Zeci de jurnaliști critică dur un articol publicat în Cațavencii: este unul dintre cele mai grave derapaje din istoria recentă a presei

Zeci de jurnaliști și asociații au semnat zilele acestea o petiție prin care „își exprimă indignarea față de ceea ce consideră a fi unul dintre cele mai grave derapaje din istoria recentă a presei din România”. Concret, este vorba de un articol semnat de Patrick André de Hillerin și publicat în „Cațavencii” cu titlul „Securitatea calcă pe cadavre în drumul ei spre viitor”.

Catavencii.ro

Redăm integral conținutul petiției:

„Frontline Club Bucharest își exprimă indignarea față de ceea ce consideră a fi unul dintre cele mai grave derapaje din istoria recentă a presei din România. Este vorba de un atac la persoană care întrece chiar și cele mai dezonorante discursuri găzduite, în ultimii ani, de acele televiziuni care par să se specializeze în manipulare, răspândirea de știri false și calomnierea unor personalități din spațiul public.

Derapajul extrem de grav îi aparține lui Patrick André de Hillerin, care semnează în “Cațavencii” materialul intitulat “Securitatea calcă pe cadavre în drumul ei spre viitor”. Autorul se folosește de una dintre cele mai mari tragedii care pot afecta o familie, moartea unui copil, pentru a lansa un atac împotriva tatălui acelui copil. Patrick André de Hillerin sugerează că familia ar putea fi vinovată de tragedie “Cât s-o fi întins grătarul, cu ce o fi fost asezonat, nu știm” și își permite să facă speculații cu privire la impactul pe care l-a avut această dramă asupra tatălui. Mai mult, Patrick André de Hillerin, cu un cinism care amintește de disprețul pentru viață și familie arătat de fanaticii regimurilor totalitare, încearcă să fie sarcastic folosind cuvintele tatălui despre copilul său. Frontline Club Bucharest consideră că o astfel de intruziune în viața privată, într-un astfel de moment, este inacceptabilă, indiferent dacă vorbim despre un securist, un membru PSD sau un actor cunoscut pentru opiniile sale anti-guvernamentale.

Considerăm că, în egală măsură cu semnatarul, de apariția acestui material este responsabilă și conducerea editorială de la “Cațavencii”, care a acceptat publicarea.
Frontline Club Bucharest precizează că sprijină cu tărie libertatea de exprimare, un drept fundamental fără de care o societate democratică nu poate funcționa. Libertatea de exprimare nu exclude, însă, anumite principii, decența sau repectul față de alte persoane; de altfel acesta este și motivul pentru care o bună parte din presa respectată din societățile democratice s-a auto-reglementat prin coduri etice și deontologice. În România nu există coduri etice și deontologice unanim acceptate de breasla jurnaliștilor, nici vreo organizație profesională care să poată denunța derapajele membrilor săi. Până la apariția unor astfel de coduri și organizații, singura reacție pe care o putem avea este să îi invităm pe colegii din presă să se alăture protestului nostru față de modul în care Patrick Andre de Hillerin și „Cațavencii” înțeleg să facă presă.

Lista de semnatari ai protestului le este deschisă atât lor cât și cititorilor, cărora le reamintim că au un instrument în plus pentru a sancționa astfel de derapaje: ignorarea publicațiilor în care apar. Deasemenea, invităm, așa cum am făcut-o și în alte situații, companiile care cumpără publicitate în publicații care promovează discursul urii, dezinformare și fake news să țină cont de faptul că astfel sponsorizează otrăvirea morală a publicului român”.

Printre semnatarii petiției se numără: Frontline Club Bucharest, Redactia Recorder, Redactia DOR, Redactia Casa Jurnalistului, Asociatia Kompatibil, istoricul Armand Gosu și alți zeci de jurnaliști.

Semnatari:
Frontline Club Bucharest