Ce ar trebui să înțelegem din scandalul pliantelor false USR-PLUS

Am putea să numim seria de evenimente prin care trece coaliția de opoziție USR-PLUS în această perioadă ”Drama pliantelor”. Dar cum nici nu trăim într-o piesă de teatru și nu-i doar ironia sorții la mijloc, e clar că la mijloc sunt niște interese care au legătură cu alegerile de la sfârșitul acestei primăveri.

După ce formațiunile politice conduse de Dan Barna și Dacian Cioloș s-au plâns că le este restricționat accesul la serviciul Poștei Române la care tocmai apelase partidul de guvernământ – pe motiv că sintagma ”Votați-ne pe 26 mai” era în neconformitate cu niște legi electorale emise pentru alegerile din urmă cu trei ani -, cineva s-a gândit ”să facă bine” celor mai noi partide de opoziție.

Astfel, locuitorii Clujului au primit în căsuțele poștale niște pliante cu însemnele USR-PLUS, dar care, spun cele două formațiuni, că nu le aparțin. Numai dacă am arunca un ochi pe text ne-am da seama că sună mai repede a publicitate negativă – și nu d-aia conform vorbei ”Și publicitatea negativă tot publicitate e”.

CONȚINUTUL PLIANTULUI

În partea de sus a pliantului, chiar sub însemnele partidelor, se află un text care face referire la avort. Nu pro, nu contra, așa cum suntem obișnuiți de exemplu de Coaliția pentru Familie să vedem. Un text care face referire la obligativitatea avortului în anumite cazuri, a familiilor cu un venit mediu.

„Avortul trebuie să fie obligatoriu pentru 92% dintre români.
Avortul trebuie să fie mandatoriu şi obligatoriu pentru familiile care nu au un venit mediu, pentru familiile care nu pot asigura creşterea sau hrănirea corespunzătoare a copilului, pentru familiile în care nici unul dintre cei doi parteneri în creşterea şi educaţia copilului nu are un loc de muncă”, se arată pe o față a pliantului presupus fals.

Textul îi aparține unei ”activiste USR-PLUS”, Ramona Popescu, după cum se arată chiar pe materialul electoral.

Un search pe Google ne trimite la sfârșitul lunii martie, atunci când știrea a apărut pentru prima oară pe site-uri propagandistice, precum ActiveNews. Așa-zisa publicație citează un alt site, Stiripentruviata.ro, care pare afiliat unei organizații contra-avort. ”Știrea” inițială a dispărut din online, însă a rămas cea de pe ActiveNews, care explică că ”susțintătoarea USR-PLUS” oferă drept exemplu ”un comunicat al Institutului Național de Statistică arăta că circa 92% dintre români au salariul mai mic decât salariul mediu pe economie”. În a doua parte a articolului apare și declarația unui membru PSD, care spune: ”Conform doctrinei USR copiii sunt doar pentru bogați! Ideile cred că le pot descrie doar ca fiind… BOLNAVE! Citiți și vă cruciți!”. De menționat este că nicio altă publicație cu notorietate nu a scris despre acest subiect. 

Adevărul.ro notează că deși cuvintele îi sunt atribuite susținătoarei, surse din interiorul formațiunii politice mesajul ar fi fost fabricat în spatele cortinei unui partid rival, al cărui interes ar fi discreditarea alianței.

Identitatea așa-zisei Ramona Popescu este contestată și în postarea oficială realizată de liderii filialelor USR-PLUS din Cluj.

”Au tipărit pliante false pe care au pus cea mai ticăloasă minciună, anume că noi vrem ca avortul să fie obligatoriu în România. Şi au inventat şi un fals membru al Alianţei care ar fi spus asta”, se arată în mesajul publicat pe rețeaua de socializare.

Nu am putut găsi postare originală, întrucât aceasta nu se indexează nici pe Facebook, și nu este atașată nici în articolul de pe ActiveNews. 

INTERVIUL ”ĂLA”

PLUS a avut parte de un moment dificil chiar la scurt din la înființare din cauza unui membru. Practic, în presă a început să se vehiculeze că un actor important în formațiunea politică este contra proprietății private și pro relațiilor cu mai multe persoane.

Declarația apărută în presa românească, preluare dintr-o publicație belgiană, la începutul lunii martie, este redată și pe flyerul electoral fals distribuit în Cluj.

”Un pas important al omenirii va fi cel al renunțării la proprietate. Când nu vor mai exista teritorii care să aparțină unui om, trib, neam sau corporație, vom reuși să conviețuim armonios pe planeta Pâmânt”, se arată pe fluturaș.

Un rând mai jos, apare și o declarație a aceluiași om politic pentru G4Media – explicație pentru rândurile de mai sus: ”În vest oamenii se raportează deja altfel la proprietate. Nu sunt aşa ataşaţi. Sunt dispuşi să o împartă sau chiar să renunţe la ea. Îşi doresc să fie chiriaşi, nu mai vor să fie proprietari. Cei tineri, la fel, au o cu totul altă… nu vor să aibă autoturism. Nu îşi fac carnet de conducere. Este o altă raportare”.

CĂTRE CINE E ÎNDREPTAT TEXTUL

Plecând de la premiza că USR-PLUS nu mint cu privire la apartența flyerelor electorale, ne întrebăm către cine se îndreaptă textul. Ce public ar prinde mesajul?

Răspunsul e unul simplu: un public ușor de indignat sau, în unele cazuri, chiar speriat.

Speriat de posibila reîntoarcere la colectivizare – deși Oana Bogdan e evident că nu se referă la cedarea forțată a bunurilor. În plus, vorbim de țara cu cel mai mare număr de proprietari din întreaga Uniune Europeană. În țara în care 96% dintre români au propriile apartamente/case, gândul că ar putea să nu mai fie proprietari este o adevărată îngrijorare. Dacă textul ar fi făcut cu scopul de a-i mâhni pe majoritatea cititorilor, atunci acesta e posibil să aibă efectul scontat.

Nu în ultimul rând, indignarea vine din două elemente ale aceluiași mesaj: 1) promovarea avortului și 2) posibilitatea de a impune măsuri extreme unui grup vulnerabil. În acest caz, apare teama unei discrepanțe prea mari între grupurile sociale și pare cumva protajarea unui segment mic din societate (8%).

Dacă pliantul are rolul de a dăuna imaginii coaliției de opoziție, atunci cei mai predispuși de a crede nu-s în niciun caz susținătorii USR-PLUS.

În orice caz, filialele de la Cluj ale formațiunilor politice conduse de Dan Barna și Dacian Cioloș au anunțat că vor depune sesizări la AEP și plângere penală. Tototdată, liderii din Cluj-Napoca au cerut oamenilor să cheme poliția în caz că observă pe cineva care distribuie astfel de mesaje în scările de bloc și să insiste să fie legitimați.