Scandalul plăcuțelor cu mesaj anti-PSD polarizează mediul online. O figură culturală se delimitează de acest protest

Scandalul plăcuțelor mașinii înmatriculate în Suedia cu mesaj anti-PSD a creat o polarizare în mediul online. Unii susțin că mesajul este obscen, alții invocă dreptul la liberă exprimare și îl văd ca pe o formă legitimă de protest. În definitiv protestul reprezintă reacția societății civile în fața amenințărilor la adresa democrației, iar în orice democrație, protestul poate fi considerat o formă de autoreglare a disfuncțiilor. Superioritatea democrațiilor față de alte tipuri de regimuri politice rezidă tocmai în capacitatea acestora de a se reforma.

Săptămâna aceasta, o figură culturală importantă s-a debarasat de această formă de protest. Mircea Cărtărescu, un critic al coaliţiei aflate la guvernare, a dezaprobat folosirea mesajului „M*ie PSD” în lupta faţă de măsurile Guvernului Dăncilă, fiind de părere că nu este decât o dovadă că „urmaşul PCR ne-a adus la numitorul lor de degradare”. Scriitorul a şters ulterior textul şi a revenit cu precizări.

„Dacă veniţi cu «m*ie PSD», pe mine să nu contaţi. După mine, abia asta e cea mai bună dovadă că PSD, urmaşul PCR, ne-a învins, ne-a adus la numitorul lor de degradare, ne-a mancurtizat”, a notat pe Facebook Mircea Cărtărescu.

Scriitorul şi-a exprimat rezervele în privinţa acestei formule de protest după scandalul plăcuţelor de înmatriculare anti-PSD. „Scriam acum 20 de ani despre limbajul galeriilor de fotbal şi nu-mi iau niciun cuvânt înapoi: Cuvîntul «moarte» alternează monoton în aceste sloganuri cu cuvîntul «m*ie». Unul reprezintă ura, celălalt dispreţul. Primul identifică o echipă cu o entitate demnă de dragoste sau de ură necondiţionată (cîine pînă la moarte, scrie un suporter al lui Dinamo), pînă la urmă un fel de erou legendar, acelaşi de-a lungul timpului, în ciuda schimbării tuturor jucătorilor, adulat sau demonizat. Un nume propriu, cum o arată o expresie ca «moarte lu’ Steaua». Celălalt termen semnifică, în sfera sexuală, o practică pretins înjositoare (felatio). A da m*ie înseamnă, fără-ndoială, în imaginaţia primitivă a junilor din galerii, a umili femeia, a o pune la locul ei, a te reasigura că «toate sînt tîrfe», că «femeia nu e om», adică a-ţi exercita, sadic, puterea asupra ei. Acest raport de putere şi umilire e transferat şi în zona confruntării sportive. «I-am avut», «le-am tras-o», «le-am dat m*ie» e aici sinonim cu «i-am învins». Ceea ce mai arată o dată, dacă mai era nevoie, că sexismul, rasismul, şovinismul merg întotdeauna împreună în largile populaţii declasate produse de comunism, care la rîndul lui a preluat şi augmentat vechi moduri de gîndire tribale”, şi-a explicat Mircea Cărtărescu dezaprobarea faţă de mesajul anti-PSD.