Ce conține ziarul de campanie al PSD, livrat de Poșta Română

Într-un efort al Mediastandard.ro de a analiza materialele media ale partidelor, ce vor apărea în acest an – în contextul în care România se pregătește de două alegeri -, începem seria cu ziarul Partidului Social Democrat, livrat de Poșta Română.

Adunate în opt pagini, mesajele PSD-ului – distribuite chiar de către Poșta Română la mii de adrese – sunt componente ale discursului prezentat de către formațiune încă de la preluarea guvernării, cu precădere de la numirea Vioricăi Dăncilă în fruntea cabinetului.

Atunci când despăturești ziarul ”electoral” (în realitate, campania începe abia la sfârșitul acestei luni) privirea îți pică automat pe banner-ul prezentat de PSD prin toate marile orașe. Mesajul ”România merită mai mult în Europa!” pe un fundal cu tricolorul și steagul Uniunii înghesuit într-un colț este, așa cum Mediastandard.ro a mai arătat, un mesaj populist, care nu se potrivește deloc cu un slogan pentru alegerile europarlamentare – tocmai prin inducerea ideii că între statele membre UE există o competiție, iar unele dintre ele ar ”merita mai mult”.

Totuși, materialele de promovare distribuite de către Poștă în numele social-democraților, în baza unui contract de ”numai” 925.000 lei, nu sunt corecte din punct de vedere al ideilor împărtășite – mai mult decât atât, anumite pasaje au rolul strict de a manipula electoratul.

FONDUL CEL DE (APROAPE) TOATE ZILELE

Asemănătorul cu lozinca social-democraților pentru europarlamentare, în josul primei pagini se regăsește o imagine similară. De data aceasta însă, textul spune că ”România merită mai multe fonduri europene”.

Până în luna august a anului trecut, România absorbise 13,29% din fondurile eurpene de investiții (FESI), însumând aproximativ 11 miliarde de euro. În total, în exercițiul financiar 2014-2020, România are alocate în jur de 31 de miliarde euro, după cum spune chiar Comisarul European Corina Crețu

Pe pagina următoare, aflăm că publicul-țintă al acestui mesaj sunt atât fiermierii, cât și persoanele interesate de agricultură. Textul, despărțit prin patru subtitluri, aduce numai cuvinte de laudă la adresa guvernării PSD, în timpul căreia ”România a fost campioana fondurilor europene pentru agricultură și dezvoltare rurală”. De remarcat este totuși ultimul subtitlu, ”România redevine „Grânarul Europei””. Ideea că țara noastră exporta cele mai mari cantități de grâu în Europa de Vest în perioada interbelică este o idee adânc înrădăcinată în mentalul colectiv, mai ales că la propagarea acestui mit a contribuit și regimul lui Nicolae Ceaușescu – care ulterior își va însuși termenul, justificându-l prin măsluirea statisticilor.

Unde mai punem faptul că România nu poate deține acest titlu – tocmai datele oficiale îi contrazic pe social-democrați. În timp ce broșura PSD afirmă că ”în 2017 și 2018, țara noastră a ocupat primul loc la producția de porumb și floarea soarelui”, o analiză realizată de CURS dezvăluie că ne-am poziționat bine doar în ceea ce privește floarea soarelui – la producția de porumb fiind depășiți de Franța. Informațiile sunt confirmate și de EUROSTAT, doi ani mai târziu, care întărește ideea că România nu poate lua din spate Franța la porumb. Astfel, visul PSD-ist de ”Grânar al Europei” se infirmă.

La final, social-democrații ne anunță că a crescut și producția de cereale, mazăre, cartofi și așa mai departe. Un lucru îmbucurător, doar că este un fenomen întâlnit în toată Uniunea. Aceași statistică realizată de EUROSTAT ne arată că statele membre au recoltat în 2017 cu 2,7% mai mult față de 2016.

CHEIA POPULISMULUI: COPIII ȘI MÂNCAREA

Sensibilizarea publicului prin raportarea la minorii populației nu este o tehnică nouă de manipulare, însă este una eficientă – aceasta este folosită în continuare de tot felul de persoane publice, cu diferite agende. Întâlnim acest tip de discurs atât la mișcări ultra-conservatoare, care încearcă să inducă publicului că cea mai sensibilă categorie socială, copiii, sunt în pericol (de exemplu, Coaliția pentru Familie, actualmente Platforma Împreună).

Răsfoind ziarul de campanie, PSD a atribuit o pagină și jumătate copiilor. Folosindu-se de imagini cu minori și punând accentul încă odată pe așa-zisele diferențe făcute în interiorul UE între statele vestice și cele estice.

Extras din pliantul de campanie al PSD, distribuit de Poșta Română | Sursa foto: Mediastandard.ro

Dacă luăm în considerare și prima pagină, unde se află și textul despre necesitatea unor alimente sănătoare, se fac fix două pagini despre una dintre categoriile sensibile, minorii. În două dintre cele patru texte regăsim sintagma ”copii din România”/”copii români”. Nu pentru că n-am ști că PSD, partid din România, se adresează publicului de pe acest teritoriu, ci pentru a lega o falsă legătură emoțională între cititor, posibil votant, și formațiunea politică care pare că se gândește atât de mult la viitorul țării. În realitate, este doar o formă de discurs naționalist, prin care votantul să se simtă responsabil pentru cursul statului, deci să aleagă cea mai atrăgătoare opțiune politică.

”Alimente sănătoase din Europa pentru copiii din România”, ”Copiii români merită medicamente de calitate, ca cele din vestul Europei”, ”Vaccinare la timp pentru copii” și ”Cetățenii români au dreptul la aceeași calitate a alimentelor pe care o vedem în Franța, Germania sau Olanda”, însoțit de o poză cu copii sunt exemplele despre care vorbeam mai sus.

COMPETIȚIA

Pe lângă mesajele populiste, PSD s-a axat și pe criticarea vehementă a adversarilor politici. De exemplu, în infogramele cu așa-ziselele puncte forte ale guvernării preluate la finalul anului 2016, comparația este făcută cu ”Guvernarea Iohannis-Cioloș”. Mare parte din discursul social-democraților din prima parte a guvernării s-a concentrat pe posibilele gafe de conducere făcute de guvernul tehnocrat, condus de actualul lider al PLUS, Dacian Cioloș.

Tot despre infograme mai trebuie să spunem că acestea vorbesc în viitor. De exemplu, atunci când se referă la ”Creșterea punctului de pensie/ Mai mulți bani pentru pensionari”, prezintă datele din 2016 din timpul guvernării tehnocrate (871,1 lei) și cele din septembrie 2019 (1.265), deși suntem abia în prima parte a acestui an.

Dacă nu era evident deja, președintele României, Klaus Iohannis, este și el atacat în ziarul distribuit de pe 1 Aprilie. La pagina 7, după ce social-democrații se laudă cu cât de bine merge economia ”în timpul guvernării PSD”, Iohannis este acuzat că ”ar băga mereu bețe-n roate!”.

”Economia națională merge bine în timpul Guvernării PSD. Ar fi mers și mai bine dacă președintele Iohannis nu ar fi băgat mereu bețe-n roate!”, se arată pe a șaptea pagină a pliantului elecotral, distribuit de Poșta Română.

Spuneam că PSD se laudă cu capacitățile de a guverna. Acest aspect se întâlnește și în textul ”dedicat” președintelui, în care se mai afirmă că ”Economia României a fost tot timpul în creștere atunci când PSD a condus guvernarea țării (sic!)”. Totuși în infograficul prezentat mai jos, privind ”rata de creștere economică a României în perioada 1990-2018”, observăm fluctuații chiar și în timpul în care la putere s-au aflat social-democrații (de exemplu, în timpul lui Victor Ponta, care între timp a și părăsit rândurile PSD). Cea mai mare creștere a fost înregistrată, totuși, în timpul lui Tăriceanu (8,1% în 2006 și 8,5% în 2008), abia apoi cea din 2017 (7%).

QUIZ RAPID CU PSD

De parcă ar prezenta un material educațional, echipa de campanie a PSD a structurat, pe ultima pagină, o coloană de ”Știați că…”. Mai toate punctele se referă la Klaus Iohannis sau partidul din care provine, PNL.

Ba chiar se ajunge atât de departe încă social-democrații să afirme că ”PNL a votat împotriva majorării alocațiilor pentru copii prevăzute în Legea bugetului pe 2019”, deși este proiectul depus de către național-liberali. Cu toate astea, formațiunea lui Liviu Dragnea s-a folosit de refuzul PNL de a vota Legea Bugetului (din cauza mai multor nereguli descoperite de către parlamentari) pentru a alimenta discursul populist, conform căruia partidul condus de Ludovic Orban ar vrea răul copiilor.

”LISTA RUȘINII”

În decursul anului 2018, PSD a venit cu inițiativa de a-i sancționa pe acei politicieni care își ”vorbesc de rău” țara. Acest proiect venea pe fondul unui discurs îndreptat direct către opoziția din țară aflată în Parlamentul European.

Aceste personaje se regăsesc și în ”Lista rușinii” de la pagina șase. Monica Macovei, una dintre cele mai vocale persoane anti-PSD din PE, se află cap de listă. Imediat sub numele său scrie ”(fost) PDL”. Deși Macovei a fost membru al formațiunii politice inițiale a lui Băsescu, în aceeași situația s-au aflat și Cristian Preda (fost PMP, în prezent la USR) și Traian Ungureanu (PDL, apoi PNL).

PREFERAȚII PARTIDULUI

Ironic sau nu, pe aceeași pagină sunt prezentate două dintre cele mai importante figuri ale partidului: premierul Viorica Dăncilă, care ar fi ”apărat România în Parlamentul European”, și ministrul Fondurilor Europene, Rovana Plumb – care se întâmplă și să deschidă lista pentru următoarele alegeri europarlamentare.

Într-un colțișor ceva mai retras, îl regăsim și pe liderul formațiunii, Liviu Dragnea. Alături de poza sa se află textul ”Românii merită mai mult! Trebuie să ducem programul de guvernare până la capăt!”. 

Un ultim gând: PSD le cere cititorilor să răspundă la un scurt sondaj de opinie. Una dintre întrebări se referă la ”propunerea USR-PLUS cu o suprataxă la fasole pentru reducerea pârțurilor”.