Un nou raport arată cât de predispuși sunt oamenii să verifice credibilitatea unei imagini de pe net
Odată cu intensificarea fenomenului de fake news, cercetătorii din mai multe domenii au început să se intereseze mai mult despre ce se petrece în mințile oamenilor puși față în față cu un posibil content fals.
Una dintre problemele de care societatea contemporană se lovește, atunci când vine vorba despre manipulări, este legată de câtă credibilitate are o imagine. Un studiu recent arată că din ce în ce mai mulți oameni sunt predispuși să creadă tot ce văd, sau cel puțin să nu caute dacă fotografia văzută este autentică.
Șase imagini le-au fost prezentate pe Mechanical Turk celor 3,476 de participanți. Dintre materialele prezentate, câteva aveau surse credibile, precum BuzzFeed sau The New York Times. Prăbușirea unui pod în China, un cuplu gay cu copii, un șoarece modificat genetic – cu cap de pisică -, o școală din Africa, un bombardament în Siria și o întâlnire dintre politicieni hispanici și studenți sunt subiectele din imaginile prezentate, conform Niemanlab.org.
S-a observat că persoane cu experineță pe internet sau fotografii au obținut un scor mai mare în acest test, însă de remarcat este și faptul că sursa pozei nu a avut un impact major – pozitiv sau negativ – asupra percepției.
Dacă asta nu era de ajuns, în timpul săptămânii ce tocmai a trecut, organizația britanică Full Fact a emis un raport care spune, pe scurt, că un răspuns prompt din partea Guvernelor lumii privind dezinformarea ar face mai mult rău decât bine.
”Trebuie recunoscut că cel mai mare risc este acela de suprareacțiune a guvernului și de a pune protecția libertății de exprimare în fruntea tuturor discuțiilor despre combaterea dezinformării în multele sale forme. Ar trebui să profităm de oportunitatea pe care trebuie să o luăm în considerare și să oferim un răspuns proporțional”.
Autorii spun că este mai necesară modificarea legilor britanice cu privire la transparența campaniilor electorale, decât implementarea unei reglementări a știrilor false, care ar putea duce la limitarea dreptului la liberă exprimare.
Articole asemănătoare
UE acuză Google că și-a abuzat poziția dominantă din piața de reclame online
87% din știrile de pe Parler conțineau dezinformare, în săptămâna de dinaintea revoltei din Capitolul SUA
De ce nu e bine ca miliardarii să conducă platformele de social media
Culmea culmilor: tocmai Sputnik ne învață ce e ”fake news”
Julian Assange, la un pas de a afla dacă va fi extrădat în SUA