Ziua Mondială a Radioului. Ce cred jurnaliștii români despre viitorul radioului
Pentru multă vreme, radioul a fost principala sursă de știri pe care oamenii o aveau la dispoziție. A informat publicul despre evenimentele majore, a transmis celebrul discurs al lui Winston Churchill „Fiecare om la postul său” și este, în prezent, o sursă de divertisment pentru oamenii aflați la volan.
În urmă cu 11 ani, Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite a stabilit ca data de 13 februarie să fie Ziua Mondială a Radioului. Cu acest prilej, Mediastandard.ro a stat de vorbă cu trei profesioniști ale căror voci se aud la unele dintre cele mai mari radiouri naționale, DigiFM și ProFM: Lucian Mîndruță, Beatrice Ghiciov și Gabriel Fereșteanu.
Lucian Mîndruță: „Viitorul radioului e strâns legat de trafic”
I-am întrebat cum văd ei viitorul radioului, în condițiile în care studii recente au arătat că interesul publicului pentru formele tradiționale de media continuă să scadă de la an la an. Lucian Mîndruță, realizator radio DigiFM, ne-a spus că radioul va rezista testul timpului, „viitorul său fiind strâns legat de trafic”.
„Mai multe blocaje, mai mult radio. Deci pe noi autostrăzile și drumurile în general nu ne ajută. Noroc că le facem încet!”, a mai spus jurnalistul.
În ceea ce privește publicul din România, Lucian Mîndruță susține că la acesta prind „glumele foarte simple, la care eu nu râd”, dar și „energia mimată, ca și cum prezentatorii ar fi toți mușcați de fund de-o albină mecanică”.
Cât despre ce și-ar dori să audă mai des la radio, jurnalistul DigiFM ne-a spus că i-ar plăcea să asculte muzică bună: „Mi-aș dori să aud mai des la radio muzică mișto. Din păcate, nu se mai produce”.
Beatrice Ghiciov: „Ar fi foarte bine dacă la radio nu s-ar mai juca roluri”
Pe de altă parte, unul dintre realizatorii matinalului DigiFM, Beatrice Ghiciov, s-a arătat și ea optimistă asupra viitorului radioului în România, acesta adaptându-se după cerințele ascultătorilor.
„Radioul se transformă, asta e clar de multă vreme. Important e că el ține pasul cu mediile noi și reușește să fie “ascultat” în online și altfel decât prin aplicațiile destinate acestui lucru sau site-urile radiourilor. Simplul fapt că dintr-o emisiune radio se poate face un live pe Facebook, Instagram, TikTok sau se pot «extrage» reels-uri sau shorts-uri, e un semn bun că radioul se adaptează noilor vremuri. Deși nu cred că la noi va dispărea vreodată ascultatul radioului în mașină sau în anumite birouri și case”, ne-a spus jurnalista.
Însă la fel de important pentru public este și să simtă o conexiune cu realizatorul emisiunii. Beatrice Ghiciov spune că poveștile de viață sunt importante pentru ascultători, dar și să simtă că jurnalistul este om și are aceleași probleme.
„Publicul românesc adoră poveștile de viață. Ascultătorilor le place să audă și să povestească deopotrivă ce li se întâmplă în viața de zi cu zi. De asemenea, oamenilor le place și ca realizatorul să «dea din casă», cu atât mai mult cu cât experiențele se apropie foarte mult de ceea ce trăiește el: rate, facturi mari, probleme cu mașina, preț mare la carburant, amenzi etc.”, a mai spus jurnalista.
Nu în ultimul rând, realizatoarea matinalului de la DigiFM crede că „ar fi foarte bine dacă la radio nu s-ar mai juca roluri, dacă realizatorii și-ar da seama că sunt oameni normali, nu niște zei pe un piedestal”.
„Astfel,” ne-a mai spus jurnalista, „ar fi încurajat un discurs mai aproape de normal, nu ar mai fi exagerate anumite lucruri, nu ar mai fi «super» totul. Cumva, fără să ne dăm seama, și pe radio aplicăm filtre, exact ca în online. Iar dacă totuși milităm pentru adevăr, ca niște oameni de media ce suntem, de ce nu am face-o până la capăt? E ok să ne expunem pe radio (cu limită, normal) și fără floricele și filtre. Oameni suntem toți, cu defecte și lucruri frumoase. Asta aș vrea să aud mai des pe radio: viața reală”, a concluzionat Beatrice Ghiciov.
Gabriel Fereșteanu: „Radioul nu mai este de vreme bună doar sunet”
Gabriel Fereșteanu, realizatorul emisiunii „Seara după 7 cu Fere” de la ProFM, crede că „radioul nu mai este de vreme bună doar sunet”: „Ne concentrăm ca produsele noastre să fie on-air si online, iar rezultatele sunt foarte bune. Apariția noilor forme de comunicare nu-s o concurență, ci un ajutor”.
Jurnalistul ne-a dat drept exemplu chiar ProFM, unde „există un departament întreg de oameni care se ocupă strict de online”.
Întrebat despre dorințele publicului românesc, Fereșteanu susține că „depinde care public, că s-a nișat destul de tare piața. Radio-urile se impart si ele in radio-uri comerciale, info, rock etc.”
„Hai să vorbim despre un public general. Cred că oamenii sunt fascinați de povești autentice, de opinii documentate – în general noi oamenii rezonăm cu oamenii. Am renunțat la glam-ul de acum ceva ani care fascina. Ne place să cunoaștem oameni cu povești”, a mai adăugat acesta.
Nu în ultimul rând, jurnalistul a spus că din radio-urile românești „ne lipsește un personaj curajos cum a fost Andrei Gheorghe la ProFM”.
„Ce aș mai vrea? Mai multe evenimente live și transmisii care nu se întâmplă în studio”, a concluzionat realizatorul emisiunii „Seara după 7 cu Fere” de la ProFM.
Articole asemănătoare
Ion Cristoiu, despre euroscepticism: ”Manevra unor politicieni pentru a da satisfacție multor români stupefiați” EXCLUSIV
Principalul site de fact-checking din Bulgaria a căzut victimă unui atac cibernetic
China și-a mai găsit un inamic: trupele de băieți „feminini”
Zeci de mii de încălcări ale GDPR raportate, de la implementarea legilor
YouTube interzice colectarea de date de pe conținutul adresat copiilor