Cum arată piața de publicitate din România: câți bani s-au investit în reclame în anul 2018 și așteptările pentru anul curent
Agenția de media Initiative publică anual un studiu despre piața de publicitate din România, unul dintre puținele analize de acest fel din spațiul nostru.
Această ediție a Media Fact Book dezvăluie că în anul 2018 totalul cheltuielilor de publicitate a ajuns la 454 milioane de euro. Față de anul precedent, se remarcă o creștere de 10%, însă 2019 va aduce o creștere de doar 7%.
Ceea ce a îngreunat procesul de extindere a piaței au fost evoluțiile negative din economie. Pe de altă parte, introducerea GDPR – în luna mai a anului 2018 – nu a schimbat cu mult situația, după cum se arată în studiul disponibil aici.
Investițiile în televiziune reprezintă cea mai mare parte din piața din România și a treia Europa Centrală și de Est, după Albania și Bosnia și Herțegovina. În acest domeniu, scrie Initiative, ”și-au continuat creșterea și în 2018, cu 10%, atingând nivelul de 300 de milioane de euro”. În 2019 se va remarca un trend asemănător, dar ceva mai lent (în jur de 5%).
Pe de altă parte, investițiile din online, radio și OOH (out-of-home/publicitate stradală) continuă să crească. Trendul ascendent este doar la formatul fizic, care se află la al zecelea an consecutiv de declin.
„Televiziunea a dominat obiceiurile de consum ale românilor, cu o medie de 5,1 ore pe zi în rândul populației din zona urbană, cu vârste între 18 și 49 de ani. Cu toate acestea, piața TV se contractează ușor în favoarea industriei digitale, ca urmare a creșterilor înregistrate în utilizarea internetului și a tehnologiilor Smart”, se mai arată în studiu.
Piața out-of-home, care a început să crească din anul 2017, se păstrează pe aceeași linie ”cu un procent de 5% și în 2018” – deși au fost luate mai multe măsuri legislative pentru a reglementa domeniul.
În mediul online domină rețelele de socializare și căutările, dovadă fiind și numărul ridicat de utilizatori români din anul 2018 – 10 milioane. Totuși, agenția de publicitate notează că ”majoritatea utilizatorilor de internet (76%) au arătat un apetit ridicat pentru conținutul video și pentru audio streaming, unde estimăm o creștere în următori ani, pe măsură ce apar tot mai multe opțiuni de servicii”.
Se păstrează aceeași linie și când vine vorba de domeniile din care provin investitorii. Cele mai mari bugete ”au fost alocate de companiile din industria farmaceutică, urmate de cele de telecomunicații mobile, respectiv cosmetică, îngrijire personală și frumusețe”.
Citiți întregul studiu aici.
Articole asemănătoare
Threads s-a lansat oficial în Uniunea Europeană
Facebook, în concurență cu Zoom și Skype, după ce a lansat Messenger Rooms
Twitter testează o funcție similară cu reacțiile video de pe TikTok
Manualul anti-Fake News lansat de UNESCO, valabil și în limba română
Un jurnalist BBC a fost agresat de protestatari anti-lockdown în apropierea Parlamentului britanic