Meta e în cădere liberă și Facebook e sub semnul întrebării

Ieri Meta a publicat veniturile pentru ultimul trimestru al anului 2021 și a fost un dezastru. Spre seară lucrurile s-au înrăutățit, acțiunile Meta s-au prăbușit și mai mult la peste 25%, adică gigantul american a pierdut 230 de miliarde de dolari. Cea mai mare problemă a Meta este că numărul de utilizatori zilnici ai Facebook au scăzut. Sigur, poți spune că scăderea nu este extraordinară -de la 1.93 miliarde la 1.92- însă un milion de oameni au preferat să folosească alte platforme de socializare în dauna Facebook.

Pe lânga asta, scăderea utilizatorilor zilnici s-a tradus și la o stagnare a numărului total de utilizatori ai Facebook -o altă premieră pentru gigantul social media. Veștile proaste nu s-au oprit aici și lângă aceste premiere negative, Meta a anunțat, prin directorul său financiar, că anul 2022 va aduce pierderi de cel puțin 10 miliarde de dolari. Ține minte că asta este o estimare optimistă care ia în considerare doar o politică a Apple de a oferi utilizatorilor iOS posibilitatea de a bloca agenții de publicitate să acceseze indicatorii unici ai iPhone-ului. Asta înseamnă că Facebook nu mai poate targeta cu precizie utilizatorii iOS prin reclame și, astfel, va pierde bani.

Sfârșitul Facebook?

Analiștii spun că pierderea Facebook a peste un milion de utilizatori este cauzată (datorată?) de dezinteresul tinerilor pentru platforma gigantului tech. Aceștia preferă alte rețele de socializare -chiar dacă printre ele se numără și Instagram care este sub umbrela Meta- cu precădere TikTok. Popularitatea acestei platforme nu e o surpriză pentru nimeni, însă TikTok pare a fi un competitor foarte puternic pentru Facebook. Atât de puternic încât secțiunea Reels de pe Instagram -o versiune a paginii For You de pe TikTok- a fost cel mai popular format și unul pe care Meta va continua să-l dezvolte.

De fapt, Snapchat și Meta au spus că viitorul social media îl reprezintă TikTok-ul. Citat de The Verge, Mark Zuckerberg a declarat că ”oamenii au o mulțime de opțiuni în ceea ce privește modul în care doresc să-și petreacă timpul, iar aplicații precum TikTok se dezvoltă foarte rapid”. Tendința publicului este clară. După ce au văzut cât de profitabil este formatul propus de TikTok, Instagram, YouTube, Snapchat și chiar Twitter, au început să testeze sau să implementeze un format similar pentru a se asigura că utilizatorii nu le părăsesc platformele.

În toată această schimbare unde e Facebook? Peste tot și nicăieri. În 2021, Facebook a fost -ca în ceilalți ani- cea mai accesată platformă de socializare din lume. Acum, însă, se pare că și-a atins punctul de saturație sau -dacă vreți să vorbim în termeni cu care pandemia ne-a obișnuit- e pe platou. La urma urmei, Facebook nu poate să fie accesată de toată populația globului, e normal să există un prag. Problema este că Facebook nu mai este atractivă pentru tineri. Poate că Mark Zuckerberg știe asta și tocmai din acest motiv a spus că Meta va continua să dezvolte tehnologiile VR/AR și Reels de pe Instagram. S-a vorbit mult despre metaverse și viitorul Reality Labs, despre cât de bine s-a descurcat Instagram și Reels, dar prea puține s-au spus de Facebook. Nu m-aș grăbi să spun că e sfârșitul acestei platforme -are aproape trei miliarde de utilizatori- dar este destul de clar că Facebook nu mai reprezintă viitorul Meta.

Departamentul VR/AR: o investiție fără rezultate

O altă problemă care s-a făcut văzută ieri este cea legată de Reality Labs, departamentul VR/AR al Meta. Pentru anul 2021, Reality Labs a generat venituri de 2 miliarde de dolari, dar a înregistrat o pierdere de 10 miliarde de dolari. Pierderea era așteptată fiindcă reprezintă suma investită de Meta în acest departament în 2021. Doar că, din 2019 când Meta (pe atunci Facebook) a înființat Reality Labs, divizia pierde bani anual. CNBC a prezentat lista de venituri/pierderi ale Reality Labs din 2019 încoace și arată cam așa:

  • 2019: Pierdere netă de 4,5 miliarde de dolari, venituri de 501 milioane de dolari
  • 2020: Pierdere netă de 6,62 miliarde de dolari, venituri de 1,14 miliarde de dolari
  • 2021: Pierdere netă de 10,19 miliarde de dolari, venituri de 2,27 miliarde de dolari

După cum poți vedea, departamentul de VR/AR nu generează venituri care să acopere măcar pe jumătate pierderile. Practic, Meta aruncă bani într-un sistem care merge în gol. Mark Zuckerberg a spus că investițiile pentru Reality Labs nu se vor opri și că viitorul este în continuare favorabil pentru tehnologia VR/AR care va sta la baza metaverse-ului. Întrebarea este câți bani va continua să consume acest proiect? Câți bani este dispusă Meta să piardă pentru a aduce metaverse-ul în punctul în care generează și nu pierde profit? Mai mult decât atât, merită metaverse-ul un consum atât de mare de investiții? Răspunsul va trebui să-l găsească investitorii care, poate, se vor gândi de două ori înainte să finanțeze un proiect care promite profituri uimitoare. Deocamdată, profitul se lasă așteptat, iar metaverse-ul nu a depășit nici măcar stadiul de concept.

Meta rămâne una dintre cele mai importane companii tech din lume, profiturile companiei pentru 2021 au depășit 40 de miliarde de dolari, deci e departe de a fi în pericol. Totuși, problemele legate de numărul de utilizatori și cele legate de Reality Labs arată că Meta trece printr-o perioadă destul de proastă, iar viitorul nu pare să aducă vești bune nici când vine vorba de bani, nici când vine vorba de cea mai mare platformă a sa, Facebook. Nu mai pun la socotelă că apariția metaverse-ului nu e aproape deloc -până la VR/AR companiile trebuie să pună la punct infrastructura hardware și software, lucru care necesită timp.

Un lucru e cert, piața se schimbă. Rămâne de văzut dacă Meta va reuși să răspundă cerințelor ei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *