Facebook va plăti milioane în Marea Britanie pentru a licenția articole de presă

Articolele alese vor apărea într-o secțiune dedicată știrilor de pe Facebook, care urmează să fie lansată în ianuarie 2021.

Facebook va plăti milioane de lire sterline pe an rețelelor de știri din Marea Britanie, pentru a licenția articolele, deoarece rețeaua socială se confruntă cu amenințarea unei represiuni guvernamentale asupra poziției sale dominante în publicitatea online, scrie The Guardian. Articolele alese vor apărea într-o secțiune dedicată știrilor de pe Facebook, care urmează să fie lansată în ianuarie 2021.

Știri curatoriate de profesioniști

Dacă acum consumul de știri pe Facebook se face prin link-uri partajate în fluxul principal de noutăți al utilizatorilor, tab-ul dedicat știrilor va folosi informații de la companiile de presă plătite de platformă. Facebook nu a precizat despre câți bani este vorba, însă unii editori se așteaptă să câștige milioane de lire sterline pe an din acordurile multianuale pe care le-au semnat cu rețeaua socială. Ca atare, factura anuală totală a lui Facebook va ajunge probabil la zeci de milioane de lire doar în Marea Britanie.

Secțiunea Știri de pe Facebook va conține un amestec de articole de top alese de curatorii angajați de serviciul de agregare de știri Upday, dar și alte articole alese algoritmic în așa fel încât să reflecte interesele utilizatorilor. Printre publicațiile vizate, se află The Guardian, Daily Mirror, Independent, toți principalii editori regionali de știri din Marea Britanie și reviste precum The Economist.

Facebook News a înregistrat un mare succes în SUA, unde mai mult de 95% din traficul pe care Facebook News îl oferă companiilor mass-media este un public nou, care nu a interacționat cu acele știri în trecut. Se fac negocieri pentru a aduce News și în Franța și Germania, dar și în alte țări în care condițiile pieței și mediile de reglementare sunt favorabile acestui tip de investiție, a anunțat Facebook.

Pe lângă lansarea lui News în Marea Britanie, Facebook își extinde proiectul de știri comunitare, anunță The Verge. Până acum, acesta a finanțat formarea a 80 de jurnaliști în ultimii doi ani. Programul va fi prelungit cu un an, cu o investiție de trei milioane de dolari, ceea ce ar putea oferi un an suplimentar de instruire pentru puțin peste jumătate dintre jurnaliștii existenți în proiect, precum și recrutarea unor zeci de noi jurnaliști.

Facebook își spală păcatele prin investiții

Această investiție a lui Facebook vine după ce platforma a fost acuzată în mai multe țări că obține câștiguri uriașe din publicitate, fără să plătească nimic companiilor media.

În iunie 2020, Facebook a spus că se opune legii care ar putea să oblige compania  să împartă veniturile din publicitate cu publisherii australieni, afirmând că nu ar fi vreo diferență majoră dacă știrile nu ar mai apărea pe rețeaua de socializare. Mai mult, în septembrie, compania condusă de Mark Zuckerberg a amenințat instituțiile media că nu le va mai permite să posteze știri pe platforma sa dacă susțin în continuare propunerea guvernului australian pentru introducerea unui cod de conduită. Numai în Australia, câștigurile din reclame ale companiilor Google și Facebook s-ar ridica anual la aproximativ patru miliarde de dolari.

Un raport american din octombrie argumenta că Google și Facebook joacă un rol important în declinul presei locale din SUA. Problema se referă la inechitatea sistemului implementat de cele două companii, prin care preiau și pun în circulație știri fără să ofere compensații pe măsură.