Inteligența artificială în resurse umane: când robotul îți alege CV-ul

AI în resurse umane nu înseamnă că roboții fură job-urile oamenilor, ci, mai curând, le adaugă acestora noi valențe, în așa fel încât angajații, inclusiv cei din HR, să se focalizeze pe sarcini creative, unde sistemele automatizate nu dau mereu rezultatele așteptate.

LinkedIn a lansat Career Explorer, un nou instrument conceput pentru a ajuta persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă într-un alt domeniu decât cel în care activează în prezent, anunță Search Engine Journal. Este doar un exemplu al modului în care algoritmii și inteligența artificială (AI) pot fi implicate în domeniul resurselor umane (HR).

Instrumentul pentru schimbarea carierei

Aproape 40 de milioane de oameni caută locuri de muncă pe LinkedIn în fiecare săptămână, conform datelor companiei. Career Explorer identifică posturile pentru care poate fi calificat un individ, pe baza competențelor asociate cu locul de muncă prezent sau anterior. Instrumentul oferă oportunități de învățare pentru a oferi orice abilități suplimentare de care au nevoie angajații.

Lansarea acestui instrument vine într-un moment în care se așteaptă ca 140 de milioane de oameni să rămână fără muncă din cauza pandemiei.

Career Explorer analizează job-urile din rețea, pentru a calcula o valoare numită similaritate de competențe și atribuie un scor între 0 și 100 fiecărui post. De exemplu, scorul de similaritate al competențelor dintre un livrator și un specialist în servicii pentru clienți este de 71. Ascest lucru indică faptul că există o suprapunere a abilităților mai mare decât în alte situații, ceea ce ajută la trecerea ușoară de la un loc de muncă la altul.

Ce poate face AI în HR

Conform unui raport publicat în 2019 de către IBM, una dintre constatări se referă la avansarea ierarhică internă: ceea ce contează este ca aplicațiile AI să activeze în zone funcționale, pentru a servi angajații. De exemplu, misiunile în străinătate se pot integra cu dezvoltarea carierei, astfel încât noile oportunități de job-uri relevante să fie semnalate direct angajaților potriviți.

Conform IBM, iată trei exemple despre modul în care AI poate fi utilizată în resurse umane:

  1. Roboții cu AI devin consilieri de încredere în resurse umane pentru angajații de la departamentul HR, eliberându-le acestora timpul, pentru ca ei să se focalizeze pe creație și pe îndeplinirea sarcinilor de valoare;
  2. AI asistă la compatibilitatea talentelor și abilităților și permite planificarea predictivă a forței de muncă;
  3. Specialiștii în resurse umane folosesc AI pentru a da sens datelor, a le pune în context și pentru a transforma deciziile în inovație.

Pași robotici în HR

Automatizarea este unul dintre cele mai importante avantaje ale AI în domeniul resurselor umane, explică site-ul CustomerThink. Cu ajutorul software-ului bazat pe AI, puteți analiza site-urile cu locuri de muncă, pentru a observa prezența online a candidatului. De asemenea, puteți scana platformele de socializare și prezice cât de probabil este ca acei candidați să accepte rolul, dacă le este oferit.

Filtrarea CV-urilor presupune să furnizați informațiile necesare platformei AI și apoi ea va face toată treaba. Este vorba despre o filtrare de bază, care să vă ajute să aveți la final un număr mai mic de CV-uri, pe baza cărora să chemați numai candidații potriviți la interviu. Evident, este vorba despre situația în care se primește un volum mare de CV-uri pentru anumite posturi.

Chatboții (roboți software conversaționali) sunt foarte utili prin gestionarea activității în platformele de socializare și în paginile site-ului și paginile sociale ale companiei. Un chatbot poate răspunde automat unor întrebări de bază ale candidatului, precum: „Care sunt indicii de performanță pentru acest job?” sau „Ce alte avantaje primesc dacă voi fi angajat pe acest post?”.

Analize profunde prin AI

AI poate, de asemenea, fi implicată în înțelegerea mai profundă a recomandărilor candidaților, adaugă CMS WiRE. Robotul poate fi antrenat să caute referințele precizate de candidat și să le acorde diverse calificative de calitate. Sigur, acest pas nu este definitoriu pentru a determina dacă un candidat este potrivit sau nu pentru un anumit post, dar este o parte din ecuație.

Dincolo de sesiunile de căutare de candidați buni, AI poate fi folosită și în cadrul companiei, pentru a permite specialiștilor de la HR să ia măsuri bune și să ofere angajaților experiența dorită. Este esențial pentru conducere să asculte angajații și să răspundă cu acțiuni potrivite la dorințele lor. AI este una dintre modalitățile prin care se poate analiza un întreg grup de angajați.

„Angajații au întrebări. Uneori sunt ușoare, cum ar fi întrebări despre beneficii, concedii. Uneori sunt mai complexe și pot necesita o conversație aprofundată cu managerul sau coordonatorul de HR. Tehnologia AI poate fi utilizată sub formă de chat, e-mail sau într-o sală de ședințe virtuală”, afirmă Randstadt Risesmart.

Angajații au nevoie de asistență și de informații personalizate de formare, învățare și carieră, pe care un manager sau un lider de echipă nu le poate oferi întotdeauna sau nu are timp să facă acest lucru. AI oferă abilitatea de a scala în sus sau în jos un program de dezvoltare a carierei sau coaching de companie, pentru fiecare angajat sau pentru un grup mare de angajați.

AI în resurse umane nu înseamnă că roboții fură job-urile oamenilor, ci, mai curând, le adaugă acestora noi valențe, în așa fel încât angajații, inclusiv cei din HR, să se focalizeze pe sarcini creative, unde sistemele automatizate nu dau mereu rezultatele așteptate.