Bilanțul dezinformării în presa românească. O publicație celebră a luat fața Sputnik

Îngrijorările privind evoluția presei românești sunt de înțeles: nu numai că jurnalismul de la noi este amenințat de creșterea presiunilor exercitate de mediul politic, după cum arată un raport al Reporters without Borders, dar modelul Sputnik, un etalon al propagandei finanțate de Kremlin în această parte de continent, a fost adoptată de diferite publicații din spațiul românesc.

În trecut, Mediastandard.ro a analizat o serie de site-uri care au ca scop manipularea publicului, deși par a fi de încredere, la o primă vedere. Putem enumera aici pagini web precum US24.ro, ActiveNews, Fluierul.ro și așa mai departe.

Campionul din iulie la dezinformare – Evenimentul Zilei

Cu toate astea, așa cum arată și un studiu al Centrului Român pentru Jurnalism de Investigație (CRJI), dezinformarea apare și la nivelul unor publicații cu renume – unele dintre ele, chiar istorice. Discursul anti-occidental, promovat în câteva cazuri chiar mai puternic decât sursa acestuia, Sputnik.

De exemplu, în perioada iulie – septembrie 2018, perioada în care Laura Codruța Kovesi a fost retrasă din funcția de procuror-general al Direcției Naționale Anticorupție, Evenimentul Zilei a încercat atât discreditarea fostei șefe DNA, cât și a unor diplomați, prin afilierea cu aceasta. La jumătatea anului trecut, Evz ar fi afirmat că un filmuleț de pe site-ul ambasadei suedeze despre Kovesi ar fi fost retras la scurt timp de la revocarea sa. Video-ul ar fi fost scos încă de la începutul anului 2017, au replicat oficialii, la scurt timp.

CRJI susține că în prima lună de monitorizare, publicația al cărui acționar majoritar este Dan Andronic ar fi reușit ”performanța” de a publica 24 de articole care, într-un fel sau altul, încalcă regulile de bază ale jurnalismului. Cu alte cuvinte, una dintre cele mai cunoscute publicații din România a reușit să întreacă alte 39 de site-uri care au promovat un conținut asemănător.

E un număr mare dacă luăm în considerare faptul că numai într-o lună au fost depistate 189 de materiale jurnalistice care se pot încadra la propagandă – media pe zi fiind stabilită la 6 articole care sunt, în vreun fel sau altul, parte a fenomenului fake news.

O lună mai târziu, Evenimentul Zilei a mai redus din discursul anti-occidental, făcând loc publicației Capital, revistă editată de aceeași companie ca EVZ. Situația în luna august s-a arătat ceva mai liniștită, prin prisma faptului că în jur de 190 de articole din 253 (câte au luat în calcul experții) sunt mai repede părtinitoare, decât manipulatoare. Cu toate astea, efectele negative asupra publicului tot există.

Sputnik primește, în august, locul pe care l-a ocupat atâta timp cu mândrie. Din 16 articole care intră direct sub categoria ”fake news”, nouă aparțin acestei publicații. Pe locul doi, cu doar două materiale de acest fel, se situează site-ul postului TV Antena3, urmat îndeaproape (cu câte un articol fiecare) de Cotidianul, Capital, National, Lumea justiției și Active news.

140 de ani de existență s-au dus pe apa sâmbetei

Mai grav este că în rândul site-urilor vizate de CRJI intră și România liberă, publicație care se află pe piață de peste 140 de ani. Situația RL s-a schimbat când, la șefia redacției, a venit Iulian Capsali, numit direct de Alexander Adamescu.

Viziunile acestuia sunt, în multe cazuri, exagerate. Înafară de susținerea legii offshore, pentru care a făcut și un miting, Capsali mai crede și în ilegalizarea avortului, în statul paralel și în răul pe care Occidentul i-l face României. Să nu mai vorbim că, în preajma referendumului împotriva căsătoriilor între persoane de același sex, România liberă a publicat materiale injurioase la adresa minorității sexuale, toate la comanda lui Capsali.

Să nu mai vorbim de faptul că publicația amintită promovează personaje cu viziuni anti-occidentale și anti-UE, aceleași care se pot regăsi și pe Sputnik. Un exemplu bun este avocatul Dan Chitic, propulsat de fostul colonel SRI Daniel Dragomir prin asocierea lor la fondarea unui nou partid ”patriotic”.

Este îngrijorător că o publicație cu o istorie întreagă, precum RL, a ajuns să promoveze articole care nu au nicio legătură cu standardele jurnalistice, iar fenomenul dezinformării este o realitate din ce în ce mai mare pentru întreaga lume.