UE introduce legi dure cu privire la conținutul platformelor Big Tech
Uniunea Europeană a ajuns la un acord cu privire la legea DSA (legea privind serviciile digitale) care va reglementa conținutul, comportamentul și algoritmul platformelor controlate de giganții tech. Facebook, Instagram, Google, Twitter și multe altele vor trebui să controleze mai bine conținutul care rulează în cadrul serviciilor lor, altfel riscă amenzi de până la 6% din cifra de afaceri anuală.
”Legea privind serviciile digitale reprezintă o etapă importantă. Este pentru prima dată în ultimii 20 de ani când Europa a abordat reglementarea spațiului digital și informațional”, a declarat pentru Politico, Thierry Breton, comisarul pieței unice a Uniunii Europene.
După o negociere care a durat peste 15 ore, reprezentanții Parlamentului european, Comisiei și cei ai Consiliului UE au căzut de acord cu privire la forma finală a pachetului de legi DSA care va urma să reglementeze spațiul digital european.
În principal, DSA are în vedere interzicerea conținutului ilegal pe platforme, dar și reglementarea unor practici ale companiilor tech care profită de anumite deficiențe legislative pentru a profita și pentru a ținti mult mai ușor utilizatorii cu reclame și nu numai.
DSA urmărește să limiteze imaginile cu abuzuri asupra copiilor, conținutul terorist și va forța platformele online să fie transparente cu privire la modului în care funcționează algoritmii lor. La fel ca pachetul de legi DMA negociat în martie, DSA are în vizor marile companii. Cu cât o companie este mai mare și relevantă pe piață, cu atât responsabilitatea acesteia crește. UE consideră o companie mare pe cele care au cel puțin 45 de milioane de utilizatori pe teritoriul blocului comunitare (ca Google sau Meta), iar acestea vor fi supuse unor controale și verificări riguroase.
”DSA pune în practică principiul conform căruia ceea ce este ilegal offline ar trebui să fie ilegal și online. Cu cât dimensiunea este mai mare, cu atât mai mari sunt responsabilitățile platformelor online”, a declarat Ursula von der Leyen -șefa Comisiei Europene- citată de The Verge.
Măsurile prevăzute de pachetul de legi DSA
Principalele reglementări pe care DSA le stabilește vor afecta mult mai direct utilizatorii decât o va face DMA care se ocupă, în principal, cu interzicerea practicilor anticoncurențiale și cu elaborarea unui spațiu economic echitabil și competitiv pentru companiile din domeniul tech.
Cele mai importante măsuri prevăd:
- Interzicerea publicității bazată pe orientare sexuală, apartenență etnică a unei persoane sau pe baza religiei
- Interzicerea comporatemntului ”întunecat” al companiilor. Asta se referă la interfețe concepute în mod voi să fie confuze sau înșelătoare pentru a-i face pe utilizatori să facă anumite alegeri
- Transparetizarea algoritmului pe care companiile le integrează pe platformele lor. Asta înseamnă că Facebook -spre exemplu- va trebui să le spună utilizatorilor modul în care funcționează algoritmul de recomandare și să li se pună la dispoziție un feed care nu folosește acest algoritm (adică feed-urile cronologice care au reînceput să fie cerute și implementate de platforme)
- Furnizarea de date-cheie cercetătorilor, astfel platformele trebuie să ofere informații vitale care să ajute echipele de cercetare să analizeze modul în care evoluează riscurile spațiului digital
- Introducerea unor strategii pentru a face față și a combate dezinformarea din timpul crizelor. Uniunea Europeană a dat ca exemplu războiul din Ucraina ca perioadă de criză, timp în care dezinformarea și prezența conturilor care distrubuie fake news s-a intensificat
Aprobarea DSA este o formalitate în acest moment, însă rezultatele acestui pachet de legi va fi resimțit de cetățenii UE începând cu 2024, cel mai târziu.
2 Comentarii
Articole asemănătoare
Transmisia live a unui reporter CNN, întreruptă de o femeie cu o pancartă pe care scria ”Fake News”
Scandalul imnului Ținutului Secuiesc i-a prins pe hocheiștii României între sport și politică
Sfârșitul jurnalismului uman e aproape? Mai nou roboții redactează știri de ultimă oră și identifică știri false
Jurnaliștii, în mijlocul conflictului din Ucraina: Atac al Rusiei asupra unui hotel frecventat de presă
Google a plătit 26 de miliarde de dolari pentru a-și menține motorul de căutare implicit, în 2021