Tendințele din mass-media pe anul 2021, conform Institutului Reuters

Dintre tehnologiile inovatoare, inteligența artificială va avea cel mai mare impact asupra organizațiilor mass-media.

Anul acesta, instituțiile de presă se vor remodela economic și vor căuta surse diverse de venituri. Jurnaliștii vor începe să iasă mai mult pe teren, dar lucrul de acasă nu va dispărea nici în presă. Dintre tehnologiile inovatoare, inteligența artificială (AI) va avea cel mai mare impact asupra organizațiilor mass-media.

Acestea sunt câteva dintre concluziile unui studiu realizat de Reuters Institute. Iată cele mai importante idei din raport:

  • Companiile care au investit în resurse de specialitate și talente înainte de criză sunt în cea mai bună poziție pentru a-și spori reputația.
  • Redacțiile vor pune mai mult accent pe cunoștințele de specialitate. Această criză a făcut ca multe redacții să-și dea seama cât de puțin înțeleg despre știință și tehnologie și cât de valoroși sunt acei jurnaliști care pot explica aceste probleme complexe unui public larg.
  • Campaniile anti-vaccin vor atinge un nivel nou. Activismul prin social media și grupurile mici bine organizate vor determina o mare parte din răspândirea mesajelor anti-vaccin.
  • Redacțiile se vor concentra mai mult pe date și pe utilizarea unor formate vizuale care să favorizeze narativitatea. Atât pandemia, cât și alegerile din SUA au demonstrat valoarea organizațiilor de știri care au explicat poveștile complexe într-un mod accesibil (exemplu: simulatorul de coronavirus de la Washington Post).
  • Dacă în 2020 prioritatea a fost atragerea abonaților pentru ediția online, în scopul creării unei „plase de siguranță” financiare, anul acesta este importantă păstrarea abonaților.

Opiniile personale ale jurnaliștilor, greu de împiedicat

Unele companii mass-media precum BBC își dublează eforturile în ceea ce privește imparțialitatea, reeditând linii directoare care să țină cont de circumstanțele schimbate. Noul director general al BBC, Tim Davie, a plasat imparțialitatea în centrul viziunii sale despre BBC. El intenționează, de exemplu, să împiedice personalul să-și exprimă opiniile pe social media.

  • Alte instituții de presă vor analiza din nou dacă nu poate fi contraproductivă angajarea personalului prin intermediul platformelor sociale.
  • Deși oamenii din majoritatea țărilor încă favorizează ideea unui jurnalism neutru și obiectiv, o minoritate de tineri afirmă că preferă știri care împărtășesc punctul lor de vedere.
  • În ceea ce privește tehnologiile, podcast-urile vor merge tot mai bine în 2021. Conform raportului asemănător realiat de Reuters Institute în 2020, podcast-urile de știri au crescut puternic, depășind ca gen doar comedia.

Dar 2021 va fi și anul podcast-urilor video. Adoptarea formatului de către Spotify va stimula acest tip de producții. Radiodifuzorii au experimentat, de asemenea, podcast-uri cu dublă utilizare, precum Newscast BBC și Americast, care sunt difuzate și la televiziune.

Inteligența artificială, regina tehnologiilor

Despre AI în jurnalism am mai scris aici. Iată alte exemple oferite de Reuters Institute:

  • Ojo Público a creat un instrument pentru a identifica potențialele tipuri de corupție în contractele de achiziții publice.
  • BBC a testat un instrument de chatbot alimentat de AI pentru a răspunde la întrebări despre coronavirus, folosind propriile rapoarte și informații din surse oficiale.
  • Reuters a folosit tehnologia voce-text pentru a adăuga transcrieri la întreaga sa arhivă de videoclipuri istorice, care datează din 1896, facilitând găsirea momentelor cheie din clipuri, în 11 limbi.
  • O serie de publicații utilizează instrumente AI pentru a monitoriza problemele legate de gen și discriminare rasială în rezultatele căutărilor și a le semnala editorilor.

Șocul coronavirusului a fost un catalizator pentru o schimbare atât de necesară în jurnalism, dar și în alte industrii. Vom afla în 2021 ce noi obiceiuri vor rămâne și care se vor dovedi temporare. De asemenea, vom afla ce editori de presă au încrederea și răbdarea necesare pentru a profita de noile oportunități care au apărut în industria mass-media.