Cinci minute de expunere la fake news pot modifica comportamentul unei persoane

Rețelele de socializare joacă un rol central în schimbul de informații în rândul publicului larg, fiind a doua cea mai preferată sursă de știri după presa tradițională. Însă expunerea la dezinformare chiar și cinci minute poate duce la formarea unei ”realități distorsionate”.

Un studiu publicat recent în Computers in Human Behavior sugerează că impactul dezinformării asupra oamenilor ar fi mai mare decât știm deja, întrucât experimentul a constatat că citirea unui fake news a modificat comportamentul inconștient al participanților.

Pentru a testa influența dezinformării asupra minții umane, cercetătorii au rugat participanții la studiu să apese cât de repede pot o tastă a calculatorului – un test de funcționare cognitivă și motorie numit Finger Tapping Test (FTT).

Ulterior, cei 233 de studenți au fost repartizați aleatoriu într-unul din cele trei grupuri: un grup a citit un fake news care afirma că o viteză mai mare la testul FTT reprezintă o trăsătură a oamenilor de succes, un grup a citit un fake news care afirma că un rezultat bun la FTT este asociat cu comportamentul deviant și cu brutalitatea, în timp ce ultimul grup a citit un text de control.

Când a fost repetat FTT, s-a observat că rezultatele erau influențate de textul pe care participanții tocmai îl citiseră. Primul grup a înregistrat o creștere a vitezei maxime de atingere cu aproximativ 5%, în timp ce grupul care a citit știrea falsă cu conținut negativ a arătat o ușoară creștere, de aproximativ 1,5% – însă rezultatul nu a fost statistic diferit de grupul de control.

Mai mult decât atât, timpul mediu de expunere a fost sub cinci minute, ceea ce sugerează că nu este nevoie de o expunere prelungită la dezinformare pentru ca această să influențeze comportamentul.

Coordonatorul studiului, Zach Bastick, susține că rezultatele experimentului nu arată o schimbare majoră a comportamentului participanților, însă trebuie luat în considerare numărul mare de utilizatori ai platformelor de social media și șansele acestora de a fi expuși la dezinformare: „De exemplu, dacă fiecare cetățean eligibil pentru vot ar fi fost expus la o campanie de dezinformare cel puțin la fel de eficientă ca creșterea cu 5,15% care a fost percepută în grupul pozitiv al acestui experiment (după controlul efectelor practicii), acest lucru ar fi suficient pentru a răsturna marja votului popular la ultimele două alegeri prezidențiale din SUA (2016: 2,09%, 2012: 3,86%)”. 

2 Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *