Atac al Ungariei sau autostradă? Manipularea folosită de un site de renume din România

Rețeta manipulării perfecte, folosită de o publicație de renume din online-ul românesc, sună cam așa: pericol iminent, un eveniment patriotic, un stat cu care România a fost în conflict de-a lungul istoriei și, nu în ultimul rând, o autostradă.

Vorbesc despre articolul ”UNGURII SE APROPIE DE ROMÂNIA. Detalii-bombă în Anul Centenar! Au ajuns la graniţă… Breaking news”publicat pe EVZ. Luând în considerare rețeta prezentată mai sus, mai putem adăuga folosirea aniversării a 100 de ani de la Marea Unire nu numai pentru sensibilizare, dar și pentru ”reîmprospătarea” memoriei cititorului cu privire la dușmanul care s-a împotrivit idealului național; precum și inducerea sentimentului de alertă.

Ce se apropie de granița cu țara noastră este, în realitate, o autostradă. În jur de 20 de kilometrii mai despart proaspăt-inauguratul tronson de carosabil din Ungaria de Autostrada Transilvania. Autorul mai notează că ”guvernul maghiar a reușit să construiască în doar un an și jumătate mai bine de 23 kilometri de autostradă”, dar și că la tăierea panglicii au fost prezenți și membri UDMR Bihor, precum Cseke Attila şi preşedintele executiv Szabo Odon.

Observăm aproape imediat că legătura titlului cu articolul în sine este fragilă – folosirea formei la persoana a treia plural a verbului ”a ajunge”, urmat de trei puncte de suspensie, nu este decât o manipulare, stabilind deja că este vorba despre o autostradă și nici nu este un breaking news.

Ci despre un clickbait.

Nu este prima oară când publicația folosește astfel de practici pentru a atrage, în primul rând, cât mai multe vizualizări. De exemplu, înainte cu două săptămâni de reuniunea ONU privind Acordul pentru o migrație sigură, Evz titra: ”LIBER pentru MIGRANȚI în România! IOHANNIS și DĂNCILĂ deschid larg GRANIȚELE pentru oricine”, deși acuzațiile nu sunt fondate – lucru descris mai pe larg AICI și AICI.

Clickbaitul reprezintă una dintre cauzele pentru care presa a pierdut încrederea cititorilor – și nu doar în România, ci la nivel mondial. Folosirea unor manipulări (și) pentru a atrage vizualizări duce nu numai la scăderea ratingului oferit de motoarele de căutare, dar și la pierderea cititorilor. S-a observat că, de cele mai multe ori, publicul este dezamăgit și frustrat când un articol se dovedește a fi (despre) altceva decât a crezut inițial din titlu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *