WhatsApp va introduce reclame pe platformă. Decizia ar putea fi contestată în UE

Meta a anunțat că va introduce reclame pe WhatsApp, platforma de mesagerie deținută de gigantul american. Anunțurile vor fi disponibile pentru conturile business și vor fi disponibile doar în secțiunea ”Updates”, versiunea WhatsApp a story-urilor de pe Instagram.

Mișcarea vine după ani de dezbateri interne legate de prezența publicității pe WhatsApp – fondatorii aplicației au fost mereu împotriva acestei idei, lucru care a fost susținut și de echipa internă a platformei în cadrul Meta, după achiziție.

Lucrurile, însă, nu mai stau așa. Numărul impresionant de utilizatori (1,5 miliarde la nivel global) nu putea fi ignorat pentru mult timp de Meta, una dintre primele companii tech din lume când vine vorba de profit generat din reclame.

Veți putea să găsiți o nouă afacere și să începeți cu ușurință o conversație cu ea despre un produs sau serviciu pe care îl promovează în Status. Aceste noi caracteristici vor apărea doar în fila Updates, departe de chat-urile dvs. personale. Acest lucru înseamnă că, dacă utilizați WhatsApp doar pentru a discuta cu prietenii și persoanele dragi, experiența dvs. nu se va schimba deloc”, scrie WhatsApp în anunțul de pe blogul platformei.

Vestea că publicitatea își va face loc pe o platformă folosită în special pentru a ține legătura cu familia și prietenii, deci un loc mult mai intim decât social media, ridică semne de întrebare legate de modul în care Meta va gestiona acest aspect.

Pentru început, WhatsApp s-a grăbit să dezamorseze îngrijorările oamenilor și a spus că protecția oferită de aplicație nu va fi afectată de noile schimbările, însă vor utiliza „informații limitate precum țara sau orașul, limba, canalele pe care le urmăriți și modul în care interacționați cu reclamele pe care le vedeți”.

Mesajele, apelurile și statusurile dvs. personale rămân criptate end-to-end, ceea ce înseamnă că nimeni (nici măcar noi) nu le poate vedea sau auzi. Nu vom vinde sau partaja niciodată numărul dvs. de telefon către agenții de publicitate. Mesajele dvs. personale, apelurile și grupurile în care vă aflați nu vor fi utilizate pentru a determina reclamele pe care le puteți vedea”, se arată în postarea de pe blog.

UE ar putea contesta aceste schimbări

Problema în toată această discuție e faptul că WhatsApp e deținută de Meta, iar datele la care gigantul american are acces (cele de pe Facebook și Instagram, în special) sunt suficiente pentru a stabili profilul utilizatorilor, chiar dacă WhatsApp spune că datele colectate de platformă sunt limitate.

Meta a adoptat modelul de ”pay or consent” în UE, o practică care, în esență, pune responsabilitatea respingerii colectării datelor personale în scopuri comericale pe seama utilizatorilor. Situația ar trebuie să fie inversă – Meta ar putea oferi un formular sau o altă metodă prin care primește accesul din partea utilizatorilor pentru folosirea și procesarea acelor date.

Comisia Europeană deja a spus că modelul de ”pay or consent” este o practică care încalcă legea DMA, ce reglementează piața digitală a UE. Grupul austriac de activism NOYB – ce luptă pentru protecția datelor personale – deja a reacționat și a reamintit că, pe lângă concluzia Comisiei, UE are și legea GDPR, care cere acord explicit din partea utilizatorilor pentru orice publicitate personalizată.

Meta face exact opusul a ceea ce prevede legislația UE. Datele diferitelor sale platforme sunt interconectate, iar utilizatorii sunt urmăriți pentru publicitate fără nicio alegere reală. Fără consimțământul liber exprimat, corelarea datelor și afișarea de publicitate personalizată este în mod clar ilegală. Meta a introdus deja o abordare de tipul «plătește sau accepți» pe Instagram și Facebook, fără ca autoritatea irlandeză pentru protecția datelor sau Comisia Europeană să ia vreo măsură eficientă împotriva sa. Bănuim că Meta va face același lucru și cu WhatsApp”, a declarat Max Schrems, liderul NOYB.

E clar că Meta nu este interesată de a proteja datele oamenilor, compania condusă de Mark Zuckerberg nu a oferit niciodată o alegere reală utilizatorilor de Facebook, Instagram de a alege dacă sunt sau nu de acord cu prelucrarea datelor lor – rămâne de văzut dacă acest lucru se va schimba când vine vorba de WhatsApp.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *