Există o teorie a conspirației privind motivul pentru care România nu este în spațiul Schengen

Pe măsură ce continentul european începe să revină la un ritm apropiat de normalitate, Parlamentul European atrage atenția că este necesară o schimbare în Schengen, pentru protejarea principiilor europene, printre care se numără și integrarea României în spațiul fără margini al UE.

Eurodeputații au aprobat încă din 2011 să adere la spațiul Schengen, însă fără rezultate concrete. Cu toate că țara noastră a trecut de toate etapele tehnice, pentru finalizarea procesului de integrare este necesar votul unanim al Comisiei Europene. Iar pentru că subiectul nu a fost atât de bine explicat la nivel politic și în mass-media, lăsând loc interpretărilor individuale, a apărut și o teorie a conspirației privind motivul pentru care România nu este încă în Schengen, arată BalkanInsight.

Rivalitatea dintre porturi

Principala speculație care circulă pe internet privind motivul pentru care Comisia Europeană nu a dat până acum undă verde României pentru spațiul Schengen este că Olanda s-ar teme că portul din Rotterdam ar pierde poziția fruntașă pe care o deține în prezent, în detrimentul celui din Constanța.

La polul opus se află Olanda, care afirmă că decizia sa nu are nicio legătură cu comerțul maritim – ci, mai degrabă, cu corupția și activitățile ilegale din România și Bulgaria. Acestea, spun oficialii olandezi, ar putea să afecteze integritatea spațiului Schengen.

Cu toate astea, analiza realizată de divizia de investigații a Balkan Insight arată că România nu ar prezenta un pericol pentru Olanda la capitolul comerțului maritim din mai multe motive.

Unele dintre ele au legătură cu geografia: în timp ce principalul port european, situat în Marea Nordului, are deschidere directă la Oceanul Atlantic, portul din Constanța, aflat în Marea Neagră, este conectat la Oceanul Atlantic prin strâmtori și Marea Mediterană. Cu alte cuvinte, ”nu sunt în concurență directă, nu lucrează cu aceleași rute și nu deservesc aceleași tipuri de marfă”, după cum afirmă Dorin Popescu, președintele institutului de geopolitică Casa Mării Negre, pentru sursa citată.

Nu numai că geografia ar face imposibilă o astfel de realizare pentru România, însă portul din Constanța are o capacitate mult mai mică față de alte porturi europene, cu atât mai mult față de principalul port european – 59.424.821 de tone, față de 466.400.000.

În 2016, prim-ministrul de la acea vreme, Dacian Cioloș, încerca să demonteze acest mit răspândit în presa locală și în spațiul online românesc: ”Niciun politician din Olanda cu care am vorbit nu a legat relația dintre porturile Constanța și Rotterdam de acceptarea României în Schengen. (…) Vă pot asigura că cel puțin la nivelul meu, această problemă nu a fost ridicată”, a spus actualul lider al PLUS, conform Business Review.

Este imposibil de stabilit dacă votul negativ dat de Olanda are, în spate, raționamente de ordin economic, însă scenariul conform căruia Constanța ar putea lua fața Rotterdamului pare puțin probabil. În schimb, promovarea acestor speculații în spațiul public din România indică nevoia unei consolări, care să înlocuiască lipsa de acțiune a autorităților în privința problemelor pe care portul Constanța le-a avut după decembrie ’89.

15 Comentarii

  1. Nu conteaza. Oricum, cand ne-au bagat cu anasana in UE, ne-au dat locul de sluga la grajd. Dar le-au placut resursele si mana de lucru ieftine. Romania n-a avut si nu va vea in veci vreun avantaj din aderarea la Kolhozul german pompos numit UE.

    1. @ cib.Adevarat ceea ce zici dar unii mai realisti considera ca in afara UE ne-ar fii fost si mai nasol. Si au destule argumente sa ne arate cam cum ar fii aratat Romania izolata complet. Asa ca ,asta a fost, este si va fii soarta unei tari de categoria a III-IV chiar daca inghitim greu galusca. Bine ca ni se pare normal si firesc sa fim dezbinati, plini de ura si ca cei mai importanti demnitari in Romania sa nu fie romani dar alesi de romani ! Aferim.

  2. Indiferent care este cauza intarzierii accederii Romaniei la respectivul spatiu Schengen, faptul ca au trecut 11 ani de la primul vot privind acest accept si nu s-a mai intamplat nimic in acest sens, nu poate sa nu creeze posibilitatea apartitiei unor astfel de teorii. Acestea pot fi mai mult sau mai putin credibile. Dar neaccederea Romaniei, fapt cert, lasa loc pentru crearea unor explicatii pentru situatia data. De cele mai multe ori raspunsul Olandei a fost extrem de general privind coruptia si alte cauze. Niciodata nu a pus punctul pe I. Mereu a lasa IMPRESIA CA POZITIA SA ESTE IN PRIMUL RAND POLITICA (care tine de politica interna din disperarea unora de a ramane la guvernare prin aliantele realizate, cu partide indiferente la politica de coeziune a UE) si poate abia in planul doi sustinuta de observatii pertinente. In general in UE, din cand in cand, se adopta unele pozitii declarative privind anumite aspecte interne (nu masuri exacte, caci atunci cineva trebuie sa raspunda si sa explice clar) de catre statele puternice care sustin financiar UE. Iar Olanda este unul dintre acestea. Si mai este un lucru. Am constatat ca aceleasi state nu le intereseaza efectiv ceea ce lanseaza Bruxelul privind rolul, functiile, principiile etc. ale UE. Ci doar ce le afecteaza sau nu, direct sau indirect. Adica se coboara din nou la nivel national cand ele doresc, da-le dracu de principii UE etc. Altfel……

  3. Cred că guvernarea psd a făcut mult rău României. Nu intru în detalii dar așa este. Oricum, cred că dacă alegerile din acest an vor fi castigate de PNL, vom adera si la spațiul Schengen.

  4. Nu ati demontat nimic. Este greu sa fie o coincidenta opozitia Olandei. Iar legat de rutele comerciale, ca importanta, toate marfurile care vin din zona Asiatica, pe canalul Suez (ruta clasica) reprezinta un volum enorm care va fi pierdut de Rotterdam. Este evident ca nu le convine

  5. Dacă aceste două țării (Romania + Bulgaria) sunt atât de corupte, de ce Olanda are afaceri de ordinul sutelor de milioane de euro/anual?
    Pentru că au corupt, au plătit funcționari publici pentru intrarea în aceasta zonă economică, vezi ING BANK, NN Asigurări de viață, agricultură, etc, așa cum au făcut și Ungurii (otp bank si MOL, rețeaua de benzinării, agricultură, etc)

  6. Cat timp ei blameaza coruptia sistemica iar la noi coruptia pur si simplu ne ucide, tind sa nu dau crezare zvonurilor. Hai sa eliminam macar 50% din ce inseamna astazi coruptie si daca atunci Olanda tot se va opune inseamna ca mitul este adevarat.

  7. Din cauza acestor impartiri, Schengen si non-Schengen, zona euro si zona non-euro, UE cu doua viteze, arata ca UE nu este o uniune, in adevaratul sens al cuvantului. Cat despre o conspiratie impotriva Romaniei, aceasta este clar ca exista, pentru ca Romania se afla la joctiunea mai multor civilizatii si interese economice geo-strategice iar daca Romania ar ajunge la un potential cat mai apropiat ce maxim, Romania, impreuna cu Ungaria si Polonia, ar putea pune si impune conditii mult mai avantajoase pentru tarile din estul UE. Din nefericire pentru noi, suntem doar o piata de desfacere pentru marfa de mana a doua a altor tar din UE si din afara UE, suntem furnizori de mana de lucru foarte ieftina pentru alte tari si furnizori de materii prime si nu de produse finite. Acest lucru se intampla pentru ca la conducerea Romaniei sunt multi tradatori si multi lasi care nu sunt, cu adevarat, barbati de Stat, nu dezvplta si modernizeaza Romania si nu maximalizeaza potentialul imens al Romaniei.

  8. In articolul de mai sus se face referire numai la comertul din oceanul Atlantic.
    Nu uitati ca comertul care se face cu Asia , oceanul Indian trece prin canalul suez.
    Daca marfa care vine din aceasta zona s-ar descarca la Constanta , ar scurta voiajul navelor cu aproximativ 7 zile si astfel s-ar reduce masiv cheltuielile cu transportul.
    Aceasta este problema Olandei fata de portul Constanta.

  9. Da, ar fi niste probleme. Romania are o frontiera cu spatiul non-Schengen uriasa, vre-o doua mii de km. Securizarea acestei frontiere este, evident, foarte dificila. Ar mai fi, e drept, si probleme de coruptie la vami dar asta nu se intampla numai in Romania…
    Raspunsul la aceste probleme – reale – nu este un NU categoric si repetat ! Si in nici un caz justificat pentru Olanda si alte tari , majoritatea celor din UE, care n-au granite cu tari non-UE. Solutia ar fi o asistenta – tehnica si financiara – pentru Romania si Bulgaria pentru a iesi din acest impas. Pretextul cu porturile, invocat de unii, mi se pare nesemnificativ. Este pur si simplu o ostilitate continua manifestate de unele tari impotriva noastra, Olanda in primul rand. Motivele-pretextele se stiu, nu e cazul sa le expunem aici. UE ar trebui sa faca ceva !!!

  10. @ cib.Adevarat ceea ce zici dar unii mai realisti considera ca in afara UE ne-ar fii fost si mai nasol. Si au destule argumente sa ne arate cam cum ar fii aratat Romania izolata complet. Asa ca ,asta a fost, este si va fii soarta unei tari de categoria a III-IV chiar daca inghitim greu galusca. Bine ca ni se pare normal si firesc sa fim dezbinati, plini de ura si ca cei mai importanti demnitari in Romania sa nu fie romani dar alesi de romani ! Aferim. Si apropo de SCHENGEN, am vazut un film ROMANESC, „Morgen” ,in care politistul roman de frontiera ii arata unui prieten prin binoclul cu infrarosii cum ii lasa,ii face scapati, pe emigranti sa treaca frontiera de vest fraudulos pentru ca nu are nici chef nici mijloace materiale (cazare ,hrana ,igiena,transport) sa se ocupe de niste „imputiti” ! Ei, cum credeti ca este apreciata o astfel de mentalitate in Spatiul Schengen ? Si ne mai miram !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *