Ce spun documentele desecretizate din CSAT despre rolul TikTok în alegeri
Președintele Klaus Iohannis a decis să desecretizeze documentele prezentate de autoritățile și serviciile secrete ale statului în Consiliul Suprem de Apărare al Țării (CSAT). Datele au fost puse la dispoziție de SRI, SIE, MAI și STS – fiecare după ce și-a concluzionat analiza asupra posibilelor influențe asupra alegerilor din 24 noiembrie.
Desecretizarea a fost anunțată pe site-ul oficial al Administrației Prezidențiale, unde poți găsi toate documentele CSAT. De departe cel mai interesant și relevant document este cel al SRI, care arată cum TikTok a eșuat să reducă vizibilitatea propagandei lui Călin Georgescu, chiar și atunci când autoritățile i-au indicat conținutul ilegal.
Cum a funcționat campania lui Georgescu pe TikTok
Practic, Călin Georgescu a beneficiat de o acțiune comună de propagandă din partea a 25.000 de conturi, care s-au activat cu doar două săptămâni înainte de alegeri.
SRI dă de înțeles că cei responsabili de această campanie agresivă cunosc foarte bine politicile TikTok și modul de funcționare al platformelor de social media, lucru ce a făcut recunoașterea rețelei de influență mult mai complicată.
Ce a ajutat în egală măsură a fost și faptul că postările de pe TikTok erau coordonate și planificate în afara platformei. Telegram era locul unde strategia de eludare a politicilor TikTok era trasată și unde se stabileau vestitele hashtag-uri prin care propaganda pro-Georgescu s-a viralizat.
În plus, faptul că TikTok nu l-a marcat pe Călin Georgescu ca candidat politic la alegeri, l-a ajutat să atingă un număr mai mare de vizualizări pentru că platforma era păcălită că propaganda politică era conținut organic postat de simpli utilizatori.
Concret, SRI afirmă că propaganda pro-Georgescu era etichetată ca ”divertisment”, iar asta a făcut ca respectivele clipuri pur politicile să ajungă în feed-ul mai multor utilizatori decât dacă etichetarea ar fi fost corectă. În cazul acesta, încălcarea legilor DSA de către TikTok este cea mai evidentă.
O nerespectare la fel de clară este și eșecul TikTok de a elimina conținutul pe care Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) l-a indicat direct platformei ca fiind ilegal. TikTok chiar a confirmat autorităților că ar fi eliminat clipurile respective, însă atunci când AEP a verificat acest lucru – surpriză – conținutul ilegal era în continuare activ pe platformă.
Campania de zero lei a fost, de fapt, de un milion de euro
Absolut nimeni nu s-a încrezut în declarațiile lui Călin Georgescu că ar fi cheltuit 0 lei (zero) pentru campania sa electorală. Întreaga mașinărie de propagandă de pe TikTok nu vine pe gratis, iar SRI spune că, în realitate, Georgescu a beneficiat de peste un milion de euro pentru a-și viraliza mesajele politice.
Finanțatorul din umbră al campaniei de pe TikTok este Bogdan Peșchir (prin contul ”bogpr”), un om de afaceri din Brașov. Între 24 octombrie și 24 noiembrie, Bogdan Peșchir a transferat puțin peste 380,000 de dolari către conturi ce făceau propagandă pentru Călin Georgescu. Plățile ar fi continuat și după încheierea campaniei electorale, lucru ce contravine nu doar legislației românești, ci și politicilor interne ale TikTok.
SRI vorbește și de o campanie de marketing susținută de platforme de monetizare a publicității (serviciul secret indică FameUp în mod direct) și agenții specializate, care luau contact cu influenceri și ofereau 1,000 de euro pentru un clip de promovare a lui Georgescu.
Ce arată aceste documente, în realitate?
Dincolo de evidentul situației – faptul că TikTok a eșuat să ia măsurile necesare pentru a limita expunerea propagandei lui Călin Georgescu și a încălcat clar legea DSA – documentele vorbesc și despre măsura incapacității autorităților și serviciilor secrete de a opri o astfel de campanie de influență. De ce? Fiindcă aceste analize – de altfel foarte clare – au fost făcute după ce Călin Georgescu a luat aproape 23% la alegerile din 24 noiembrie.
Cu două săptămâni înainte de primul tur al alegerilor prezidențiale, SRI a demarat o analiză, cu ajutorul TikTok, de a identifica orice influențe rusești. Concluzia? Conform declarației SRI de pe 12 noiembrie„nu au fost identificate elemente de conținut specifice campaniilor de propagandă sau dezinformare orchestrate de actori externi ostili la adresa României”.
Raportul CSAT arată că România este ținta Rusiei, iar întreaga mașinărie de promovare a lui Călin Georgescu face parte dintr-un atac hibrid al Kremlinului asupra țării noastre. Celelalte documente ale MAI, SIE și STS dovedesc asta și, chiar dacă nu numesc Rusia în mod direct, campania de influență e asemănătoare cu altele puse la cale de Kremlin în țări precum Ucraina.
Da, TikTok are o vină evidentă, însă toată această situație scoate la iveală cât de nepregătite sunt serviciile care se ocupă de securitatea națională și cât de ușor o campanie de influență de asemenea magnitudine poate trece pe sub radar.
2 Comentarii
Articole asemănătoare
Modelul de subscripție oferit de Meta pentru a scăpa de reclame încalcă legislația UE
Cum a influențat războiul presa locală din Ucraina: mai multe fonduri nerambursabile și auto-cenzură, mai puțin personal
Fanii lui Kylie Jenner au donat pe GoFundMe ca ea să devină miliardară
Peste două treimi dintre români ar vota un partid naționalist. Valorile tradiționale, peste cele moderne
Alți doi jurnaliști au fost uciși în Gaza. Bilanțul a crescut la 97