avut și piața outdoor, care a înregistrat în aprilie o scădere de 20%. Ulterior, în sezonul cald, investițiile au fost recuperate, dar lunile de iarnă au adus noi pierderi, pe fondul închiderii școlilor și restricțiile de circulație.

Anul 2021 nu se arată mai optimist pentru cele două piețe, fiind de așteptat ca nivelul investițiilor să rămână constant, la 24 de milioane de euro.