Cartelurile mexicane de droguri își fac marketing pe TikTok

Este încă o dovadă a faptului că, în afară de mass-media, rețelele sociale au o mare influență asupra tinerilor și o responsabilitate enormă.

După modelul grupărilor teroriste care folosesc intensiv social media și mai ales rețelele de conținut video, cartelurile de droguri din Mexic își fac imagine pe TikTok, cu intenția ascunsă de a racola noi membri, arată The New York Times. Dacă inițial videoclipurile postate erau șocante și violente, acum grupările publică unele clipuri „amuzante”, cum ar fi o urmărire pe apă, în care poliția încearcă să oprească barca traficanților:

Asta s-a întâmplat în noiembrie, pe pagina For You de la TikTok, acolo unde utilizatorilor li se recomandă clipuri pe baza intereselor și a click-urilor. Milioane de persoane au apreciat și au distribuit clipul. Evident, imediat după apreciere, For You a fost inundată de clipuri asemănătoare.

Tiktok a lucrat cu autoritățile locale pentru a îndepărta clipurile care promovează ilegalități, dar ele au fost preluate de utilizatori și publicate pe alte platforme video.

Dispreț față de lege

În iulie, un videoclip care a circulat pe rețelele de socializare i-a arătat pe membrii brutalului cartel Jalisco New Generation în haine de armată, ținând arme de mare calibru în mâini și aclamându-și liderul, lângă zeci de mașini blindate marcate cu inițialele spaniole ale cartelului, C.J.N.G. Demonstrația de forță a apărut online în același timp în care președintele Andrés Manuel López Obrador vizita regiunea unde își are cartelul „sediul”:

Unele clipuri sunt create pentru a le arăta tinerilor din mediul rural din Mexic potențialele beneficii ale aderării la traficul de droguri: bani cu nemiluita, mașini scumpe, femei frumoase, animale de companie exotice. Clipurile trebuie să fie scurte, amuzante și cu elemente care să atragă publicul țintă. Scopul final este racolarea unei armate de tineri dispuși să-și dea viața pentru o „glorie” temporară.

Un videoclip, care a atras peste 500.000 de aprecieri înainte de a fi îndepărtat, arăta un fermier care tăia păstăi de semințe necoapte într-un câmp de maci, probabil pentru a recolta rășina pentru producerea heroinei. Într-un alt videoclip, dintr-un cont acum dezactivat numit „Clovnul CJNG”, o persoană îmbrăcată în negru cu o vestă antiglonț și cu o pușcă AR-15 în mâini execută un dans cunoscut sub numele de Floss.

Astfel de videoclipuri sunt destinate unui public tânăr mexican, dar, pentru utilizatorii din SUA care contribuie la promovarea lor, acestea intră într-un val de fascinație din ce în ce mai populară pentru lumea cartelurilor, una propagată de seriale precum „Narcos”. Este încă o dovadă a faptului că, în afară de mass-media, rețelele sociale au o mare influență asupra tinerilor și o responsabilitate enormă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *