Culisele rivalității dintre Apple și Facebook. Cum a eșuat parteneriatul dintre cele două companii

Înainte de a deveni adversari declarați, Apple și Meta (pe atunci, Facebook) vorbeau despre un parteneriat prin care ambele să profite de serviciile lor. Facebook se asigura că va rămâne relevantă pe platformele Apple, iar Apple își rotunja veniturile cu banii pe care ar fi urmat să-i primească din reclamele vândute de Facebook. În final, nu s-a întâmplat nici una, nici alta.

Apple ar fi dorit o parte din veniturile Facebook generate de reclame. Cele două companii purtau discuții despre un posibil abonament lunar care scutea utilizatorii de ad-uri, dar și de o posibilă cotă pe care Apple o percepea pentru reclamele cumpărate pe platforma de socializare.

Conform The Wall Street Journal, discuțiile dintre cele două companii au fost purtate, în principal, între 2016 și 2018. Sursele citate de WSJ (care au participat sau au cunoștință de întâlnirile dintre cei doi giganți) spun că Facebook nu ar fi acceptat propunerea Apple de a taxa reclamele cumpărate pe platforma de socializare fiindcă ele reprezintă doar reclame. Apple spunea că, de fapt, ele sunt achiziționări făcute prin intermediul aplicației (in-app purchases) și, în consecință, supuse taxării pe care Apple o are pentru toate IAP-urile aplicațiilor din App Store.

Apple percepe până la 30% din prețul de achiziționare pentru serviciile IAP, iar asta este o măsură pe care gigantul american pare dispus s-o forțeze asupra mai multor servicii pentru a se asigura că primește banii din cât mai multe surse.

Șeful companiei Automattic (compania din spatele unor servicii precum WordPress sau Tumblr) a spus că Apple nu a permis introducerea unei funcții care permite sponzorizarea postărilor de pe Tumblr decât dacă sunt considerate IAP-uri.

După ce discuțiile pe tema taxei pe ad-uri au eșuat, o nouă idee a fost pusă pe masa conducerii giganților tech: introducerea unui serviciu pe bază de subscripție care oferă acces către Facebook fără reclame. Aici chiar fiind vorba de IAP-uri, Apple ar fi câștigât sume substanțiale. Facebook, însă, nu a fost de acord pentru că un astfel de serviciu ar fi ridicat o sumedenie de alte probleme pe care compania le-a considerat prea mari pentru a justifica abonamentul lunar. În principal, ce se întâmplă cu cei care au mai multe conturi pe platformă. E suficient un singur abonament sau trebuie plătite separat?

Facebook a respins și acest proiect, iar Apple a rămas fără idei de a face bani cu Mark Zuckerberg. Anul trecut, compania a introdus în update-ul pentru iOS posibilitatea utilizatorilor să nu lase aplicațiile (și, în consecință, agenții de publicitate) să le colecteze datele de identificare unice fiecărui dispozitiv. Asta a însemnat că Facebook (printre altele) nu a mai putut să mai ofere reclame personalizate utilizatorilor de iPhone, lucru care s-a tradus într-o pierdere de 10 miliarde de dolari.

De fapt, decizia Apple de a lăsa utilizatorii să decidă ce vor să facă cu datele lor a produs valuri în industrie și a afectat toate platformele care se bazează pe publicitate. WSJ spune că decizia, doar în 2022, a costat marile platforme de socializare (serviciile Meta, Snapchat, Twitter, YouTube) aproape 18 miliarde de dolari.

Bineînțeles, Apple neagă că ar fi vreo legătură între eșecul discuțiilor cu Facebook și update-ul de securitate pentru iOS, însă e greu de crezut, mai ales că Apple urma să facă profit de pe urma practicilor de colectare a datelor.

În timpul discuțiilor a avut loc și scandalul Cambridge Analytica, moment în care Apple a criticat (laolaltă cu toți ceilalți) ce a făcut Facebook și a introdus schimbări de confidențialitate pentru browserul lor, Safari, lucru care făcut conducerea platformei de socializare să fie și mai antipatică cu privire la propunerile discutate anterior.

Sursele WSJ mai spun că după 2018, conducerea Facebook cocheta cu idee de a renunța complet la a mai colecta date din surse terțe, însă Mark Zuckerberg a respins propunerea și a decis să continue practica, argumentând că publicului n-o să vadă niciodată Facebook ca un gardian al datelor personale și că pubilicitatea personalizată generează un venit prea mare pentru a fi oprită.

Ce învățăm de aici, atunci? Fie că se mândresc că apără datele utilizatorilor (Apple), fie că mint frumos și ne spun că serviciile personalizate sunt viitorul (Facebook), giganții tech nu au conceptele de siguranță sau confidențialitate în centrul afacerii lor. Totul este despre profit, despre sursele de venit și despre maximizarea acestora, indiferent de situație.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *