Suspans, tragedie, remedii miraculoase – titlurile clickbait îți oferă toate astea (dar nu prea)

Ce e clickbait-ul? Literalemente vorbind, o momeală lansată ca să dai click. Prin introducerea unor expresii sau cuvinte căruia cititorului îi trezesc anumite sentimente, acesta e făcut să acceseze linkul – chiar dacă informația nu îi întrunește așteptările.

Întrucât nu există încă vreun instrument care să analizeze calitatea unui articol și să ne avertizeze în cazul în care suntem expuși unui clickbait, este important ca fiecare utilizator să știe cum să se ferească nu numai de astfel de materiale, dar și de site-urile care folosesc o astfel de tehnică.

”ȘOC! Mutare de ULTIMĂ ORĂ! Experții avertizează”

Propun următorul scenariu: intri pe un site de știri foarte cunoscut. Vezi o știre despre un politician – și el, foarte cunoscut. Titlul este asemănător cu cel de mai sus, dar poate fi și mai amplu. Te interesează, pentru că politicianul respectiv apare des la televizor, are o funcție importantă și așa mai departe. Dai click, doar ca să afli că era vorba despre o declarație scoasă din context.

O altă variantă, ceva mai tipică tabloidelor, ar fi să afli ”UNDE și-a făcut *o vedetă foarte cunoscută* CONCEDIUL de LUX”. În realitate, personajul nici nu trebuie să fie principal în articol, ci poate să fie vorba și despre o cunoștiință de-a acesteia.

Aceste exemple sunt și cele mai des întâlnite, dar și cele mai evidente. Cititorului nu i se oferă informații relevante, trecând astfel peste scopul titlului. Suspansul creat de către autor se spulberă imediat ce citim conținutul, rămânând cu impresia că suntem înșelați. Experții chiar recomandă evitarea titlului de clickbait, fiind unul dintre principalele motive pentru care publicul și-a pierdut încrederea în presa online.

Mai multe pe această temă puteți citi AICI și AICI.

”MIRACULOS! Scapă în doar câteva zile de *o problemă majoră*”

Există multe probleme pe care aproape toți oamenii le au dar care necesită mult timp pentru a fi rezolvate. Nici măcar medicina modernă n-a găsit soluții pentru multe dintre aceste probleme, există titluri care promit un remediu rapid.

Articolele din categoria aceasta sunt, în proporție foarte mare, o țeapă. Fie că vorbim despre remedii naturiste ciudate, ori de rezolvări mai complicate decât o simplă vizită la un specialist, rezultatul e același: nu fac nicio diferență în viața noastră. Dacă ați fost tentați să dați click pe un astfel de articol, s-ar putea să:

  • vă fi pierdut niște timp
  • fiți victima unui scam
  • fi învățat că titlurile clickbait nu oferă mai niciodată o informație relevantă.

Ultimul caz este cel mai fericit, deși studiile arată că oamenii nu învață din experințele dezamăgitoare ale clickbaitului. Deși nu există o analiză privind comportamentul oamenilor când vine vorba de clickbaituri – dacă aceștia sunt mai predispuși sau nu să pice iar în momeala unui site -, o echipă de cercetători a descoperit că numărul de titluri clickbait de pe internet este în creștere.

”DOLIU în lume! Nu o să-ți vină să crezi cum A MURIT*o celebritate*”

Ultimul tip de clickbait prezent în spațiul online românesc – și nu numai – este cel de tipul bocitoarei. Deși a început pe site-urile de tabloid, ulterior și cele de știri generaliste sau chiar axate pe politică l-au adoptat. Cu alte cuvinte, ți se transmite informația că cineva a murit, doar ca să afli că e viu și nevătămat – din fericire -, fiind mai repede vorba de altcineva.

Un exemplu perfect este ”Doliu la PRO TV! Din păcate, tocmai A MURIT! Vestea TRISTĂ a picat ca un TRĂSNET”Înainte să deschid articolul, mă așteptam să fie vorba de vreo vedetă a postului TV și cumva să fi pierdut această informație valoroasă. În realitate, este vorba despre ruda cuiva care lucrează la PRO, informația fiind făcută publică chiar de familie.

De menționat mai sunt și articolele despre dezastrele naturale sau, urmând trend-ul mass-mediei din România, avertizarea de un cutremur major.

Motivul pentru care anumite site-uri – și nu-s puține – mai folosesc clickbait-uri este că tehnica asta încă funcționează. Deși momeala îi face pe cititori să fie dezamăgiți de informația puerilă sau complet scoasă din context, oamenii continuă să fie curioși, să apese link-ul și să genereze mai mulți bani multe vizualizări.