Mesajele populiste nu lipsesc nici din campania pentru prezidențiale. Candidații se întrec în discursuri naționaliste
Campania electorală pentru alegerile prezidențiale este aproape de final, iar candidații speră să câștige pe ultima sută de metri cât mai multe aprobări din pareta electoratului. Pe lângă Kalus Iohannis, Viorica Dăncilă, Dan Barna și Mircea Diaconu – actori principali pe care publicul îi cunoaște ceva mai bine – se află și unii cu mai puțină notorietate.
Cuvinte mari și naționalism cât cuprinde
Ninel Peia, deși nu are șanse reale să câștige aceste alegeri, s-a făcut remarcat printr-o campanie bazată pe pseudo-teme. Imitând discursul unor populiști cu ”ștaif” precum Matteo Salvini sau Marie Le Pen, acesta promite publicului rezolvarea unor probleme inexistente și încearcă să se arate a fi într-un conflict cu ”demoni” care nu există.
Chiar dacă până acum a fost destul de absent în timpul cursei, candidatul din partea PNR a încercat să suplinească prin intermediul unui spot electoral de aproape 11 minute, care poate pe găsit pe YouTube.
Din primele șase secunde ale clipului, ne putem da seama care este topica discursului lui Peia și care sunt temele pe care dorește să le expună publicului. Elogiul lui Peia începe cu ceva ce vrea să pară un ”semnal de alarmă”, menit să îi ”trezească pe români din somnul său de moarte”, dar care nu este altceva decât o inflamare a spiritelor, un îndemn la mai puțină cooperare și o tentativă eșuată de a motiva românii să iasă la vot.
Mai mult, existența în discurs a unor cuvinte cu un puternic iz naționalist, precum ”iubiții mei compatrioți”, ”patria noastră” și multe multe altele, nu face decât să ne ducă cu gândul la discursurile pompoase ale conducătorului epocii comuniste de mult apuse, mult regretată de posibilii alegătorii ai lui Peia.
Pe tot parcursul pledoariei sale, Peia promite să fie un președinte fără secrete, care la rândul său are datoria închipuită de a demasca toate secretele clasei politice actuale, care a adus atât de multă răutate și dezbinare, prin implementarea unor politici progresite și proeuropne, menite să ne facă pe noi, sclavii Uniunii Europene.
”Infecția secretului se află, azi, în spatele clasei politice care a ajuns într-un grad de putrefacție care contaminează totul. Candidatura mea la Președinția României este încercarea de a ne recăpăta dreptul de a face alegeri după cum ne dictează propria conștiință, nu ghidate de interese secrete”, se arată în spotul electoral.
Astfel, judecând după un raționament simplu, potrivit căruia frica de necunoscut este adesea cea mai folosită temă a manipulării și a propagandei, spotul electoral al lui Peia aruncă pe masă toate, dar absolut toate laitmotivele discursului naționalist. În discuție mai apare și globalizarea ca fenomen menit să ne dezbine, să ne aducă la același nivel cu restul, să ne facă sa ne renegăm cultura și mai ales religia, pentru ca „forțele malefice ale Bruxelles-ului” să ne conducă, încălcându-ne toate drepturile. Nu lipsește nici Soroș, acest demon din umbră care și-a întins tentaculele în toate structurile statului și care caută să ne fure resursele și libertatea.
Și ca să înțelegem și mai bine cum are să ne ia apărarea în fața tuturor acestor dezastre, Peia ne expune și motivele sale reale pentru care a ales să candideze. „Ca președinte al României, vă asigur că voi promova și voi sprijini necondiționat pe orice politician care se dovedește cu adevărat patriot, indiferent din ce partid va face parte.”
Alexandru Cumpănașu, gata să se lupte cu statul mafiot
Controversatul Alexandru Cumpănașu a ales să meargă pe aceeași temă de discurs și în cadrul spotului electoral ca și în cazul multelor sale apariții din social media. Acesta se prezintă drept un candidat hotărât să meargă până-n pânzele albe pentru dreptate și gata să se lupte cu oricine îi va spune franc că nu are nicio șansă. E prilejul perfect pentru a aduce aminte de apariția sa recentă de la TVR, când, pentru a-și demonstra ”talentul de candidat”, Cumpănașu a făcut o așa-zisă demonstrație de forță, în care trebuia să spargă niște baloane cu o pușcă cu bile. Dacă i-a reușit sau nu se vede pe imagini.
În ceea ce privește discursul și temele pe care le-a abordat, acesta pare să se adreseze doar acelei fracțiuni a publicului care a rămas încă marcată de tragedia Alexandrei, folosind chiar și fotografia acesteia, dar și imagini cu părinții îndurerați ai fetei. Această alegere nu numai că este una care încalcă orice cod de etică, dar trece cu mult bariera moralității umane, fiind o încălcare grosolană a demnității și a memoriei Alexandrei.
Chiar dacă Cumpănașu a menționat în nenumărate rânduri că nu se folosește de imaginea Alexandrei pentru a-și face campanie electorală, imaginile din acest clip ne spun cu totul și cu totul alt ceva. Acest lucru nu numai că îl scoate complet din orice grafic, dar îl afundă într-un penibil fără precedent.
”Mâna întinsă care nu spune o poveste…”
”Nu primește pomană”, în cazul lui Mircea Diaconu voturi, însă alta este discuția acum. Spotul electoral al candidatului Diaconu se axează pe aceeași tematică ca și cea a campaniei. Un om simplu, din popor, care nu se teme să-și murdărească mâinile storcându-și singur strugurii din vie, care își duce nepoții la școală. Pe scurt – ”un om”, ”un om președinte”.
Strategia acestui videoclip a fost aceea de a lăsa imaginile să vorbească de la sine, de a ne arăta cum decurge o zi obișnuită a unui om care cunoaște necesitățile românului de rând, a unui viitor președinte care nu va uita niciodată de unde a plecat. Totodată, ceea ce uită să ne spună candidatul Diaconu, prin intermediul acestui clip, este și cum se va ține de cuvânt, cum va acționa.
Nu este, totuși, singurul clip cu iz electoral pe care Mircea Diaconu îl are. După ce au apărut mai multe informații în presă privind situația pădurarilor, candidatul independent – susținut de ALDE și ProRomânia – a făcut un spot pe aceeași temă.
Viorica Dăncilă ”luptă pentru fiecare român”
Viorica Dăncilă are un lucru în comun cu contracandidatul său Alexandru Cumpănașu: lupta. Ceea ce survine și duce ambele candidaturi pe direcții diferite este, de fapt, entitatea împotriva căreia cei doi duc această luptă.
Dacă Dăncilă duce această luptă mai mult cu sine (pentru a se menține pe linia de plutire), decât cu ”statul paralel” – moștenirea lui Dragnea – ei bine, Cumpănașu se luptă cu clanurile mafiote create de Dragnea și baronii săi.
Una peste alta, spotul electoral propus de PSD are o traiectorie bine definită, obiectivul fiind acela de a se adresa fix electoratului PSD, de unde se resimte și o dorință din partea partidului de a-și păstra cât mai bine partea de electorat fidel, ca back-up în vederea obținerii unui rezultat asemănător cu cel de la europarlamentare. Nu putem spune că acest clip își dorește să atragă electorat și din partea celorlalte partide, strategia actuală a PSD fiind aceea de a rămâne în grafic, nici la limită, dar nici în top.
Articole asemănătoare
Cum au schimbat rețelele de socializare modul în care scriem și consumăm presă
Propaganda rusă a intrat pe geam în România: Sputnik funcționează, dar pe alt domeniu
Concluziile raportului Freedom in the World 2018: Democrațiile se află în declin peste tot în lume
Scăderea numărului de utilizatori zilnici a dus la pierderi financiare masive pentru Meta
Meta va plăti 725 de milioane de dolari pentru soluționarea procesului Cambridge Analytica