Notificările – sau cum ajunge presa românească să facă clickbait pentru vizualizări

Printre primele lucruri de care te lovești atunci când intri pe un site de presă românesc sunt notificările. Practic, pagina web dorește să te informeze de fiecare dată când un nou articol este publicat.

Deși în sine ideea – adoptată în urmă cu aproximativ un an și jumătate de cele mai multe site-uri – sună bine, efectul scontat este tocmai invers decât cel așteptat. Înafară de faptul că o bună parte din utilizatori trec peste acest mesaj pop-up (care poate să devină enervant, întrucât apare de fiecare dată când accesezi site-ul, asta dacă nu ai dat accept), notificările duc și la o diminuare a nivelului de trafic.

Răspunsul la întrebarea ”de ce” e simplu: tendința este de a citi numai titlul, din care de multe ori se înțelege contextul. Astfel, conținutul articolului nu mai este accesat. Era internetului a dus la un volum mare de informații livrat într-un timp relativ scurt, care la rândul său s-a propagat în media prin nevoia de informare rapidă, la nici un click distanță. Și când tu știi deja despre ce e vorba atunci când îți apare un share pe news feed sau pe desktop, a da click și a petrece două – trei minute pe un articol poate să pară prea mult.

O analiză realizată de Medium.com în 2017 arată că ”push notifications” ar trebui să fie folosite de către publicații pentru branding, nu pentru breaking news. Una dintre regulile de aur atunci când vine vorba de notificările de pe desktop este frecvența acestora – este mult mai important de studiat efectul pe care îl au transmiterea acestor atenționări.

Un studiu (The State of Web Push Notifications 2017-2018) arată că 18.97% dintre notificări vin din partea diverselor publicații online. Aproximativ 90% dintre aceste push notifications sunt folosite pentru a promova content nou, în timp ce există publisheri care le folosesc (și) pentru a crește numărul de clickuri.

Reversul medaliei este că presa interesată să genereze clickuri trebuie să recurgă la clickbaituri – cu alte cuvinte, să dea titluri care nu relevă conținutul știrii. Așa se ajunge la titluri tipice de can-can, ce pretind EXPLOZIV! când, de fapt, e un fapt cunoscut de majoritatea opiniei publice sau, și mai grav, nu-i nimic extraordinar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *