Consecințele dezinformării din mediul online: o pizzeria a fost hărțuită din cauza unei teorii ale conspirației

Consecințele periculoase ale dezinformării sunt prezentate în cadrul unui documentar de pe HBO, AfterTruth. Filmul urmărește consecințele periculoase ale dezinformării, după ce viața lui James Alefantis a fost pusă în pericol din cauza răspândirii în mediul online a unei teorii conspiraționiste ce îi viza pizzeria, Comet Ping Pong.

Înainte de alegerile prezidențiale din 2016, SUA, jurnalistul Will Sommer urmărea un zvon apărut pe Reddit care pretindea că Hillary Clinton abuzează copii în spatele unei pizzerii. Teoria ridicolă, cunoscută drept Pizzagate, a fost preluată de pasionatul de teorii ale conspirației Alex Jones, și apoi răspândită pe Facebook și Twitter. Atunci a început hărțuirea pizzeriei și a angajaților ei, o recenzie Yelp susținând că a văzut temnițe de copii în interiorul clădirii. Imagini care îl înfățișează pe Alefantis cu finii lui erau folosite pentru a-l acuza pe acesta de pedofilie, iar unii oameni l-au amenințat cu moartea. Iar apoi, pe 4 Decembrie 2016, Edgar Welch de 29 de ani, a intrat în restaurant cu o AR-15. Nimeni nu a fost rănit, iar atacatorul a fost prins, dar aceast eveniment a evidențiat puterea de manipulare a teoriilor conspiraționiste și a articolelor false, răspândite pe platformele de socializare, conform theguardian.com

Directorul Andrew Rossi declară sursei că documentarul urmărește ”unele dintre cele mai mari minciuni care continuă să manipuleze imaginația oamenilor chiar și acum după ce au fost discreditate și clarificate”.

Termenul de fake news a apărut în 2014 cănd a fost folosit pentru a descrie articolele false ce vizau epidemia de Ebola. Dar în 2015, odată cu popularizarea și mai tărziu candidatura la președenție a lui Donald Trump, dezinformarea a devenit tot mai comună. Folosirea de către politician a expresiei fake news pentru a nega articole legitime a fost un punct de cotitură deoarece, ”președintele a preluat termenul și l-a folosit în beneficiul câștigului politic. (…) Acum este o fundație pentru știri false și un magnet pentru oameni care se simt mâhniți și își concentrează confuzia și dezamagirea legată de lume pentru a demoniza un grup ”.

Acesta crede că știrile false au succes atunci când reușesc să ajungă la inima cititorului, ” Ce încercăm să facem în documentar este să oferim oamenilor o poveste diferită, care de asemenea ajunge la inimile lor, aceea a durerii și devastării cauzate de aceste istorisiri.”

Documentarul nu vizează doar victimele, ci și perpetuatorii dezinformării, directorul încercând să abordeze acest subiect ”fără a oferi atenție mincinoșilor și a propagandiștilor”. Este esențial să portretizezi adevărul într-un mod clar și fără a fi înșelător. Pentru a evita confuzia, unii jurnaliști discreditează informația falsă în timp real și adaugă context crucial în timpul narării știrilor.

În final, Rossi consideră că dezinformarea este o problemă care trebuie adresată de toată lumea, mai ales în timpul unei pandemii în care îți poți pierde viața din cauza știrilor false.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *