Autoritățile europene au ajuns la un acord cu privire la pachetul de legi ce va reglementa piața digitală

Uniunea Europeană a prezentat pachetul de legi DMA (Legea pieței digitale) asupra căruia autoritățile de reglementare au căzut de acord. DMA are în vedere oprirea activităților anticoncurențiale ale marilor companii Big Tech și să se asigure că acestea își schimbă modul în care decid să acționeze în cadrul pieței europene.

Apple, Amazon, Meta, Microsoft și Google se numără printre cele mai mari companii care vor fi afectate de pachetul DMA. Cea mai interesantă schimbare pe care legea ar putea s-o aducă se referă la aplicațiile de mesagerie și cum acestea trebuie să devine interoperabile, astfel încât utilizatorii să poată trimită mesaje fără a fi nevoiți să își facă griji cu privire la platforma pe care se află destinatarul.

Cu alte cuvinte, ai putea să trimiți cuiva un mesaj de pe telefon folosind WhatsApp, iar destinatarul să fie pe Signal sau pe serviciul Apple, iMessage.

Legiuitorii UE au convenit că cele mai mari servicii de mesagerie (cum ar fi Whatsapp, Facebook Messenger sau iMessage) vor trebui să se deschidă și să interacționeze cu platformele de mesagerie mai mici, dacă acestea solicită acest lucru. Utilizatorii platformelor mici sau mari vor putea astfel să facă schimb de mesaje, să trimită fișiere sau să efectueze apeluri video între aplicațiile de mesagerie, oferindu-le astfel mai multe opțiuni”, au declarat autoritățile de la Bruxelles în declarația de presă oferită publicului.

Într-un interviu acordat săptămâna trecută pentru The Verge, Comisarul pentru concurență al UE – Margrethe Vestager- a vorbit despre pachetul DMA și a trasat liniile principale ale acestor legi. Pe lângă interoperabilitate dintre serviciile companiilor gigant și altele mai mici, DMA pune accent și pe alte aspecte ca: dreptul de dezinstalare (care se referă și la servicii software pre-instalate, nu doar la aplicații), accesul la date (dacă folosești platforma unui gigant ca Amazon sau Google, ai drept de acces la datele pe care le au și ei despre activitatea ta pe respectiva platformă) sau transparența publicității digitale.

Scopul pachetului DMA este de a interzice practicile anticoncurențiale și să creeze un spațiu economic echitabil și mai competitiv pentru afacerile europene, dar și pentru cei care opereazeă în cadrul pieței blocului comunitar sau vor s-o facă în viitor.

DMA încă nu este adoptat în mod oficial. Votul final de adoptare va avea loc în Parlamentul European și în cadrul Consiliului; ambele sunt așteptate să aibe loc în luna octombrie a acestui an. Votul va fi unul pozitiv având în vedere că deja au căzut de acord cu privire la forma pachetului legislativ.