De ce Facebook nu e doar o lupă pentru comportamentele negative din societate
Într-un interviu oferit Axios, unul dintre cei mai vechi membri ai echipei Facebook a afirmat că dezinformarea de pe social media este o problemă societală. Andrew Bosworth, care se pregătește să devină directorul tehnic al Meta, susține că este alegerea fiecărui om ce să distribuie.
Întrebat dacă neîncrederea în vaccinare ar fi aceeași cu sau fără social media, Andrew Bosworth a spus că indivizii fac alegerea dacă să asculte acele informații sau să se bazeze pe informații mai puțin credibile răspândite de prieteni și familie.
Facebook nu e rău, dar…
Bosworth nu greșește, în esență: fiecare dintre noi e responsabil de informațiile pe care le primește, fiind nevoit să judece cu propria sa conștiință dacă să asimileze informația sau să o respingă. Acest lucru era valid și înainte ca dezinformarea să devină un fenomen global, cu atât mai mult în țările democratice, unde procesul electoral se bazează pe un schimb masiv de informații.
Însă asta nu înseamna că Facebook nu are partea sa (mare) de vină. Iată de ce:
-
Algoritmii ne fac mai răi – la propriu
După spusele whistleblowerului Frances Haugen, fostă directoare de produs la Facebook, compania prioritizează câștigurile în fața bunăstării consumatorilor prin promovarea conținutului negativ. Principiul folosit de companie e simplu: conflictul social îi ține angrenați pe oameni, deci stau mai mult pe Facebook, deci consumă mai mult.
Uneori e vorba de contraziceri minore pe teme cotidiene, alte ori se ajunge până la conflicte etnice care degenerează în episoade de violență.
-
Moderare? Da, s-a făcut, dar nu destul
După ce Facebook a intrat în atenția publică după alegerile americane din 2016, Mark Zuckerberg a promis în fața Senatului american să schimbe practicile companiei. Promisiuni similare au fost făcute și în anii de după, inclusiv prin aderarea la Codul de bune practici al UE privind dezinformarea – al cărui proces de revizuire s-a prelungit până anul viitor.
Platforma a făcut câteva schimbări: de exemplu, în raportul european de luna trecută, Facebook a arătat că s-a concentrat asupra dezinformării anti-vaccin prin mesaje de verificare a informațiilor la postările sensibile. Însă studii recente arată că Facebook stagnează în rezolvarea unor probleme majore.
Un raport al Stop Funding Heat arată că rețeaua socială nu poată să combată dezinformarea privind schimbările climatice, una dintre două cele mai mari probleme ale societății contemporane. Metoda folosită de Facebook pentru a adresa informațiile false despre climate change este încurajarea utilizatorilor să acceseze Climate Science Center, o pagină care conține date din surse credibile privind criza climatică. Problema este că vizualizările zilnice ale paginii, 100.000 la nivel global, sunt cu mult depășite cu 13% de postările cu dezinformări climatice.
Credeați că s-a terminat aici? Tot luna asta, CNN a publicat o analiză care arată că Facebook a promovot ad-uri care susțineau că vaccinarea este asemănătoare cu practicile Germaniei naziste și cu Holocaustul, întrucât sistemul de verificare al reclamelor este unul automatizat.
Că tot veni vorba de reclame: o nouă cercetare la nivel global arată că sistemul Facebook de detectare a reclamelor politice eșuează lamentabil, mai ales în țări precum Malaezia, Macedoania, Argentina și Turcia.
Și că tot aminteam mai devreme de conflicte etnice; deși au trecut trei ani de când Facebook a admis că a alimentat conflictele din Myanmar, documente interne consultate de The Associated Press arată că Facebook are încă probleme în detectarea și moderarea discursului instigator la ură și a dezinformarii. La începutul anului, situația s-a accentuat, ca urmare a loviturii de stat. În aceeași măsură, și India este o victimă a Facebook. N-o spunem noi, o spune chiar compania într-unul dintre documentele interne ce au ieșit recent la lumină. Deși a vrut să introducă atât limba Hindi, cât și Bengali, pentru detectarea automată a discursului instigator la ură, rețeaua socială nu a angajat destui moderatori locali.
Astea sunt doar câteva dintre dezvăluirile făcute de presa internațională în ultimele două luni. Dacă ar fi să ne întoarcem și mai mult în timp, ar trebui să ne amintim inclusiv de alegerile americane din 2016 și Brexit, cele mai grave exemple de cum Facebook se lasă folosită pentru a manipula procese electorale democratice.
Articole asemănătoare
Ocupanții ruși au oferit Mariupol distrugeri și… ecrane mari cu propagandă
Amazon și-ar ”investiga” clienții prin intermediul Facebook, fără știința acestora
Fake news la următorul nivel. Cum afectează deepfake-ul viitorul politicii
De ce nu e bine ca miliardarii să conducă platformele de social media
UE avertizează Microsoft în legătură cu achiziția Activision