Noii algoritmi Facebook fac ravagii printre brandurile românești. Sau nu?

Où sont les neiges d’antan?

Les neiges, în cazul ăsta, fiind vechiul Facebook, mai precis dărnicia cu care afișa postările brandurilor și companiilor până nu demult.

Dar, ce să-i faci, Mark a plecat urechea la doleanțele utilizatorilor și a decis că prietenii vor să vadă mai mult din ceea ce scriu prietenii. Lor, adică. Nu ai instituțiilor, nu instituțiile însele, nu business-urile, nimic de genul acesta.

A intrat, așadar, în scenă, Edgerank, algoritmul care urmărește toate acțiunile realizate în feed și care stabilește care dintre ele are cel mai mare scor (a.k.a relevanță pentru tine) pe baza Affinity Score (Scorul de Afinitate), Edge Weight (importanța unei actiuni specifice) și Time Decay (practic, cu cât o postare este mai veche, cu atât mai mult își pierde din importanță).

Dar pentru că asta este deja o știre antică, mai ales în online, unde chiar și ce s-a întâmplat cu o zi în urmă e ca și expirat, am decis să stăm de vorbă cu câteva persoane a căror muncă depinde, efectiv, de afișările în Facebook.

Iată, spre exemplu, ce ne-a declarat Roxana Lupu, Founder & Editor www.adrenallina.ro, site de sport & aventura dedicat sportivilor amatori din Romania.

„Am observat, probabil că toți cei care administrează pagini de Facebook ale brandurilor, o scădere semnificativă a reach-ului la postările noastre. Dacă ar fi să cuantific putin, aș spune că scăderea este de cam 35/40 %.

Cum luptăm cu asta? Cu și mai mult conținut, postări mai dese, si utilizarea mai frecventă a grupurilor care strâng oameni interesați de sport și viață sănătoasă, ca să încercăm să ne creștem pool-ul de audiență.

Vom vedea cum vor evolua lucrurile în politica Facebook – se pare că nu reușesc să mai iasă din faza de “test”, dar cert este că trebuie să găsim cu toții soluții alternative. Facebook este pe un trend descendent.“

Se pare însă că nu toată lumea este afectată de schimbările operate de Facebook. Pentru Antonio Robitu, Social Media Manager Misiunea Casa, realitatea este diferită:

„În mod uimitor, revoluția lui Mark Zuckerberg nu se resimte atât de grav in cifrele paginii de Facebook pe care o adminstrez, cea a unuia dintre cele mai importante site-uri dedicate construcțiilor și amenajărilor. Iau ca reper cifrele pentru lunile ianuarie-februarie 2017, respectiv ianuarie-februarie 2018. În totalul traficului de pe site, în 2017, ponderea traficului venit de pe Facebook a fost de 0,9% în intervalul menționat mai sus. Pentru aceeași perioadă, în 2018, ponderea a crescut la 1,1%.

În ceea ce privește reach-ul organic, în ianuarie-februarie 2017, totalul a fost de 135.729, sensibil mai mic decât cel înregistrat în același interval din 2018: 170.383.

În schimb, se observă o ușoară scădere în ceea ce privește engagementul: 10.265 în 2017, 10.605 în 2018. Desigur, cifrele sunt valabile tot pentru intervalul ianuarie-februarie.

Astfel, dacă judecăm după cifre, schimbările anunțate de Facebook la începutul acestui an nu se simt aproape deloc in statisticile paginii pe care o administrez, cu toate că începutul de an a părut destul de greoi, cel puțin la nivel de impresie personală. Cred că, în continuare, conținutul de calitate, valoros din punct de vedere informativ, va face diferența. Tendința este aceea de a miza pe publicitatea făcută de influenceri, dar, în lipsa unei finanțări de acest gen, fiecare cititor la care ajunge mesajul tău se poate transforma într-un promotor al acestuia. Cred că, în momentul în care cifrele o vor lua la vale, lumea nu va mai căuta soluții pentru a fenta algoritmii Facebook, ci pur și simplu va migra către alte platforme, de tip Medium, acolo unde conținutul de calitate este la putere. Însă cred că se va mai scurge ceva timp până în acel moment critic.“

Până la următoarea revoluție Facebook, rămâne cum am stabilit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *