Google a avut câștiguri de ordinul miliardelor de pe urma jurnalismului
De pe urma jurnalismului, compania americană Google a câștigat în 2018 câteva miliarde bune de dolari: 4,6 miliarde – mai exact.
Asta deși niciun angajat al gigantului de pe Silicon Valley nu se ocupă cu redactarea de știri sau cu investigațiile în interesul public. Suma vine din publicitatea digitală, însă este estimativă. Realizatorul raportului, News Media Alliance, spune că cifra ar putea fi mult mai mare de atât, conform Splinternews.com.
Totuși, câștigul este unul mare, dacă ne raportăm la situația financiară a presei. Un studiu american arată că jurnalismul american local este un declin, aproape două mii de publicații încetându-și activitatea din 2004 până în prezent. Situația este și mai dramatică dacă ne uităm la cifra ziarelor care, deși încă există, nu pot să acopere toate subiectele.
Întreaga industrie de știri a obținut doar 5,1 miliarde de dolari din publicitatea digitală, cu cinci sute de mii mai mult decât Google.
Ar exista și o soluție
Președintele News Media Alliance spune că o variantă pentru a remedia situația ar fi adoptarea Legea privind concurența și conservarea jurnalismului. Aceasta le-ar „da editorilor de știri o scutire antitrust de patru ani, permițându-le să negocieze colectiv cu proprietarii de platforme online privind împărțirea veniturilor”.
Reglementarea acestui domeniu ar fi un pas în față pentru toate părțile implicate. Publicațiile n-ar mai ajunge în situația de a fi nevoite să dea afară un număr mare de oameni (așa cum s-a întâmplat cu Vice și BuzzFeed), iar companiile precum Google ar arăta că sunt deschise la discuții, după ce au fost criticate că acaparează piața.
Articole asemănătoare
Cum combați eficient campaniile de dezinformare? Cazul Franței
Căutările pe Google ale românilor arată cum au văzut aceștia anul 2018
Jurnalista care a protestat la televiziunea rusă de stat spune că i-a fost „imposibil să tacă”
Facebook și Twitter taxează dur postările lui Trump despre coronavirus
Se schimbă valul. Câte resurse sunt aruncate în piața de media pentru a stopa eșecul comunicării PSD?