Google face internetul mai rapid. Pe mobil, via AMP

Pagini care se afișează instantaneu. Distribuire simultană pe mai multe platforme și alți stimulenți pentru o mai bună fluență a navigării pe mobil via Google.

Asta este ceea ce promite motorul de căutare în noua sa inițiativă inspirată de tehnologia AMP (Accelerated Mobile Pages). Pe scurt, asta înseamnă că paginile web vor fi la fel de rapide și „portabile” precum alte articole instantanee (cum ar fi cele pe care le citiți pe Facebook sau Apple News), acestea comportându-se în acest fel din cauza faptului că sunt pre-încărcate într-o aplicație.

Ei bine, scopul AMP este de a conferi acest tip de performanță tuturor paginilor web în momentul când navigați pe telefon. Sau, mai simplu spus, content și publicitate încărcate mult mai rapid. Informație aproape real-time. Și, în același timp, o schimbare majoră a felului în care Google interacționează cu însuși world wide web-ul.

Ceea ce părea a fi o veste bună pentru useri, nu a fost însă la fel de bine primită de unii publisheri, care s-au temut că în felul acesta Google va căpăta prea mult control asupra modului în care este distribuită informația. Practic, un fel de monopol.

David Besbris, vice-președinte al diviziei de search engineering la Google, a dezmințit, de altfel, aceste speculații, spunând că cei din cadrul companiei din care face parte nu au inventat AMP-ul pentru că vor să controleze totul și că aceste este mai degrabă un proiect altruistic din perspectiva lor.

Nu este însă mai puțin adevărat faptul că această mișcare poate fi privită și ca un mod în care Google încearcă să rămână relevant în fața competiției Facebook și Apple.

Ceea ce este însă și mai interesant este faptul că în ciuda pre-încărcării menționate mai devreme, care funcționează propriu-zis ca mod de afișare, amprenta online a userului nu este înregistrată ca atare până nu dă click, efectiv, pe pagina respectivă.

De aici o dilemă oarecum filosofică: este acest AMP webul însuși sau nu? Sau, ce este el până la urmă? Bineînțeles, același David Besbris, precum și Malte Ubl, head developer-ul AMP, pretind că este. Mai mult, spun ei, AMP nu are nevoie de serverele Google pentru afișare; ele pot fi publicate și distribuite complet independent de Google.

Percepția pieței pare să fie, însă, alta. Deși a fost deja adoptat de Bing, Twitter, Baidu, dar și alții, AMP este mai degrabă asociat cu Google decât cu world wide webul în sine. Iar la acest lucru a contribuit faptul că, în esență, această mișcare a venit, până la urmă, și ca o reacție Google la Facebook și Apple.

Pentru a avea însă întreaga imagine a acestui subiect, mai trebuie specificat un lucru: Google a promovat, efectiv, proiectul AMP, oferindu-le vizibilitate mai bună publisherilor care l-au susținut. Iar, în termeni de trafic, trebuie să înțelegem ce înseamnă acest lucru venind de la posesorul celui mai performant motor de căutare din lume.

Cu toate acestea, Google nu își propune să transforme întregul web într-un imens AMP, ci mai degrabă să preia o parte dintre ideile care au funcționat în acest proiect, să le îmbunătățească, apoi să le transforme într-un standard universal care să nu aibă nimic de-a face cu Google.

Concret, Google își propune să extindă facilități de tipul celor oferite de Top stories carousel contentului de tip AMP în așa fel încât acestea să corespundă unor indicatori de performanță și de asemenea să ajute la implementarea unor noi standarde web. O parte dintre aceste standarde vor fi Feature Policy, Web Packaging, iframe promotion, Performance Timeline și Paint Timing.

Iar după aceea, este de așteptat ca toți developerii de browsere web și aplicații să implementeze aceste schimbări efectiv. În schimb, paginile tuturor celor care se vor conforma schimbărilor Google vor apărea în Top stories carousel și news feed-ul Google de pe Android, pe lângă alte incentive-uri pe care le vor primi.

În ce privește îngrijorările pieței în privința acestei schimbări, acestea, după cum spune și David Besbris, sunt mult mai degrabă rodul unor neînțelegeri, sau, mai bine spus, a unei deficiențe în comunicare: Intenția noastră este să comunicăm mai bine în legătură cu ceea ce vrem să facem. Întotdeauna am vrut să facem din tehnologia din spatele AMP un standard web și mereu am spus asta, doar că nu foarte clar… Vrem doar să comunicăm cât mai clar următorul lucru: AMP nu este nimic altceva decât o încercare de a face internetul mai bun.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *