EU vs Disinfo: campanie de combatere a știrilor false

           Pericolul răspândirii știrilor false în jurul lumii este din ce în ce mai vizibil. Pe agenda Uniunii Europene, acest fapt reprezintă o prioritate, gândind diverse campanii de informare și de stopare ale acestor știri, pentru a evita o știrbire a democrației.

În opinia UE, cea mai aprigă luptă trebuie dată cu cei care propagă în mediul online campanii de dezinformare lansate de către reprezentanții Kremlinului. Astfel, in anul 2015, o echipă a direcției „European External Action Service” a UE au pus bazele unui front comun de combatere a acțiunilor rusești de dezinformare. Astfel, la data de 12 septembrie 2015, EEAS au lansat site-ul „EU vs Disinfo”, unde publică rapoarte și analize prin care le prezintă cetățenilor forme de dezinformare și cazuri concrete cum acestea au fost folosite.

La secțiunea „Despre” a site-ului, scopul acestuia este descris foarte clar: „Noi și partenerii noștri realizăm revizuirea săptămânală a dezinformării, prin care am identificat și am compilat în baza noastră de date peste 3.800 de cazuri de dezinformare din septembrie 2015 (până în primăvara anului 2018). Acest site este singura bază de date accesibilă publicului și internațională a cazurilor de dezinformare. Este susținută și promovată de pagina Facebook EUvsDisinfo și Twitter. Deși menționăm punctele de lansare unde a apărut o astfel de dezinformare, nu implicăm neapărat faptul că punctul de lansare în cauză este legat de Kremlin sau de pro-Kremlin sau că a căutat intenționat să dezinformeze. Raportul analizează mesajele, nu mesagerul. Dacă mesajul este a) fals, care este determinat de fapte și b) este originar și în conformitate cu mesajele de dezinformare pro-Kremlin identificate, acesta este inclus în produs.”

Site-ul cuprinde mai multe secțiuni. Una dintre acestea, denumită „Știri și analize” prezintă campanii de dezinformare targhetate  pe anumite țări sau regiuni, lideri politici care încurajeză pericolul acestor fapte sau ce se întâmplă în presa rusească. De asemenea, o secțiune este dedicată prezentării cazurilor de dezinformare și exemple pro rusești.

De exemplu, unul dintre articole prezintă noi informații din cazul alegerilor prezidențiale din SUA și cum a influențat Rusia prin campaniile sale. Mediastandard.ro a realizat un articol despre acest subiect. Mai multe detalii AICI.

Pagina de Facebook a site-ului are 30.955 de like-uri și 33.055 de urmăriri. Pe rețeaua de socializare sunt publicate articolele de pe site, iar acestea acumulează de la câteva zeci de reacții la câteva sute, rar sar de 1000. Pe site articolele se pot citi în engleză, rusă și germană, iar pe pagina de Facebook acestea sunt distribuite în engleză și rusă și au zeci și sute de distribuiri.

De asemenea, există și un filmuleț pe Youtube care conține o prezentare a site-ului.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *