„Manualul de dezinformare” al serviciilor secrete sovietice, temelia propagandei ruse de astăzi
În timpul Războiului Rece sute de știri purtând titluri fictive invadau lumea la intervale regulate de timp: Statele Unite au inventat SIDA, Americanii bogați adoptă copii pentru a le recolta organele etc. Totul făcea parte dintr-o campanie de dezinformare orchestrată de serviciile secrete sovietice pentru a demoniza principalul rival ideologic, Statele Unite.
Potrivit experților în intelligence și a mai multor academicieni, Rusia se ghidează în prezent după un adevărat „manual de dezinformare”, reciclând tactici și narațiuni folosite de vechile servicii secrete din URSS. „Cred că Rusia folosește propriul manual (de dezinformare)”, declara Clint Watts, fost agent FBI și cercetător la Institutul de Cercetare pentru Politică Externă.
Trecutul ca prolog
De-a lungul timpului statele lumii, în special marile puteri au folosit dezinformarea în mod deliberat pentru a-și înșela adversarii, adesea ca parte a unei strategii mai complexe. Stalin a fost primul care a acordat o atenție sporită dezinformării, elevând-o la nivel guvernamental, răspândind minciuni în mod agresiv în rândul inamicilor lui politici și înșelându-și chiar proprii cetățeni.
Dezinformarea era folosită pe scară largă în Rusia încă de prin 1880 de către serviciul secret țarist, Ohrana. O dovadă a eficienței acestui tip de propagandă îl constituie răspândirea unor documente apocrife, Protocoalele înțelepților Sionului, care descriau niște planuri imaginare ale evreilor de a domina lumea. În ciuda faptului că s-a dovedit falsul acestor documente, ele continuă să fie folosite și astăzi de propagandiștii teoriei conspirației fie din oportunism, fie din pură convingere.
Unele tactici ale Ohranei au fost adoptate mai apoi de KGB și chiar de urmașul instituțional din prezent al acestuia, FSB.
Surse și metode
Atunci, ca și acum, o campanie de dezinformare reușită implica trei elemente centrale. În primul rând e nevoie de o agenție de știri controlată de stat care să asigure comunicarea de bază, precum Russia Today sau Sputnik din prezent. Al doilea element implică surse de media alternative care să fie dispuse să publice articole fără să verifice amănunțit sursa informațiilor. Nu în ultimul rând, trebuie să existe persoane și agenți de influență care să promoveze aceste articole în media, inclusiv trolli. Astăzi pe lângă acești agenți de influență mai avem și așa-numiții „idioți utili”, care fac jocurile Kremlinului în mod inconștient.
Dintre tehnicile folosite se disting falsificarea documentelor și producerea de materiale compromițătoare. În trecut tactica preferată era plantarea unei povești într-un ziar care era susceptibil la influența Rusiei. Adesea ziarul era controlat direct de KGB, de un jurnalist plătit sau de intermediari care simpatizau cu Rusia.
În anii ’80 sovieticii, prin intermediul KGB au plantat o poveste într-un ziar din India, în care spuneau că Statele Unite au inventat SIDA. Povestea a făcut înconjurul lumii, fiind publicată de sute de ziare. Mai târziu, un doctor, aflat sub influența sovieticilor a explicat cum puteau crea americanii acest virus în laboratoare guvernamentale, dar explicațiile oferite sufereau de mai multe neajunsuri. Întregul plan al KGB a ieșit la iveală în anii ’90, atunci când Vasili Mitrokhin, fostul arhivist al KGB a publicat mii de pagini sustrase din arhivele serviciului secret al Uniunii Sovietice.
Astăzi aceste metode au fost doar reciclate de urmașii KGB. În esență Rusia se ghidează după același „manual de dezinformare”, adaptat la viteza pe care o oferă tehnologia din zilele noastre. În locul ziarelor tipărite, țintele Rusiei vizează în primul rând rețelele de social media, acolo unde cetățenii devin cei mai expuși în fața propagandei.
Articole asemănătoare
Summit-ul de la Sibiu, prin ochii site-ului oficial de propagandă rusă
Hackerii cer bani în numele Poliției Române – mii de oameni afectați
Caravana migranților – oamenii fug de crime și corupție, dar sunt încetiniți de dezinformare EXCLUSIV
Cum văd trei foști manageri ai Pro TV vânzarea postului către PPF: ”Prețul plătit este sub valoarea pe bursă”
Nu este nicio conspirație la mijloc: oamenii răspândesc știrile false din proprie inițiativă