Candidații la prezidențiale folosesc rețele de conturi inautentice pe TikTok pentru a se promova

Poate că speranțele lui Călin Georgescu la vreo funcție publică – cu atât mai mult cea mai înaltă funcție publică – au fost blocate de Curtea Constituțional a României, însă metodele de promovare folosite de acesta pe TikTok continuă să existe pe platforma de social media.

Un raport realizat de Expert Forum și citat de Spotmedia arată că milioane de conturi false care-i promovează sau atacă pe candidații la prezidențiale există pe TikTok, în ciuda faptului că platforma chineză interzice reclama politică.

Practic, conturile false amplifică vizibilitatea unui candidat prin intermediul postărilor realizate de inteligența artificială. Astfel, algoritmul este păcălit și prioritizează postările despre candidatul respectiv, interpretând numeroasele tiktokuri despre acesta ca fiind un semn că e un subiect de real interes.

„Deși TikTok interzice publicitatea politică oficială, în practică asistăm la o explozie de conținut mascat, coordonat și favorabil unor candidați, creat cu scopul de a simula susținerea populară și de a influența percepția publică. Această practică nu doar că dezechilibrează competiția electorală, ci pune sub semnul întrebării integritatea procesului democratic”, se arată în documentul citat.

Milioane de vizualizări inautentice

Studiul indică faptul că unul dintre adepții acestei practici este George Simion. În perioada ianuarie – aprilie 2025, liderul AUR a avut postări exclusiv pozitive care au generat 358.700.000 de vizualizări. Simion este urmat de Nicușor Dan, care a adunat 138.000.000 de vizualizări ale postărilor pe TikTok, dar care au fost atât pozitive, cât și negative.

Autorii raportului mai arată faptul că  „în top 20 de conturi care creează conținut cu hashtag-ul #georgesimion apar și conturi care nu îl susțin direct pe acesta, ci promovează alți candidați. Este vorba despre conturile @din.cmpulung (Elena Lasconi), @prezentul.i.viito și @scopul.comun (ambele asociate campaniei lui Crin Antonescu)”

„George Simion și Crin Antonescu beneficiază – intenționat sau nu – de rețele digitale care generează conținut inautentic, predominant pozitiv, care domină spațiul asociat hashtag-urilor relevante pentru numele lor”, se arată în analiza Expert Forum. Candidatul coaliției de guvernare PSD – PNL – UDMR a strâns peste 118 milioane de vizualizări.

În realizarea studiului, au fost analizate videoclipurile care conțineau hashtagurile asociate candidaților și care depășeau 10.000 de vizualizări. Raportul a dezvăluit „peste 600 de videoclipuri care par să aibă un comportament coordonat neautentic”, dintre care „270 de videoclipuri inautentice de promovare a candidatului George Simion, respectiv 180 de videoclipuri provenite din rețele inautentice care promovează pozitiv candidatura lui Crin Antonescu”. Postările inautentice de promovare a lui Nicușor Dan, Victor Ponta și Elena Lasconi sunt mai puține (sub 50 fiecare) – deși Expert Forum notează că „o parte dintre conturile inautentice postau și critici sau mesaje contradictorii, ceea ce face imposibilă delimitarea clară între sprijin și influență negativă”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *