Comisia Europeană acuză formal Amazon de poziție dominantă

Platforma Amazon Marketplace atrage controlul extern de ani de zile. La începutul lui 2020, parlamentarii federali din SUA l-au acuzat pe CEO-ul companiei Amazon, Jeff Bezos, de tratamentul preferențial acordat vânzătorilor terți.

În 10 noiembrie, Comisia Europeană (CE) a informat compania Amazon cu privire la opinia sa preliminară conform căreia firma a încălcat normele antitrust ale Uniunii Europene (UE), prin denaturarea concurenței pe piețele de vânzare cu amănuntul online, se anunță într-un comunicat al CE.

Comisia a deschis o a doua anchetă formală antitrust cu privire la posibilul tratament preferențial al companiei Amazon și al vânzătorilor care utilizează serviciile de logistică și livrare ale gigantului comercial.

Amazon, dublu rol pe piață

Amazon are un rol dublu ca platformă:

  1. oferă o piață (marketplace) în care vânzătorii independenți pot vinde produse direct consumatorilor;
  2. vinde produse ca un comerciant cu amănuntul pe aceeași piață, în concurență cu ceilalți vânzători.

În calitate de furnizor de servicii de piață, Amazon are acces la date comerciale private ale vânzătorilor terți, cum ar fi:

  • numărul de unități de produse comandate și expediate;
  • veniturile vânzătorilor pe piață;
  • numărul de vizite în paginile ofertelor vânzătorilor;
  • date referitoare la transport;
  • date despre performanțele anterioare ale vânzătorilor;
  • alte revendicări ale consumatorilor asupra produselor, inclusiv garanțiile activate.

Cea de-a doua investigație antitrust deschisă asupra practicilor comerciale ale companiei Amazon se referă la posibila favorizare artificială a propriilor oferte de vânzare cu amănuntul și ale ofertelor vânzătorilor de pe piață care utilizează serviciile de logistică și livrare Amazon (“fulfilment by Amazon or FBA sellers”).

În acest caz, CE va investiga dacă criteriile stabilite de Amazon pentru a selecta câștigătorul opțiunii “Buy Box” (casetă preferențială în site-ul Amazon, care-l îndeamnă pe cumpărător să adauge produsul în coș) și pentru a permite vânzătorilor să ofere produse utilizatorilor Prime, nu cumva conduc la un tratament preferențial.

Trecutul urmărește compania Amazon

Platforma Amazon Marketplace atrage controlul extern de ani de zile. La începutul lui 2020, parlamentarii federali din SUA l-au acuzat pe CEO-ul companiei Amazon, Jeff Bezos, de tratamentul preferențial acordat vânzătorilor terți, reamintește The Verge.

Anumite țări europene au efectuat propriile investigații. Anul trecut, Amazon a fost de acord să-și schimbe condițiile de furnizare a serviciilor pentru comercianții terți, ca răspuns la o anchetă a autorităților de reglementare germane. În special, compania a fost de acord să ofere vânzătorilor un preaviz de 30 de zile și un motiv înainte de a-i îndepărta de pe platforma sa.

Cazul din prezent, care era așteptat de luni de zile, este cel mai recent gest al unei reglementări transatlantice împotriva companiilor Amazon, Apple, Facebook și Google. Autoritățile din Statele Unite și Europa au o viziune mai sceptică asupra practicilor comerciale și poziției dominante ale acestor companii, consideră The New York Times. În octombrie, Departamentul de Justiție din SUA a adus acuzații antitrust împotriva companiei Google, iar Apple și Facebook se confruntă, de asemenea, cu investigații atât la Washington, cât și la Bruxelles.

„Trebuie să ne asigurăm că platformele cu rol dublu cu putere de piață, precum Amazon, nu denaturează concurența. Condițiile de concurență pe platforma Amazon trebuie, de asemenea, să fie corecte. Regulile sale nu ar trebui să favorizeze în mod artificial propriile oferte de vânzare cu amănuntul”, a declarat vicepreședintele executiv, Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenței în UE.

Nu există un termen legal în UE pentru a pune capăt unei anchete antitrust. Durata unei investigații depinde de o serie de factori, inclusiv de complexitatea cazului, de măsura în care firmele în cauză cooperează cu CE și de exercitarea drepturilor la apărare.