Dăncilă abia a pierdut alegerile și grupurile de partid de pe Facebook s-au și redenumit
Rezultatele parțiale au fost date de câteva ore și se vede o victorie clară, cu mai mult de jumătate de voturi în favoarea lui Klaus Iohannis. În tabăra PSD, primii care au abandonat nava au fost grupurile de Facebook.
La nici o oră de la primele rezultate furnizate de către sociologi, grupul denumit evident „Votăm Viorica Dăncilă” și-a schimbat numele. ”Nu neapărat grup de partid, da’ ceva să placă la toată lumea”: „Romania News”.
În ultimii ani, de când social media a intrat în topul preferințelor de consum a tuturor grupelor de vârstă, s-a remarcat o tendință a folosirii instrumentelor puse la dispoziție de platforme precum Facebook în scopuri electorale. Nu este clar dacă toate aceste grupuri, denumite în favoarea unui politician/partid, chiar sunt administrate de către militanți ai formațiunii politice sau doar de către fani, însă un lucru este cert: ele generează un interes mare în rândul utilizatorilor simpli, implicați în activitate doar din pricina viziunilor asemănătoare sau a nevoii de validare.
Totuși, angrenarea instrumentelor oferite de rețelele de socializare în campanie poate genera un efect greu de controlat, și anume amplificarea manipulărilor. Așa cum am văzut în episodul ”casca”, grupurile de susținere ale Partidului Social Democrat au jucat un rol important în propagarea fake news-ului, ducând până la preluarea postării de către mai mulți lideri ai formațiunii politice. Mai puțin evident este impactul pe care îl poate avea conținutul asupra utilizatorilor pe termen lung, fiind dificilă ”demitizarea” informațiilor ce circulă în medii închise.
De fapt, dacă ar fi să rezumăm urmările acestui fenomen la o descriere scurtă, acesa ar fi explicat cel mai bine prin ”filter bubble”. Cu alte cuvinte, grupurile de Facebook – ca și social media, în general – izolează utilizatorul într-o bulă în care viziunile sale nu numai că nu sunt contestate, dar sunt și aprobate. Direct sau indirect, chiar dacă versiunea emițătorului este complet invalidă sau lipsită de obiectivitate, acesta va primi validare din partea celorlalți utilizatori.
Articole asemănătoare
Australia: Facebook și Google ar fi aproape de a încheia acorduri pentru a plăti mass-media
Meta, acuzată că nu a reușit să abordeze dezinformarea cu privire la schimbările climatice
Elon Musk a devenit cel mai mare acționar al Twitter
Antena 3, sub lupa CNA: s-au făcut afirmații care aduc aminte de manipulările specifice anilor ’90
Un angajat al BBC, suspendat pentru că ar fi plătit o adolescentă pentru poze explicite