Ar putea fi TikTok o modalitate prin care presa să se conecteze cu audiența tânără?

Atunci când a început să fie în trend, TikTok părea a fi o altă aplicație, ca multe altele, care era folosită doar de către generațiile tinere pentru amuzament. Totuși, pe măsură ce popularitatea platformei a crescut, conținutul postat s-a diversificat – și, odată cu el, și grupele de vârstă care aveau cont.

Cu aproximativ 800 de milioane de useri activi zilnic, TikTok a ajuns să fie folosită și de către publicații de renume și jurnaliști, mai ales în contextul în care tot mai mulți oameni sunt nevoiți să-și schimbe rutinele și să lucreze de-a casă. Însă dincolo de contentul atrăgător și caracterul comic al clipurilor, aplicația poate fi folosită și pentru a apropia publicul de mass-media.

The Washington Post a fost printre primele publicații de renume care să spargă această barieră și să posteze conținut pe TikTok. Contul, lansat anul trecut, a strâns rapid 400 de mii de urmăritori prin videoclipurile scurte care arată viața din redacție, dincolo de munca depusă.

Chiar dacă tot mai multe redacții din lume lucrează în acest moment de acasă, contul The Washington Post nu a rămas fără conținut. Jurnalistul Dave Jorgenson a continuat să posteze regulat despre viața din carantină, în încercarea de a păstra legătura cu urmăritorii tineri și de a le oferi un conținut pozitiv în vremuri dificile. Într-unul dintre clipuri apare chiar și concurența The Washington Post, The New York Times.

@washingtonpost👍👍👍👍👍👍👎👎👎👎👍👍👍👍👎👎👎👎👍👍👍👍👍😄😄😄😄😄♬ Bebe – V.A.

Totuși, contul de TikTok nu e folosit doar pentru divertisment. Jorgenson spune că aplicația a facilitat contactul cu tot felul de persoane, inclusiv cadre medicale, care le împărtășesc experiențele lor. „Aceasta a fost o valoare neașteptată a contului. Acum avem acces la toți acești oameni care știu că suntem pe TikTok și ne respectă prezența, deoarece pare că înțelegem aplicația”, a spus jurnalistul pentru Journalism.co.uk.

Și Max Foster, corespondentul CNN din Londra, este o prezență activă pe TikTok. Ca și The Washington Post, prezentatorul arată ce înseamnă munca de jurnalist, adăugând o notă amuzantă clipurilor.

Alte 100 de publicații și jurnaliști din lume experimentează cu TikTok, arată o listă realizată de senior editorul de la The Daily Telegraph, Francesco Zaffarano, și publicată de Nieman Lab. Printre ele se numără și Buzzfeed, VICE, Daily Mirror, Cosmopolitan.

TIKTOK, O LEGĂTURĂ ÎNTRE PRESĂ ȘI PUBLICUL TÂNĂR

Studiile recente arată că majoritatea tinerilor sunt puțin interesați de presa tradițională, întrucât aceasta tinde să fie văzută ca nemaifiind relevantă. Un raport al Reuters Institute arată că audiențele tinere ”încă  au nevoie și doresc știri pentru a conecta lumea lor cu lumea – și pentru a îndeplini o serie de nevoi sociale și personale diferite – dar nu văd neapărat mass-media tradițională ca fiind cea mai bună sau unică cale de a face acest lucru”. 

Totodată, și metoda de obținere a informațiilor diferențiază noile generații de grupurile mai în vârstă: spre deosebire cei din urmă, tinerii tind să citească știri de pe social media, din conversațiile purtate în online, din documentare și din contentul publicat de alți utilizatori.

În acest context, TikTok poate fi un instrument util publicațiilor, din mai multe motive:

  • platforma facilitează o comunicare personală, datorită formatului aparent relaxat
  • poate ajuta publicațiile să înțeleagă mai bine nevoile și dorințele publicului nou
  • e o alternativă rapidă de a păstra utilizatorii conectați la ultimele evenimente, prin publicare unor știri video scurte
PĂRȚI MAI PUȚIN POZITIVE

Pe de altă parte, crearea unui tiktok necesită destulă muncă – chiar dacă videoul pare a fi făcut cu ușurință. Asta ar însemna concentrarea eforturilor spre gândirea, filmarea și editarea clipurilor, ceea ce se traduce prin costuri suplimentare.

Și chiar dacă platforma are o funcție de monetizare a conținutului, și oricum expunerea ar aduce mai mulți cititori fideli, există posibilitatea ca știrile clasice, neadaptate nevoilor consumatorilor, să nu prindă. Într-un articol publicat pe Medium.com, Martha Mills (social media editor la The Sun), spune că ”brandurile nu ar fi bine primite de publicul actual, care folosește aplicația într-un mod similar cu Vine, care, de asemenea, nu a reușit să tragp ca site principal de livrare a conținutului”.

”Este încă percepută ca o platformă << distractivă >> și o văd mai mult ca o sursă pentru conținut viral și creare de influenceri”, a mai spus aceasta.

Există și alte publicații cu renume au îndoieli în ceea ce privește folosirea TikTok ca și promovare. În timp ce unele se gândesc la variante de conținut care să se apropie cât mai mult de linia actuală a platformei, altele se gândesc dacă efortul depus ar merita, din punct de vedere financiar.

Dubiile legate de TikTok sunt de înțeles – la început, platforma părea a fi pentru adolescenții care dansează, impersonează diferite persoane publice sau fac sketch-uri amuzante. Însă, pe măsură ce popularitatea aplicației crește – și asta se întâmplă repede! -, ar trebui deschisă o discuție mai largă despre plusurile și minusurile ale TikTokului, ca și modalitate a mass-mediei de conectare cu o audiență tânără, prezentă în număr mare pe social media.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *