După GO, inteligența artificială bate oamenii și la orientarea în spațiu

După ce l-a înfrânt pe jucătorul profesionist de Go, Lee Se-dol, noul sistem de inteligență artificială al programului Google, Deep Mind, revine în atenția presei.

De data aceasta însă, inteligența artificială învins oamenii într-un joc de tip labirint, după ce a reușit să imite activitatea celebrală umană responsabilă pentru navigație.

Pentru a înțelege, însă, cât de impresionant este acest lucru, trebuie apelat la un studiu făcut încă din anul 2005. Acesta a dezvăluit circuitele neuronale care stau la baza percepției spațialității în momentul în care a observat că neuronii interacționează într-un model hexagonal pe măsură ce animalele descoperă mediul în care trăiesc.

Această rețea de puncte nodale din creierul uman se crede că ajută la orientarea în spațiu, într-un mod asemănător cu cel al coordonatelor de navigație ale unei hărți. Acest studiu, de altfel, le-a adus celor doi cercetători care l-au efectuat premiul Nobel pentru medicină în anul 2014.

Echipa de la DeepMind, pe de altă parte, în experimentul pe care l-a efectuat, a „învățat” o rețea neurală ciclică să se auto-localizeze într-un mediu virtual, folosind preponderent semnale de velocitate generate de mișcări. Această modalitate este de altfel folosită în mod curent de către mamifere pentru a se deplasa în spații nefamiliare.

Pe măsură ce testul se desfășura, echipa a descoperit că reprezentarea de tipul rețelei mai sus amintite se materializa în mod spontan, dezvăluind o convergență uluitoare cu modelele de activitate neurale descoperite în cazul mamiferelor aflate în căutare de hrană și susținând teoria că celulele care formează această rețea pot oferi un tip eficient de codare pentru noțiunea de spațialitate.

Bazându-se pe experimente ulterioare pentru a testa teoria acestui tip de celule, echipa a descoperit că inteligența artificială performa la nivel super-uman, depășind ablitățile unui jucător profesionist și demonstrând tipul de navigare flexibilă asociat în mod normal cu deplasarea animalelor, alegând rute noi și scurtături atunci când acestea deveneau disponibile.

Aceste descoperiri marchează un punct de cotitură în domeniul inteligenței artificiale. „Până acum tehnologia folosită [în cadrul experimentelor, n.r.] s-a dovedit supra-umană în cazul recunoașterii obiectelor și a jocurilor de tip Go, șah și poker, dar nu a activităților cognitive foarte diferite cum este cazul orientării eficiente”, au declarat reprezentanții companiei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *