”Scârbiții de politică” – nouă țintă pentru artizanii manipulării politice. Asaltul prin site-urile generaliste

Cine spune că online-ul seamănă extrem de mult cu societatea căreia i se adresează, nu greșește. Iar acest lucru este validat de impactul fake news în societățile informate versus societățile care nu au exercițiul verificării știrii, al multiplicării surselor de informare.

Un eșec măsurabil: atragerea nehotrărâților prin site-urile cu specific politic

În egală măsură informația transmisă în online, mai ales cea cu valențe politice, este segmentată în funcție de profilul și preferințele publicului căruia i se adresează. Spre exemplu, activele de partid își crează, în marea majoritate a cazurilor o predispoziție pentru anumite surse de informare online, fiind preferate portalurile care ”vorbesc pe limba lor”. Mai precis, în funcție de orientarea politică a cititorului, va fi mai permisiv la transmiterea mesajelor dacă site-ul din care vine informația este unul agreat de principiu.

Spre exemplu, un militant PSD va fi mult mai deschis să dea crezare unei informații care provine din surse media online care au o politică editorială favorabilă pentru partidul de guvernare: stiripesurse.ro, dcnews.ro, luju.ro sau evz.ro. În egală măsură un simpatizant liberal va fi ”disponibil” în culegerea informațiilor din surse precum g4media.ro, ziare.com, hotnews.ro sau psnews.ro. Iar acest comportament de consum nu derivă neapărat din proiecția favorabilă de care beneficiază un lider sau altul în articolele din portal, cât mai ales din temele promovate și unghiul de abordare al acestora.

Eroarea majoră a celor care fac comunicarea politică a partidelor, fie ele de guvernare sau de opoziție, vine atunci când nu înțelegi că mesajul transmis prin portaluri online care au o politică editorială asumată nu poate străbate foarte mult către marea masă a nehotărâților. De fapt, bazinul cel mai mare pe care ți-l arată orice sondaj de opinie este cel format din nehotărâți. Acesta este motivul pentru care liderii naivi ai partidelor politice declară la început de campanie electorală că scopul major este scoaterea la vot a acestora. Și, imediat după ce se declară, aceștia se reped să dea mesaje pentru ei prin intermediul unor vehicule media care nu reușesc să atingă acest segment. Iar asta pentru că, de fapt, sunt foarte puțini cei care recunosc o realitate: neafiliatul politic, cel care declară că ”îi este silă de politică” este acela care consumă eveniment politic, comentează politic, are părere politică dar pe care și-o formează citind presă generalistă. De altfel, acest fapt are o explicație extrem de plauzibilă ținând cont de agresivitatea cu care sunt promovate opinii și personaje în presa asumată. Reacția de respingere a neafiliatului/nehotărâtului vine firesc ca un gest de rezistență intelectuală la avalanșa de prozelitism politic afișat direct.

Cum se sparge bula de rezistență a nehotăriților la mesajele politice transmise in online ?

Pai mai precis trebuie observate metodele de manipulare practicate cu succes în special de către vecinii de la răsărit și de către exponenții acestora.

Metodă uzuală: folosirea unor site-uri generaliste pentru construirea unui mediu propice de transmiterea a informației.

Un site care va vorbi despre viața vedetelor, despre evenimentele și divertisment, despre diete și horoscop va putea să reprezinte un climat în care cititorul să lase garda jos, să privească relaxat informația, fără suspiciunea dezinformării. Acolo poate fi cel mai potrivit loc de plasare a unui profil de politician sau a unei bombe de presă care are implicații majore în dinamica politică. Pentru că acolo va atinge pe cel care se ferește în mod uzual de propaganda de partid strecurată prin intermediul site-urilor politice.

Acesta este momentul în care este depăsită prima barieră în tramsmiterea unei informații direcționate pentru că, în acest fel, este practic obținut acordul pentru a citi, pentru a înmagazina o informație care, venită pe un altfel de canal, ar fi fost respinsă de la bun început. Dacă s-a ajuns până în acest punct, putem spune să de aici începe construirea unui trend. Dacă o astfel de tehnică de promovare va face parte din timp din strategia de comunicare abordată de un actor politic, atunci cu certitudine va fi un succes. Și asta pentru că, scopul final al acestei metode este modificarea comportamentului – în acest caz al celui care urmează să meargă la vot – iar acest fapt nu se întâmplă peste noapte. Este nevoie de mesaje repetate pe o perioadă lungă de timp, timp în care, aparent, nu există niciun  fel de rezultat măsurabil.

Poate că acest fapt a fost înțeles și implementat mult mai devreme de către actori cu anvergură internațională și adtfel, în România, au apărut ca ciupercile după ploaie o serie de site-uri neasumate, fără date de contact sau redacție, cu semnatari anonimi ai articolelor aparent infensive. Și am putea crede asta dacă, din când în când, aceste vehicule care și-au câștigat o expunere semnificativă în spațiul online nu ar promova materiale prin care ni se transmite în subliminal despre cât de dramatic este tot ce se întâmplă în România, cât de firesc este abandonul oricărui țel și mai ales cât de inutil este să rămâi într-o țară în care ți se arată ca are tot mai puține de oferit.